در پی درگذشت نابغه ایرانی ریاضی، تعدادی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی در پیام‌هایی این ضایعه را به جامعه علمی کشور تسلیت گفتند.

به گزارش جماران، در پی درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی، تعدادی از شخصیت‌های سیاسی در پیام‌هایی این ضایعه را به جامعه علمی کشور تسلیت گفتند.

پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان موجب تألم و تأثر فراوان شد.

درخشش بی ‏نظیر این دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏ انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله های افتخار و عرصه های گوناگون بین المللی بود.

این‏جانب ضمن ارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرزند فرهیخته ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت می‏ گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

 حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران

 

تسلیت معاون اول رئیس جمهور به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در اینستاگرام خود به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی نوشت:

درگذشت نابهنگام ریاضیدان برجسته و نابغه ایرانی خانم دکتر مریم میرزاخانی موجب تأثر و تألم فراوان شد. این ضایعه تاسف انگیز را به خانواده محترم و داغدارشان، جامعه علمی کشور و به همه آحاد ملت بزرگ ایران صمیمانه تسلیت می گویم.

 

پیام تسلیت رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی

 علی لاریجانی روز شنبه در پست اینستاگرام خود نوشت : 
' فقدان بانوی دانشمند، فرهیخته و نخبه ریاضی جهان خانم مریم میرزاخانی باعث تاسف فراوان گردید. درگذشت این بانوی پرافتخار ایران را به جامعه علمی و خانواده محترم ایشان تسلیت می گویم. روحش شاد. واقعا متاثر شدم .آدم نمی دونه چی بگه. خدا صبر بده به همه چه کسانی که زنده هستند و چه کسانی حیف می روند.'

پیام تسلیت شهیندخت مولاوردی به‌مناسبت درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی

از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش

امروز در کمال ناباوری و با نهایت تاسف در غم از دست دادن زودهنگام  پروفسور مریم میرزاخانی دانشمند جوان و نابغه ریاضی ایران و جهان به سوگ نشسته‌ایم.

"این شاگرد صبور ریاضی"، به عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی با کسب مدال فیلدز که مهمترین جایزه ریاضی جهان است، برای ایران و زن ایرانی افتخار آفرید و نمونه‌ای از اراده، همت و توان مثال‌زدنی زنان و جوانان کشورمان را در سطح جهانی به نمایش گذاشت.

درس بزرگ او  برای نسل جوان این است که با بلندپروازی "برای مسیر طولانی علم حد و پایانی قائل نباشند" و دریغ و درد که خود معادله چندمجهولی مرگ را چه زود حل کرد و جهانی را در بهت و اندوه فرو برد.

این ضایعه جبران‌ناپذیر را به خانواده سوگوارش و ملت ایران و به‌ویژه جامعه علمی کشور و جهان تسلیت عرض نموده، ضمن آرزوی صبر و شکیبایی برای بازماندگان، از خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده، علو درجات را مسالت می‌نماید.

بی‌تردید آثار، خدمات و نام پرآوازه‌اش در تاریخ علم جهان جاودانه خواهد ماند.

شهیندخت مولاوردی
 

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس:

«مطلع شدم سرکار خانم مریم میرزاخانی بعد از تحمل کردن یک دوره بیماری سخت جان به جان آفرین تسلیم کردند.
خبر درگذشت این نخبه ایرانی برای من بسیار سخت و متاثر کننده بود.
سرکار خانم میرزاخانی با دانش و نبوغ بالای خود باعث سرافرازی ملت ایران در مجامع بین‌المللی شدند و مطمئنا جبران ضایعه درگذشت ایشان بسیار سخت خواهد بود.
مطمئنا آثار علمی برجای مانده از این استاد برجسته دانشگاه می‌تواند برای جهان و نسل جوان ما میراثی گرانبها باشد.
اینجانب فقدان این چهره برجسته علمی را که بی‌تردید برای جامعه علمی ایران و جهان ضایعه جبران‌ناپذیری است به دانشگاهیان و پژوهشگران کشور و بستگان آن فقیده سعیده بویژه جامعه علمی کشور و دانشگاه صنعتی شریف تسلیت عرض کرده و برای ایشان رضوان الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسالت می‌کنم.

