وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد که روابط آمریکا- روسیه در پایین ترین سطح خود طی سالهای اخیر قرار دارد و این رابطه همچنان رو به وخامت است.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «رکس تیلرسون» روز سه شنبه در جلسه استماع «کمیته روابط خارجی مجلس سنا»  اعلام کرد که مقامات واشنگتن در حال ارزیابی و سنجش امکان وضع تحریم علیه کشورهایی هستند که با کره شمالی مراوده تجاری دارند.

وی در ادامه افزود که آمریکا همچنین درصدد یافتن راههایی برای بهبود روابط با روسیه است.

در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنا، وزیر خارجه آمریکا از طرحهای پیشنهادی ترامپ برای کاهش بیش از حد بودجه این کشور در حوزه دیپلماسی و کمک خارجی دفاع کرد. این در حالی است که سناتورهایی از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا ادعا می کنند که کاهش بودجه در این بخشها، در نهایت به ضرر آمریکا خواهد بود.

در آغاز این جلسه استماع، تیلرسون خطاب به قانونگذاران سنا گفت که کره شمالی «اُتو وارمبیر» دانشجوی آمریکایی را که به مدت ۱۷ ماه در کره شمالی در بازداشت بسر می برد، آزاد کرده است و مقامات واشنگتن در تلاش برای آزادسازی سه شهروند دیگر آمریکایی هستند که همچنان در زندان کره شمالی بسر می برند.

شایان ذکر است که واشنگتن در واکنش به برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ، فشارهای اقتصادی و سیاسی خود بر کره شمالی را افزایش داده است. پیونگ یانگ تاکنون پنج آزمایش هسته ای انجام داده و گمانه زنی ها حاکی از آن است که این کشور در حوزه تولید و توسعه موشک بالستیک قاره پیمایی که قادر است خاک آمریکا را هدف قرار دهد، به پیشرفتهایی دست یافته است.

تیلرسون همچنین گفت که واشنگتن در حال بحث و گفتگو با تمامی متحدان خود در مورد کره شمالی است و تاکنون نیز شاهد واکنشهایی از جانب چین که بزرگترین شریک تجاری آمریکاست، بوده است. وی اظهار داشت که در دیدار هفته آینده مقامات بلندپایه آمریکا با چین، کره شمالی در صدر دستور کار قرار خواهد گرفت.

تیلرسون در ادامه اظهارات خود از لزوم همکاری آمریکا با سایر کشورها در جهت قطع دسترسی کره شمالی به مواد اولیه و اساسی همچون نفت و همچنین وضع تحریم علیه کشورهایی که با پیونگ یانگ مراوده تجاری دارند، سخن گفت.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا خواهان وضع یک تحریم جهانی به سبک و سیاق تحریم ایران علیه کره شمالی است، گفت که این گونه تحریمها تنها در صورتی کارآمد خواهند بود که روسیه و چین نیز که تأمین کنندگان اصلی کره شمالی بشمار می روند، در اجرای این تحریمها همکاری نمایند.   

بنا به اظهارات تیلرسون، دولت آمریکا برای وضع تحریم علیه ایران سالها تلاش کرد تا از طریق مجاری دیپلماتیک کشورهای روسیه و چین را به جرگه قدرتهای موافق با وضع  تحریمها وارد نماید؛ اما در حال حاضر کسب نتیجه ای مشابه در مورد کره شمالی از احتمال بسیار اندکی برخوردار است، زیرا پکن نسبت به برهم زدن ثبات در کشورهای همسایه خود رغبتی نشان نمی دهد.

تیلرسون بار دیگر اعلام کرد که روابط آمریکا- روسیه در پایین ترین سطح خود طی سالهای اخیر قرار دارد و این رابطه همچنان رو به وخامت است. وی اختلاف نظر میان مقامات واشنگتن- مسکو بر سر سوریه، اوکراین و طرح اتهاماتی مبنی بر تلاش روسیه برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را- که بارها از سوی مقامات مسکو رد شده است- به عنوان دلایل این تیرگی روابط برشمرد.   

وی گفت که دولت آمریکا در تلاش است تا راهی برای برقراری مجدد یک رابطه مؤثر با روسیه، به ویژه بر سر بحران سوریه، بیابد.

گفتنی است که هدف تیلرسون از حضور در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنا که نخستین جلسه وی از چهار جلسه استماع کنگره طی هفته جاری است، بحث و گفتگو در خصوص بودجه است. طبق طرح پیشنهادی ترامپ، بودجه آمریکا در حوزه دیپلماسی و کمک خارجی ۳۲ درصد (معادل ۱۹ میلیارد دلار) کاهش می یابد.

اعضای کمیته روابط خارجی سنا که برخی از آنان از هم حزبیان ترامپ بشمار می روند، از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا به شدت انتقاد کردند.

در همین راستا، ۱۶ ژنرال بلندپایه ارتش آمریکا به همراه گروهی از افسران سابق نظامی این کشور اعلام کردند که روز چهارشنبه استشهادیه ای مشترک در مورد اهمیت کمک خارجی برای تأمین امنیت ملی به مجلس سنا تسلیم خواهند کرد.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.