به گزارش جماران، روزنامه شرق در گزارشی درباره بلندمرتبه سازی ساختمان ها در تهران می نویسد: تهران قدش بلند شده، جاهایی از شهر آن‌قدر بلند شده که جلوی عبور نور، باد، هوای تازه و مناظر طبیعی تهران زیبا را در مقابل دیگر قسمت‌های اطرافشان گرفته است.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: برج‌ها، مال‌ها و غول‌های تجاری جای تهرانی‌ها را تنگ کرده و نفسشان را بند آورده‌اند، اینها خودشان بالاترین ضریب عدم ایمنی و مخاطرات شهری را دارند و حتی به گفته مسئولان شهری، برخی از آنها روی گسل‌های حساسی قرار گرفته‌اند. وجود ١٠١ برج در حریم گسل‌های تهران و حدود ٢٥٠ برج در معابر کمتر از شش تا ٢٠ متر عرض که ماشین‌های آتش‌نشانی نمی‌توانند در زمان حادثه احتمالی در آنها خدمات بدهند.

در ادامه این گزارش محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران به شرق می گوید: طبق طرح جامع و تفصیلی چه درباره بلندمرتبه‌سازی و چه در زمینه مجتمع‌های بزرگ‌مقیاس، تکلیف شده است که شهرداری تهران ابتدا مطالعات همه‌جانبه مربوطه را انجام دهد و همه پیوست‌های لازم را تهیه کند و بعد در کمیسیون ماده پنج یا هر بخش دیگری تصویب شود. اشکال اساسی این بوده که طرح تفصیلی را ابلاغ کرده‌اند و در آن، مجوزهای بلندمرتبه‌سازی و پهنه‌بندی‌هایی را برای اجرای پروژه‌های چندمنظوره قرار داده‌اند که تکالیف آنها انجام نشده است. 

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور نیز با ابراز نگرانی درباره ساخت و سازهای منطقه 22 تهران در گفت وگو با شرق بیان داشت: منطقه ٢٢ اشکالات اساسی دارد و برج‌هایی که امروز به شکل عارضه‌هایی ناهماهنگ بیرون زده، شکل آشکار اشکالات این منطقه است و باید درباره بسیاری از اشکالات ساختاری این منطقه بررسی‌های جدید صورت گیرد.

دبیر عالی شورای ترافیک کشور در ادامه افزود: علاوه بر پروژه نیمه‌کاره هزار‌و‌یک شب در انتهای اتوبان همت، پروژه تجاری ایران‌مال با مشخصاتی عظیم در این محدوده در حال ساخت است که نگرانی‌های زیادی دارد. او می‌گوید این پروژه کلان نه‌تنها مردم تهران بلکه مردم ایران را به محدوده غرب تهران جذب می‌کند؛ در‌حالی‌که اتوبان کرج و اتوبان‌های اطراف این مجموعه بزرگ در بیشتر ساعات به‌ویژه ساعات پیک ترافیک همین حالا قفل هستند و مشخص نیست با بهره‌برداری از این مجموعه چه بار ترافیکی به این منطقه و غرب تهران که خروجی مهمی است، تحمیل شود.

مسئله اینجاست که روند بلندمرتبه‌سازی‌ها و مجتمع‌های بزرگ‌مقیاس در تهران البته با تخلفاتی بالادستی از زوایا و مراجع مختلفی صورت می‌گیرد یا در هر دوره‌ای شکلی جدید پیدا می‌کند و نمی‌توان این روند پنهانی را رصد کرد و جلوی آن را گرفت. این‌گونه است که یکباره گوشه‌ای از تهران یک گود بزرگ ایجاد می‌شود و خیلی زود ستون‌هایی بلند به آسمان می‌رود و برجی سبز می‌شود. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.