محمدرضا عارف»

رییس دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه با فوت «میرزاخانی»، جهان علم شخصیت بزرگی را از دست داد، گفت: به زودی مراسم بزرگداشتی به منظور شناخت بیشتر جامعه علمی از فعالیت‌های «مریم میرزاخانی» در این دانشگاه برگزار خواهد شد که جزئیات آن در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

پیام تسلیت معاون علمی رئیس‌جمهور به مناسبت درگذشت «پروفسور میرزاخانی»

معاون علمی‌فناوری رئیس‌جمهور به مناسبت درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی، طی پیامی ضمن ارج نهادن به خدمات علمی این دانشمند نامدار ایرانی و طلب آرامش ابدی برای این بانوی فرهیخته، گفت: «مریم میرزاخانی» دینش را به ایران ادا کرد و حتی وقتی کیلومترها از این آب و خاک دور بود، تلاش کرد تا هویت ایرانی فرزند خود را تثبیت کند. از این پس بر ماست تا ما هم برای ایران بکوشیم و سهم خود را در پیشبرد علم و فناوری ادا کنیم.

در پیام تسلیت دکتر سورنا ستاری آمده است: "خاطرم هست، سال نود و سه، همین موقع‌های سال بود، کمی دیرتر، اواخر مرداد ماه که خبر رسید، جایزه معتبر "فیلدز" به هم‌دانشگاهی‌ قدیمی ما، مریم میرزاخانی رسیده است. این جایزه بسیار معتبر است و اهل خبره آن را معادل نوبل می‌دانند؛ نوبلی که به ریاضی‌دانان تعلق می‌گیرد.

خیلی خوشحال شدیم و احساس سربلندی کردیم. بخصوص دانشجویان قدیم و جدید دانشگاه شریف بسیار مباهات کردند و از هر راهی که می‌شد، به دوست و همکلاسی‌شان تبریک صمیمانه گفتند. من هم نه به عنوان معاون رییس‌جمهور بلکه به عنوان یک دانشجوی مادام‌العمر شریف، نامه‌ای نوشتم و از مریم میرزاخانی بابت اعتلای نام بلند ایران تقدیر و تشکر کردم.

همه می‌دانستیم که او دختری جدی و داناست و تمام وقت سرش توی کتاب است و دارد روی معادلات پیچیده کار می‌کند... چقدر خوشحال شدیم وقتی چند سال جلوتر فهمیدیم که مریم میرزاخانی از آن حادثه اتوبوس جان سالم به در برد... هر چند به خاطر دیگر رفیقانمان، که دست اجل زودتر از موقع گل عمرشان را چید، غمگین شدیم و بغض خود را فرو خوردیم... حالا اما گفتند سرطان، کار خودش را کرده و همکلاسی‌مان را به همراهان مرحوم آن اتوبوس بهشتی رسانده... مرگ حق است و ما در برابر آن جز تسلیم و رضا چاره‌ای نداریم. اناالله و اناالیه راجعون. طول عمر از نعمات ارزشمندی است که نصیب همه کس نمی‌شود، اما خوشا آنان که خداوند به زندگی‌شان برکت عظیم می‌دهد و عرض عمرشان را پر از معانی بلند و گرانبها می‌کند. عمر مریم میرزاخانی چندان نپایید،

اما در همین مدت کوتاه نه تنها نام کشورش را در پیشرفت علم سر زبان‌ها انداخت، بلکه نام شریف خود را در عداد دانشمندان و ریاضی‌دانان برجسته دنیا ثبت کرد... امروز که خبر درگذشت مریم میرزاخانی کام همه‌مان را تلخ کرد، دیدم که کل ملت ایران داغدارند. مردم ما مردم قدردانی هستند و حواسشان به هنرمندان و دانشمندان این سرزمین هست.

خیلی‌ها را دیدم که در رثای این بانوی گرامی یادداشت نوشتند و شعر سرودند و مراتب قدردانی خود را اعلام کردند. مردم قدرشناس و بزرگواری داریم و این خود بهترین مایه دلگرمی است برای آنها که مشغول کارند و در سر سوداهای بزرگ دارند و برای پیشرفت علم و فناوری و آبادانی این سرزمین از جان مایه می‌گذارند.

مردم ما با متانت و صمیمیت و دوستی، از سر صدق و صفا، نام مریم میرزاخانی را گرامی داشتند و نشان دادند که قدردان او هستند و بواسطه مرگ او را از یاد نمی‌برند... و بالاخره اینکه مریم میرزاخانی دینش را به ایران ادا کرد و حتی وقتی کیلومترها از این آب و خاک دور بود، تلاش کرد تا هویت ایرانی فرزند خود را تثبیت کند. از این پس بر ماست تا ما هم برای ایران بکوشیم و سهم خود را در پیشبرد علم و فناوری ادا کنیم و ... ضمن ارج نهادن به خدمات علمی این دانشمند نامدار ایرانی برای آمرزش این بانوی فرهیخته فاتحه می‌خوانیم و از خدای منان می‌خواهیم تا آرامش ابدی را نصیبش کند. به تمام ایرانیان خصوصاًجامعه علمی کشور تسلیت می‌گویم و امیدوارم خداوند به خانواده میرزاخانی و همسر و فرزندش صبر و اجر عنایت کند".

