یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دنیا تشنه عدالت است، گفت: آموزه‌های امام علی (ع) از جمله عدالت طلبی یک آموزه فرازمانی و فراسرزمینی و نیاز امروز جامعه بشری است.

 

به گزارش جماران ، محسن رهامی در مراسم سخنرانی در حسینیه فاطمه الزهراء (س) با بیان اینکه بزرگترین پیام مأموریت پیامبر اسلام (ص) تربیت انسان‌های حکیم و فرزانه است، اظهار کرد: مهمترین مصداق تربیت مکتب پیامبر، امیر مومنان (ع) است. ما هر چقدر نهج‌البلاغه را  بخوانیم باز هم مطلب تازه‌ای از آن به دست می‌آوریم.

وی در ادامه افزود: مفاهیمی که در نهج‌البلاغه وجود دارد مثل صلح، برادری، برابری، مدارا، گذشت و تحمل مخالف حتی برای غیرمسلمانان نیز تازگی دارد و این مفاهیم، مفاهیم به‌روزی است زیرا دنیا تشنه این مفاهیم است و آموزه‌های نهج‌البلاغه هم فراسرزمینی و فراتاریخی است. اما اشکال ما این است که تعالیم پیامبر (ص) و ائمه را محدود کرده و به خودی و غیرخودی تقسیم می‌کنیم در حالی که این تعالیم مخصوص انسان به ما هو انسان است نه فقط فرد مسلمان و شیعه.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما نتوانسته‌ایم نهج‌البلاغه را به مردم دنیا بشناسانیم،‌ تصریح کرد: ما 1400 سال پیش رهبری داشتیم که اجازه فحاشی به مخالفان خود را نمی‌داد و در حق آنها دعا می‌کرد. اگر ما امروز مدام فحش داده و مرگ بر این و آن بگوییم شاگرد خوبی برای مکتب امام علی (ع) نخواهیم بود. امروز دین ملعبه‌ای برای مسلمانان شده و مسلمانان برای کشتن یکدیگر جایزه می‌گذارند. آن که می‌کشد برای خدا می‌کشد و آنکه هم می‌میرد برای خدا می‌میرد. در حالی که آموزه‌های صلح از دیدگاه امام علی (ع) آنقدر آموزه‌های سطح بالایی است که به درد جامعه امروز ما می‌خورد. امام خطاب به مالک اشتر می‌گوید تمام کسانی که در مصر زندگی می‌کنند یا هم‌کیش تو و مسلمانند که حرمت آنها واجب است یا همانند تو مخلوق خدایند پس با تو مساوی‌اند.

رئیس بنیاد بین‌المللی صلح با تأکید بر اینکه مسأله بزرگ در دنیای امروز اجرای عدالت است، خاطرنشان کرد: همه تلاش انبیاء هم برای استقرار عدالت در جامعه بود. البته مخالفان عدالت نمی‌گذارند، عدالت برقرار شود بنابراین باید توانایی‌های خود را برای استقرار عدالت بالا ببریم. قرآن می‌فرماید کسانی که عدالت را جاری کنند آنها یاران خدا هستند،‌ بنابراین نشانه انصارالله و حزب‌الله کسانی هستند که عدالت را اجرا می‌کنند. البته معیار حق و باطل را قرآن تعیین کرده و رفتار انسان‌ها را باید بر اساس این معیار سنجید. مقام و عنوان هیچ‌گاه معیاری برای حق و باطل نیست. امام علی (ع) در جنگ جمل خطاب به یارانی که دچار شک میان دو طرف درگیر جنگ شده بودند گفت حق با قد و قواره انسان‌ها شناخته نمی‌شود زیرا حق و عدالت ابتدا باید شناخته شود تا سپس معلوم شود کدام طرف حق است.

رهامی با اشاره به اینکه مهمترین مأموریت حضرت ولی عصر (عج) نه برقراری نماز و روزه بلکه اقامه عدل است، افزود:‌ حکومت‌ها با برپایی نماز و روزه اگر کاری به عدالت طلبی و حق‌جویی نداشته باشد، مشکلی ندارند. الان هم در همه کشورهای اسلامی نماز و روزه برگزار می‌شود در حالی که عدالت در این جوامع وجود ندارد. از پیامبر (ص) به امیر مومنان (ع) نقل شده که زمانی می‌آید که مساجد بسیار زیبایی ساخته می‌شود اما قلوب مسلمانان از ایمان خالی است. اکنون مساجد زیبایی در کشورهای اسلامی ساخته می‌شود اما مشکلات بسیاری از جمله فقر و محرومیت یا سایر آسیب‌های اجتماعی در جوامع اسلامی وجود دارد.

