امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با پادشاه مغرب تاکید کرد: تلاش های دیپلماتیک خود را برای کاهش تنش ها در خلیج فارس ادامه می دهم.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مکرون در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با محمد ششم در رباط اظهار کرد: هفته آینده نشستی با یکی از رهبران ارشد امارات متحده عربی در پاریس خواهم داشت و بار دیگر با امیر قطر گفت و گو می کنیم.
خبرگزاری فرانسه می افزاید: این سخنان مشخص می کند که کاخ الیزه نشست های هفته آینده در پاریس را با امیر قطر و ولیعهد ابوظبی هماهنگ کرده است.
بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری فرانسه از همگرایی نقطه نظرات رباط و پاریس استقبال کرده است.
مکرون اضافه کرد: پادشاه مراکش با چند تن از شخصیت ها ملاقات کرده و من نیز با تمام رهبران منطقه گفت وگو کرده ام.
بنا بر این گزارش، تلاش برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک در موضوع بحران خلیج فارس، از جمله اهداف اصلی سفر رئیس جمهوری فرانسه به مغرب و دیدار با پادشاه این کشور اعلام شده است.
این در حالی است که سازمان ملل متحد در مورد تاثیر بسته شدن مرزها بر روز جمعیت، اظهار نگرانی کرده است.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن جاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
همچنین عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حریم هوایی خود را برای استفاده قطر ممنوع اعلام کرده و از دیپلمات های قطری خواستند تا ظرف 48 ساعت خاک این کشورها را ترک کنند.
علاوه بر این عربستان سعودی تنها مرز زمینی خود با قطر را بست و در پی آن کشورهای مالدیو، موریتانی و دولت شرق لیبی نیز به متهم کردن قطر به اعمال 'سیاست های مداخله گرایانه و حمایت از گروه های تروریستی' روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر چند روز بعد از بروز این بحران با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که 59 نفر از جمله یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و همچنین 12 مؤسسه خیریه را به اتهام 'همکاری با تروریسم' در فهرست تحریم قرار داده اند.
وزرای امور خارجه و اقتصاد ترکیه قرار است امروز پنجشنبه به کویت سفر کرده و در خصوص روابط دو جانبه و حل مساله قطر به رایزنی بپردازند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.