رییس دانشگاه شریف در پی فقدان نابغه ریاضی ایرانی: جهان علم شخصیت بزرگی را از دست داد

دکتر محمود فتوحی  اظهار کرد: وقتی من به دانشگاه صنعتی شریف پیوستم، خانم میرزاخانی در آمریکا تحصیل می‌کردند و من از نزدیک این شخصیت را ندیده بودم، ولی اطلاع دارم که وقتی خانم میرزاخانی در سال سوم دبیرستان بود و هنوز وارد دوره پیش‌دانشگاهی نشده بود، برای امتحانات المپیاد جهانی عازم خارج از کشور شد و درالمپیاد جهانی مدال طلا گرفت و سپس در دانشکده ریاضی دانشکاه صنعتی شریف پذیرفته شد. 

وی ادامه داد: وی بعد از اتمام دوره کارشناسی خود برای دوره دکتری به دانشگاه "هاروارد" که یکی از معروف‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاهای دنیاست، رفت و بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه "پرینستون" که آن هم  دانشگاه مشهوری است، به عنوان عضو هیات علمی مشغول به کار شد و بعد از آن به عنوان استاد تمام در دانشگاه "استنفورد" مشغول به کار شد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دکتر مریم میرزاخانی از نوابغ ریاضی بود که یکی از بزرگترین جوایز علمی در علم ریاضی به نام «جایزه فیلدز» که هم‌تراز جایزه نوبل است را دریافت کرد، گفت: اگرچه من به شخصه وی را از نزدیک ندیدم، ولی از اساتیدش شنیدم که فردی بسیار متواضع و در عین حال از نظر علمی بسیار برجسته بود؛ یعنی خصوصیت اخلاقی بی‌نظیری هم داشتند که بدون شک در جامعه علمی و به خصوص در بین دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف زبانزد بود.  

وی تاکید کرد: مسلما جهان علم شخصیت بزرگی را از دست داد که قطعا می‌شد از ثمرات این فرد بیشتر استفاده کند، ولی متاسفانه اَجل مهلت نداد و من از طرف خود و جامعه علمی دانشگاه صنعتی شریف درگذشت ایشان را به جامعه علمی جهان، دانشگاهیان دانشگاه صنعتی شریف و خانواده محترم او تسلیت می‌گویم. 

رییس دانشگاه صنعتی شریف همچنین افزود: ما در حدی که امکان‌پذیر است و دانشگاه اجازه می‌دهد از نخبه‌ها حمایت می‌کنیم، منتها برای جلوگیری و ممانعت از خروج نخبگان از کشور باید تصمیمات جدی در کشوری صورت بگیرد که تا حدامکان بتوان از پتانسیل آنها استفاده کرد. باید حتی با افرادی که به خارج از کشور می‌روند، ارتباط برقرار شود و ارتباطات با فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف حفظ شود.

فتوحی ادامه داد: آنطور که من شنیدم،‌ مریم میرزاخانی در طول تحصیل در آمریکا چندین بار به ایران مراجعه کردند و نتایج تحقیقات علمی خود را با دانشجویان و اساتید داخل کشور در میان گذاشتند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف همچنین با تاکید بر اینکه مریم میرزاخانی با این دانشگاه در ارتباط بود، خاطر نشان کرد: اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با این دانشگاه در ارتباط هستند و ایشان نیز که به عنوان استاد دانشگاه "استنفورد" فعالیت می‌کردند، با تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که در "استنفورد" مشغول فعالیت بودند، ارتباط خوبی داشت و همچنین خانم میرزاخانی با اساتید خود در دانشکده ریاضی دانشگاه شریف ارتباط خوبی داشت.

دکتر فتوحی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای به منظور بزرگداشت مریم میرزاخانی در دانشگاه شریف برگزار خواهد شد، گفت: به زودی مراسم بزرگداشتی به منظور شناخت بیشتر جامعه علمی از فعالیت‌های مریم میرزاخانی برگزار خواهد شد که جزییات آن در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کتابخانه دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف بعد از دریافت جایزه بزرگ ریاضی (فیلدز) به نام «مریم میرزاخانی» نام‌گذاری شده است؛ ولی لازم است به منظور بزرگداشت مقام علمی وی تصمیمات دیگری گرفته شود.