این استاد دانشگاه همچنین تأکید کرد: عدالت گمشده بشریت در طول تاریخ و یکی از نیازهای امروز تمام مردم دنیا از جمله کشورهای اسلامی است. همه مردم امروز تشنه عدالت هستند. یکی از ریشه‌های تروریسم هم همین بی‌عدالتی و ظلم است. کشورهای صنعتی، منابع کشورهای فقیر را غارت کردند تا با این منابع برای خود امنیت، رفاه و آسایش ایجاد کنند. در حالی که امروز تسلیحات نظامی مجهز نتوانست با ترور مقابله کند. فقر گسترده، توسعه نیافتگی و جهل و بیسوادی می‌آورد و از این شرایط کشورهایی مثل عربستان سوء استفاده کرده و با آموزش افراد در مدارس پاکستان،‌ تروریست تربیت کرده و آنها را به همه دنیا می‌فرستند تا ترور ایجاد کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اجرای عدالت و توسعه همه جانبه جایی برای تندروی مذهبی و ظهور تروریسم نمی‌گذارد، اظهار کرد: ما زمانی قربانی ترور بودیم اما امروز می‌بینیم تروریسم پشت کاخ نخست‌وزیری و پارلمان انگلیس و کاخ ورسای فرانسه رفته است. امروز تروریسم یک بلای همگانی جهانی شده است.

رهامی خاطرنشان کرد: در خود کشور ما هم شاهد بی عدالتی در توزیع منابع هستیم به گونه‌ای که بزرگترین مهاجرین به تهران مردم مناطق غرب و زاگرس نشین هستند. اگر آنها رفاه، شغل و امکانات داشتند دست به مهاجرت نمی‌زدند. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در کشور ما با اجرای عدالت و توزیع عادلانه منابع کشور حل می‌شود. مسئولان باید بابت ایجاد آسیب‌های اجتماعی مختلف پاسخگو باشند زیرا اگر عدالت در توزیع منابع انجام می‌شد بسیاری از این آسیب‌ها به وجود نمی‌آمد.

رئیس بنیاد بین‌المللی صلح با تأکید بر اینکه امروزه گوش شنوا برای آموزه‌های اسلام در دنیا وجود دارد، گفت: این به شرطی است که مسلمانان واقعاً دغدغه تبلیغ دین و حل مشکلات جامعه را داشته باشند. با اجرای عدالت بسیاری از مشکلات حل می‌شود. در هلند که عدالت نسبی برقرار است، زندان‌ها در حال تعطیل شدن است. امام علی (ع) توصیه می‌کند که مواظب باشید دیگران در عمل به قرآن از شما جلو نیفتند. تمام تلاش امام این است که عدالت را در جامعه برقرار کند. حکومت امام علی (ع) به پنج سال نرسید اما در همین مدت امام برای برقراری عدالت اقدام کرد بنابراین امام جاودانه شد. آموزه‌های امام علی (ع)،‌ آموزه‌های فرازمانی و فرامنطقه‌ای است. هیچ کس به دلیل خویشاوندی و نزدیکی به امام به پست و مقام نرسید و هیچ کس هم به دلیل دوری از امام از مقامش محروم نشد.

رهامی در ادامه تصریح کرد: رفتار تک تک ما در اقبال مردم دنیا به اسلام موثر است. امام صادق می‌فرماید کار بد برای همه بد است اما برای شاگردان من کار بد، بدتر است زیرا می‌گویند فردی که این کار را انجام داده شاگرد امام صادق (ع) بوده است. امروز آبروی اسلام، پیامبر (ص) و امام علی (ع) در دستان ماست. مسئولان بدانند رفتار آنها به حساب دین گذاشته می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه مردم برای برقراری آموزه‌های امام علی انقلاب کردند، گفت: اکنون بعد از 40 سال باید ببینیم تا چه حد توانسته‌ایم عدالت را در جامعه برقرار کنیم. عدالت را با معیارهایی می‌توان سنجید از جمله ارزیابی دارایی یک مسئول قبل از مسئولیت و پس از مسئولیتش. البته تلاش‌های زیادی برای برقاری عدالت انجام شده اما باید در این مسیر تلاش بسیار بیشتری انجام شود. دنیا منتظر است ببیند شعارهایی که ما در اول انقلاب دادیم چه خروجی دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.