دوم تیر 1287 به فرمان محمدعلی‌شاه ساختمان مجلس شورای ملی از سوی قزاقان مسلح روس به توپ بسته شد. حادثه به توپ بستن مجلس از خشن‌ترین حوادث عصر مشروطه ‌و نقطه اوج خصومت نظام استبدادی قاجار با مردم بود.

 این اتفاق در شرایطی رخ داد که میرزا احمدخان مشیرالسلطنه تازه به سمت رئیس‌الوزرا انتخاب شده بود و محمدعلی شاه با راهنمایی نظامیان روس نقاط مختلف تهران را به ستاد عملیاتی خود علیه مشروطه‌خواهان تبدیل کرده بود.

به گزارش جماران؛ محمدعلی شاه که از حمایت سفارت روس برخوردار بود پس از 2 سال مقاومت در برابر مشروطه‌خواهان، سرانجام در خرداد 1287 برنامه خود را برای سرکوب آنها به اجرا درآورد. وی مشیرالسلطنه را که کاملا مطیعش بود به صدراعظمی برگزید و مقام وزارت جنگ را نیز به میرزاحسین پاشاخان امیربهادر سپرد و لیاخوف ـ سردار روسی - را به فرمانداری نظامی تهران منصوب کرد. با این انتصاب نظامیان قزاق تحت فرماندهی افسران روسی اطراف میدان بهارستان و مدرسه سپهسالار را محاصره کردند.

تمام روزنامه‌ها توقیف شدند و جنگ بین قوای قزاق و مشروطه‌خواهان آغاز شد. روز دوم تیر 1287 که ساختمان مجلس به توپ بسته شد، اوج جنگ بود. این جنگ که در ساعات ظهر فروکش کرد، 300 کشته و 500 زخمی بر ‌جای گذاشت. بسیاری از بازداشت‌شدگان در باغشاه تهران به زنجیر کشیده شدند و تعدادی از وعاظ، روزنامه‌نگاران‌، نمایندگان مجلس و سیاسیون به قتل رسیدند و شماری از آنان نیز به سفارتخانه‌های خارجی پناهنده شدند. حادثه دوم تیر سبب انحلال مجلس اول و به هم ریختن اوضاع تهران شد، ولی قیام‌هایی در تبریز، گیلان‌، اصفهان‌، مشهد و نقاط دیگر در همین راستا رخ داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.