 

 هدیه تهرانی 

هدیه تهرانی نیز در اینستاگرام خود با انتشار عکس میرزاخانی نوشت: باورکردنی نیست.

 

بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در پیامی درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفتند:

در پیام تسلیت پروانه سلحشوری، سیده فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی آمده است:

«از شمار دو چشم، یک تن کم

وز شمار خرد، هزاران بیش
خبر فوت دختر نابغه ایرانی، مریم میرزاخانی برای تمام مردم دنیا و برای جامعه ایران و ایرانی، دردناک و ناگهانی بود. گرچه این دختر سختکوش در پس سالیان سکوت، نجیبانه با بیماری سرطان مبارزه کرد و در نهایت تنها در موعد واپسین ما را با خبر بیماری خویش شریک ساخت، چرا که سیمای استوار او بری از تمایل به ترحم و دلسوزی بود.
بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران ضایعه از دست دادن چنین گوهری را به مردم ایران و تمام ایرانیان در هر کجای دنیا، تسلیت می گویند. ستاره ای که ظاهرا در آسمان علم دنیا به خاموشی گرایید ولی انوار دستاوردها، تلاش‌ها و نبوغ او همچنان پرتلالو خواهد ماند.»

پیام تسلیت روابط عمومی حزب اعتماد ملی به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی

روابط عمومی حزب اعتماد ملی نیز به مناسبت درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی نخبه جوان علمی ایران پیام تسلیتی صادر کرد که به شرح زیر است:

خبر درگذشت نخبه جوان ریاضی ایران و جهان، بانو مریم میرزاخانی همه ما را در غمی عمیق فرو برد. او یک افتخار ملی بود و غم فقدان او برای تمامی ملت شریف ایران غمی جانکاه است. روابط عمومی حزب اعتماد ملی درگذشت این بانوی افتخار آفرین ایرانی را به ملت شریف ایران بالخصوص جامعه علمی تسلیت عرض می نماید و ضمن آرزوی آرامش و مغفرت برای روح بلند او، از خداوند منّان برای خانواده و بازماندگان ایشان صبر جزیل مسألت دارد.

تسلیت نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس

سید فرید موسوی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است:
«إنّا لله و إنّا إلیهِ رَاجعُون
پایان غم انگیز نابغه ای از ایران زمین حین حل معادله سرطان.
او که کوتاه ولی موثر و پرافتخار زیست، با رفتنش جهانی را در حیرت و اندوه فرو برد.
یادش مانا و روحش در آرامش ابدی.»

پیام تسلیت گری لوییس نماینده سازمان ملل در تهران

نماینده سازمان ملل در تهران در توییتر خود نوشت: از خبر درگذشت مریم میرزاخانی غمگین شدم؛ دختر، همسر، مادر و پروفسور هوشمند ایرانی؛ روحش جاودانه در آرامش باد.

 

رامبد جوان:


رامبد جوان نیز نوشت: مریم میرزاخانی نابغه‌ ریاضی ایران و جهان، عضو آکادمی ملی علوم آمریکا و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا به دلیل بیماری سرطان در آمریکا فوت کرد. درگذشت او را به هموطنان عزیز و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می کنم.

 

واکنش حداد عادل به درگذشت مریم میرزاخانی

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی در صفحه شخصی خود در توییتر ضمن انتشار عکسی از خود در کنار مریم میرزاخانی درگذشت این نخبه ریاضی ایران و جهان را تسلیت گفت.
متن این پیام به شرح ز یر است:
بسمه تعالی
خبر درگذشت خانم مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجستة ایرانی برای اینجانب و همة کسانی که ایشان را می‌شناختند تکان‌دهنده و تأسف‌آور بود.
استعداد خانم میرزاخانی در ریاضیات از زمان دانش‌آموزی وی در جریان مسابقات داخلی و جهانی المپیاد ریاصی آشکار گردید و نبوغ وی آینده‌ای روشن را نوید می‌داد. او در المپیادهای جهانی ریاضی برای ایران افتخار فراوان آفرید و نمونه‌ای از استعداد و پشتکار زن ایرانی در عرصه علم به‌شمار می‌رفت.
خاموشی زودهنگام این ستاره خوش‌درخشیده را به خانوادة داغدیده و استادان و دوستانش تسلیت می‌گویم. امیدوارم جوانان کشور و خصوصاً دختران جوان، یاد و خاطرة او را همچون الگویی درخشان در دل و جان خود، گرامی بدارند.
غلامعلی حدادعادل
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

ظریف درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی اینستاگرامی درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان را به خانواده وی و ایرانیان سراسر جهان تسلیت گفت.

