مجتهد کاربر و فعال سیاسی مشهور عربستانی روز سه شنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر از سناریوی جانشین ولیعهد عربستان و جانشین رئیس امارات برای انجام کودتای نظامی در قطر پرده برداشت و نوشت که این کودتا با مخالفت آمریکا خنثی شد.

به گزارش جماران، مجتهد که به افشای اخبار ویژه و محرمانه خاندان آل سعود معروف است، این بار از طرح بی سابقه عربستان و امارات برای انجام کودتا در قطر پرده برداشت.
وی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که «محمد بن زاید» جانشین رئیس امارات و «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان درصدد اجرای طرح کودتا در قطر پس از تحریم این کشور بودند.
مجتهد درباره جزئیات این طرح می نویسد: بر اساس این سناریو قرار بود نیروهای امنیتی بلک واتر و نظامیان اماراتی با اشغال قطر دست به کودتای نظامی بزنند و پس از آن، کنترل کشور را به دست یکی از شیوخ خاندان آل ثانی که تابع و حامی عربستان و امارات است، واگذار کنند اما این طرح در آخرین لحظه لغو شد.
مجتهد نوشت: برادران ما در بخش اطلاعات درباره جزئیات طرح کودتا در قطر که از سوی بن زاید و بن سلمان تدارک دیده شده بود، سخن گفتند و اعلام کردند که این دو پس از دخالت غیرمستقیم آمریکا به اجبار این طرح را لغو کردند.
این کار برعربستانی ادامه داد: این دو مقام سعودی و اماراتی بر این باور بودند که طرح آنها برای کودتا محکم و استوار است اما اشکالات زیادی داشت و محکوم به شکست بود.
مجتهد می گوید: بر اساس این طرح، قرار بود نیروهای قطری مدتی در جنوب عربستان یعنی نجران بمانند تا ارتباطشان با قطر به هر بهانه همراه با مبالغه در احترام و توجه به آنها، قطع شود. در همان هنگام نیز نیروهای سعودی و اماراتی با لباس های نظامیان قطری وارد دوحه شوند و اینگونه وانمود کنند که نیروهای قطری هستند که در جنوب عربستان بودند. همزمان با این نیروها نیز نیروی دریایی امارات با مشارکت نیروهای شرکت آمریکایی بلک واتر وارد خاک قطر شوند و همه مراکز حساس و مهم را تحت کنترل و سیطره خود در آورند.
این کاربر عربستان تاکید کرد: سناریوی کودتای نظامی و برکناری امیر در قطر با وجود آمادگی بالا برای اجرا، به دلیل مخالفت آمریکا، لغو شد. البته به نظر می رسد که آژانس اطلاعات مرکزی (سی آی ای) جزئیات این طرح را رصد و با آن مخالفت کرده است. 
وی در ادامه نوشت: بن سلمان و بن زاید به توئیت ‎های ترامپ و بدون اینکه بفهمند پنتاگون و سایر مراکز امنیتی چنین طرحی را نمی پذیرد، اعتماد کرده بودند. پنتاگون نیز به منظور عقیم گذاشتن این طرح، مانور دریایی و زمینی مشترک را با نیروهای قطری برگزار کرد.
این فعال عربستانی اشاره می کند: نیروهای قطر در مرز جنوبی عربستان بهترین نیروهای نظامی این کشور به شمار می روند و توطئه گران بر این باور بودند که غیاب آنها در قطر باعث می شود که سیستم دفاع این کشور تضعیف و این ماموریت آسان تر انجام شود.
وی نوشت: قطر بهترین نیروهایش را به نشان احترام گذاشتن و از روی اعتماد به عربستان به نجران فرستاد و بن سلمان وزیر دفاع عربستان برای اجرای چنین حقه و نیرنگی، به آنها پاداش داد. 
پیشتر نیز مجتهد مطالبی بسیاری را درباره تلاش های ریاض برای همراه کردن قطری ها علیه نظام این کشور منتشر کرده بود.
وی در توئیت قبلی خود نوشت: شیوخ آل مره با در خواست محمد بن سلمان برای صدور بیانیه ای علیه نظام قطر مخالفت کردند.
عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی و دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.
تشدید تنش میان برخی کشورهای عربی با قطر که واکنش هایی در سطح منطقه و جهان داشته، همچنان ادامه دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.