به گزارش جماران محمد جواد ظریف در این پست نوشت: خبر درگذشت نابغه جوان ایرانی و استاد ریاضیات دکتر مریم میرزاخانی موجب تاسف شدید اینجانب و همه ایرانیانی که به مفاخر برجسته علمی کشورشان می بالند گردید.

اینجانب درگذشت این بانوی دانشمند را به همه ایرانیان در سراسر جهان، خانواده محترم و داغدار ایشان و جامعه علمی کشور صمیمانه تسلیت عرض می کنم.

ابوالفضل فاتح: فقدان نابغه ایرانی اندوهی گزنده است

 

در تسلیت دکتر فاتح آمده است:

بسمه تعالی
بارها برای شهیدانمان گریسته ام. برای علمای دردآشنا و نخبگان دلسوز و دانشمندان غریب و  مردمان سرآمدمان  نیز گریسته ام. فقدان  نابغه مسلمان و جوان ایرانی خانم دکتر مریم میرزاخانی نیز حسرتی عمیق و بسیار  تلخ را دامن می زند و  اندوهی گزنده برای ایرانیان و جامعه علمی جهان است . او در آغاز راه بسیار درخشید، بالاترین مقامات و جوایز علمی را کسب و می توانست نقطه عطفی در علم ریاضیات باشد.  ایران عزیز مهد استعداد های برجسته ایست که در  طی تاریخ و در گوشه گوشه جهان چون مرواریدی درخشیده اند. اینان از جمله سرمایه های اصلی ایران عزیز  برای درخشش در امروز و  آینده اند و ایران و جهان به آنان نازیده اند. اگر قدردان استعدادهایمان باشیم و پیش از مرگ نیز نام و اقدامات آنان را بزرگ بشماریم و فرصت حضورشان را تنگ نکنیم، ایرانی، سربلندتر، مستحکم تر و افتخار آمیزتر خواهیم داشت. خدایش رحمت کند و او را که قدر دان یکی از والاترین موهبت های خداوند  یعنی استعداد انسانی بود را مشمول رحمت واسعه خود گردانیده و در نزد خود آرامش ابدی  ارزانی فرماید.
ابوالفضل فاتح
۲۴ تیرماه ۱۳۹۶

 پژمان بازغی، بازیگر و مجری تلویزیون: 


پژمان بازغی نیز نوشت: تسلیت به حهان علم و مردم ایران و خانواده میرزاخانی 

محمود واعظی درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت

وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت.

 واعظی نوشت: در گذشت مریم میرزاخانی، بانوی دانشمند ایرانی که در جهان افتخار علمی آفرید، را تسلیت می گویم، هوش سرشار ایرانیان در بسیاری از مراکز علمی جهان مایه تحول و نوآوری بوده و هست و در این میان زنان نخبه ایرانی نیز سهم موثری داشته اند.

پیام تسلیت وزیر علوم به مناسبت درگذشت دکتر میرزاخانی

 

دکتر محمد فرهادی طی پیامی درگذشت مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایرانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیل است: "در شرایطی که جامعه علمی و دانشگاهی و آحاد مردم علم دوست و فرهیخته کشور در سوگ از دست دادن بانوی عالم و دانشمند، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و استاد دانشگاه "استنفورد"، سرکار دکتر مریم میرزاخانی نشسته‌اند، برخود فرض می‌دانم مراتب تسلیت و همدردی خود را با استادان، همکاران، دوستداران و خانواده محترم ایشان اعلام کنم.

از درگاه خداوند منان برای آن بانوی گرامی که با گرفتن معتبرترین جایزه جهانی، نام ایران و ایرانی را در جهان پرآوازه ساخت، رحمت واسعه الهی و برای همکاران، خانواده محترم ایشان و همه سوگواران در این فقدان اندوهناک، صبر و اجر آرزو می‌کنم".

 

سارا خوئینی ها، بازیگر سینما و تلویزیون:

سارا خوئینی ها نیز نوشت: 19 سال پیش اتوبوس تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در مسیر اهواز به تهران دچار نقص فنی شد و به دره سقوط کرد! ٩ عضو تیم ملی المپیاد در ٢٠ سالگی از بین رفتند که چندین نفر از آنها مدال های نقره و طلا برای ایران کسب کرده بودند. 
مریم میرزاخانی اما از این حادثه زنده بیرون آمد و ١٨ سال بعد در تمام دنیا درخشید و به عنوان اولین زن برنده جایزه نوبل ریاضیات (فیلدز) شد! پروفسور مریم میرزاخانی به طور رسمی دانشمند نخبه ریاضیات در قرن ٢١ شناخته شد و نامش یکی از پُر افتخارترین آثار ملی وطنم شد. تنها ٢ روز بود که خبر بیماری او را شنیده و به امید بهبود بودیم که متاسفانه بسیار زود ایشان را از دست دادیم!
من معتقدم چنین انسان های بزرگ و با ارزشی هرگز تمام شدنی نیستند ،کاش مریم میرزاخانی الگوی دختران و زنان جوان کشورم باشند که با وجود جایگاه ویژه و عظیمی که در دنیا پیدا کرده بودند سادگی و فروتنی و شرافتشان همواره همراهشان بود ،روحشان شاد و یادشان گرامی 
من به احترام چنین زنان قدرتمندی سر تعظیم فرود می آورم که افتخار ملی ،جهانی و افتخار تمام ما بانوان هستند.

 

پیام تسلیت علی‌اکبر صالحی در پی درگذشت نابهنگام پروفسور مریم میرزاخانی


« اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا إِلَیهِ راجِعون »

با دریغ و افسوس بسیار اطلاع یافتم که چهرۀ درخشان جامعۀ علمی و دانشگاهی کشور و نماد و نمایندۀ شایستۀ فرهنگ و تمدّن ایرانی- اسلامی در مجامع و محافل بین‌المللی، سرکار خانم دکتر مریم میرزاخانی، جامه از این خاکدان برگرفته و به جاودانگی پیوسته است.

آن نادرۀ دوران و فرزند برومندِ ایران، یکی از پرورش یافتگان مکتب علمی دانشگاه صنعتی شریف بود که به واسطۀ بهره‌مندی از توانمندی‌های ذاتی خویش و در پرتو مجاهدتی خستگی‌ناپذیر، بر فلک سروری عروج کرد و به عنوان ریاضیدان و پژوهشگری ژرف‌اندیش، نشان جهانی فیلدز را به خود اختصاص داد.

اینجانب به نمایندگی از خانوادۀ بزرگ و افتخارآفرین صنعت هسته‌ای کشور، درگذشت نابهنگام و تألم‌بار آن عزیز را به پیشگاه ملّت شریف ایران به ویژه خانواد معزّز و مکرّم ایشان و تمام دانش‌پژوهان و فرهیختگان ایرانی در سر تا سر جهان تسلیت عرض کرده و از درگاه یگانۀ هستی بخش برای آن بانوی بزرگوار غفران و رضوان الهی مسئلت دارم.

اگر چه فائق آمدن بر غم فقدان و هجران چنین گوهری جهان تاب و بی‌مثال، به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود، اما باید به حکم تقدیر ایزدی گردن نهاد و آتش سینه را به آب لطف و عنایت الهی و تسلیم مؤمنانه در برابر حکمت و مشیّت آسمانی فرو نشاند. باشد تا ذاتِ اقدس خداوندی بر بندگان خویش رحمت آورد و به فیض و کَرََمش به داغداران و دلسوختگانِ این ضایعۀ جانکاه، آرامش بخشد.

نشاید پاره کردن جامه و روی          که مردم تحتِ امرِ کردگارند
ولیکن با چنین داغِ جگرسوز            نمی‌شاید که فریادی ندارند

 

دنیا یکی از نوابغش و ایران نمادی از انسانیت، هوش و تواضع را از دست داد

 پرویز اسماعیلی معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهور نیز در پیامی توئیری به درگذشت پرفسور مریم میرزاخانی را تسلیت گفت که به این شرح است: ‏با رفتن مریم میرزاخانی، دنیا یکی از نوابغش و ایران نمادی از انسانیت، هوش و تواضع را از دست داد. چند قرن باید بگذرد تا مریمی دوباره متولد شود؟

تسلیت نماینده مردم اردکان و عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت ایران

متن پیام تسلیت محمدرضا تابش بدین شرح است:

«به نام خدا

دکتر مریم میرزاخانی نمادی از هوشمندی و نبوغ جوانان ایرانی است. حضور او در دانشگاه برجسته آمریکایی نشانه بارزی از شخصیت ممتاز و درخشان علمی وی بود؛ غروب زود هنگامش جانسوز و یاد پرافتخارش جاودانه باد. فقدان غم انگیزش را به جامعه علمی و خانواده عزیز و مردم خوب مان تسلیت می‌گویم.
روانش شاد و یادش گرامی باد.
محمدرضا تابش»

باهنر درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت

در پیام تسلیت محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین آمده است: درگذشت خانم دکتر مریم میرزاخانی باعث تاثر و تاسف فراوان است. امیدوارم خانواده ایشان تسلیت مرا پذیرا باشند.  شاید سالها بایدبگذرد تا چنین نوابغی درکشور به عرصه برسند. باید قدر استعدادهای ایران عزیز را بدانیم.

عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه نیز در پیامی درگذشت این نخبه ایرانی را تسلیت گفت

دی پیام حسین‌زاده آمده است:  «درگذشت مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی ریاضی، را تسلیت می‌گویم.  سرطان بلای جان کشور شده قدمی برنمی‌داریم. مریم‌ها قربانی سو مدیریت ما هستند.»

پیام تسلیت الهام امین زاده در پی درگذشت مریم میرزاخانی

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش نوشت:

درگذشت بانوی نابغه ایرانی موجب اندوه و تاثر بسیار گشت. این مصیبت را به هموطنان عزیزم و به خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و برای ایشان آرزوی آرامش در پناه رحمت واسعه الهی را دارم.

پیام تسلیت رییس خانه احزاب ایران در پی درگذشت مریم میرزا خانی

قدرتعلی حشمتیان رییس خانه احزاب ایران و دبیرکل حزب مستقل ‌و اعتدال در پی درگذشت مریم میرزاخانی پیامی به شرح ذیل منتشر کرد:
مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان موجب تاسف ایرانیان قدرشناس بویژه اساتید ودانشگاهیان ایران وجهان شد.
این دانشمند عزیز با اخلاص وبااخلاق و متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏ انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان ایران و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله های افتخار و عرصه های گوناگون جهان بود.
باارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرهیخته بزرگ ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگانش درداخل وخارج از کشور صبر و اجر مسألت دارم.

حزب اتحاد ملت با صدور اطلاعیه ای در گذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت

متن این پیام به شرح زیر است:

دست اجل بار دیگر ریحان چید.
خبر ناگهانی بیماری و سپس فوت بانوی نابغه ایرانی، دکتر مریم میرزاخانی، شوکی بزرگ برای جامعه علمی و ایرانیان بود.
میرزاخانی نه‌تنها از مفاخر بزرگ ایران بود بلکه نام پر آوازه او که نشان از استعداد و لیاقت کم نظیرش داشت، درجهان و تاریخ علم ماندگار خواهد شد.
صد افسوس که دانشگاه‌های ایران در سال‌های اخیر از نعمت حضور او و بهره‌مندی از توانایی‌هایش در علم ریاضیات محروم بودند.
مریم میرزاخانی سرمایه‌ای انسانی و نمادین برای جامعه ایران بود و هست و شایسته است به‌خوبی به جوانان پر استعداد و بلند پرواز در عرصه علم و دانش شناسانده شود تا بدانند افق پرواز آن‌ها حدی ندارد و ملت ایران در مسیر رسیدن به قله‌های علم سد نمی‌شناسد.
از دولت محترم تقاضا می‌کنیم در صورت تمایل و رضایت خانواده آن مرحوم ترتیبی داده شود تا پیکر او به ایران منتقل و به نحو شایسته‌ای تشییع و در محل مناسبی به خاک وطن سپرده شود.
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی فقدان این دانشمند فرهیخته و بزرگ را به ملت شریف ایران و خانواده داغدار او تسلیت گفته و از خداوند منان برای او رحمت واسعه مسالت می‌کند.


سروش صحت کارگردان سریال «ساختمان پزشکان» نیز نوشت:

... به این چشم ها نگاه کنید، اسم مریم میرزاخانی را در گوگل جستجو کنید و بعد به عکس هایش نگاه کنید... وقتی در کلاس درس مقابل دانشجویانش جلوی تخته ایستاده به دست هایش نگاه کنید ... به چشمهایش...

واکنش زهرا اشراقی به درگذشت مریم میرزاخانی

 اشراقی در حساب اینستاگرامی خود نوشت: «همه جهان امروز مریم میرزا خانی را از دست داد و ما سالهاست که او را از دست داده ایم».

پیام تسلیت دانش آشتیانی در پی درگذشت نابغه نامدار ریاضی جهان

 وزیر آموزش و پرورش در کانال تلگرامی خود نوشت:

« انالله و اناالیه راجعون»

درگذشت نابغه جوان ایرانی و استاد ریاضی مرحومه مریم میرزاخانی، نه فقط ایران و ایرانیان را متألم کرد که جامعه علمی جهان را به سوگ نشاند.

خبر درگذشت نخبه ریاضی ایران و جهان، بانو مرحومه مریم میرزاخانی که یک افتخار ملی بود، جهانی را در حیرت و اندوه فرو برد. بی‌شک جبران ضایعه فقدان شخصیت‌های علمی نخبه بسیار سنگین و گاه غیرممکن است.

بانو میرزاخانی، ستاره‌ای بود که ظاهراً در سپهر دنیا رو در نقاب خاک کرد اما دستاوردها، تلاش‌ها و نبوغ او تا هماره در تاریخ جاودان و ماندگار خواهد بود.

مریم میرزاخانی با عمرکوتاهی که داشت، جهان را از دریای نبوغش سیراب ساخت و این معنای انسان مفید و موثر بودن است که موجب شد، مثل همیشه نام ایران و ایرانی زنده نگاه داشته شود.

این نادره دوران از پرورش یافتگان دبیرستان فرزانگان تهران و دانشگاه صنعتی شریف با نبوغ ذاتی و تلاش‌های علمی خستگی ناپذیر خود موفق شد، نشان جهانی فیلدز را از آن خود سازد.

اینجانب به نمایندگی از جامعه علمی و فرهنگی کشور و دانش آموزان عزیز این غم بزرگ و ضایعه جبران ناپذیر را به ایران و ایرانی به ویژه خانواده معزای این بانوی افتخارآفرین تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن مرحومه، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر  مسئلت می‌نمایم.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی 

٢٤ تیرماه ١٣٩٦

میرزاخانی میراث معنوی ایرانیان بود

زهرا احمدی‌پور به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایران و جهان در توئیتر خود نوشت: «مریم میرزاخانی؛میراث معنوی ایرانیان بود.زنی که پرشتاب به قله های موفقیت رسید. درجوانی معادله زندگی را حل کرد و همه را در غم و بهت فروبرد».

او غروب نخواهد کرد

 معاون وزیر ارشاد در حساب توییتری خود نوشت:

مریم میرزاخانی ستاره درخشان ایرانی در کهکشان دانش انسانی. او غروب نمی کند.

از شمار دو چشم یک تن کم، وز شمار خرد هزاران بیش

 معاون رییس جمهور در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:

امروز در کمال ناباوری و با نهایت تاسف در غم از دست دادن زودهنگام پروفسور مریممیرزاخانیدانشمند جوان و نابغه ریاضی ایران و جهان به سوگ نشسته ایم. "این شاگرد صبور ریاضی"، به عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی با کسب مدال فیلدز که مهمترین جایزه ریاضی جهان است، برای ایران و زن ایرانی افتخار آفرید و نمونه ای از اراده، همت و توان مثال زدنی زنان و جوانان کشورمان را در سطح جهانی به نمایش گذاشت.

درس بزرگ او برای نسل جوان این است که با بلندپروازی "برای مسیر طولانی علم حد و پایانی قائل نباشند "و دریغ و درد که خود معادله چند مجهولی مرگ را چه زود حل کرد و جهانی را در بهت و اندوه فرو برد.

این ضایعه جبران ناپذیر را به خانواده سوگوارش و ملت ایران و بویژه جامعه علمی کشور و جهان تسلیت عرض نموده، ضمن آرزوی صبر و شکیبایی برای بازماندگان، از خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده علو درجات را مسالت می نماید.

بی تردید آثار، خدمات و نام پرآوازه اش درتاریخ علم جهان جاودانه خواهد ماند.

 

پیام تسلیت سخنگوی وزارت امور خارجه به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی 

بهرام قاسمی ضمن ابراز تاسف عمیق از درگذشت مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان، این ضایعه را به بازماندگان آن مرحومه و همه مردم شریف ایران و جامعه علمی کشور تسلیت گفت.

وی  اظهار کرد: بانو مریم میرزاخانی در عمر کوتاه خود به عنوان دانشمندی برجسته و نابغه‌ای کم‌نظیر به مدارجی از علم در رشته ریاضی دست یافت که موجب فخر و مباهات همه ایرانیان شد. اگرچه درگذشت ایشان متاسفانه جهان علم را از خدمات علمی ایشان محروم خواهد ساخت، اما راه او جاودانه خواهد ماند.

 

 

ادامه دارد...

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.