به گزارش جماران؛ «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی، امروز سه شنبه «چو میونگ گیونگ» یکی از مقام‌های بلندپایه و کهنه کار دولت را که دارای تجارب طولانی در ارتباط با مسائل کره شمالی است، به عنوان وزیر جدید اتحاد دو کره در این کشور تعیین کرد.

او دستیار «رو مو هیون» رئیس جمهور سابق و لیبرال کره جنوبی بود که نقشی کلیدی در آماده سازی اجلاس بین دو کره در سال 2007 داشته است.
«چو میونگ گیونگ» پس از آنکه به عنوان وزیر جدید اتحاد دو کره انتخاب شد در سخنانی بر بهبود مناسبات کشورش با کره شمالی بویژه آغاز دوباره فعالیت مجتمع صنعتی مشترک «کائه سونگ» در مرز دو کشور تاکید کرد.
«کائه سونگ» به عنوان نماد همکاری های اقتصادی دو کره، در شهری مرزی با همین نام در سال 2004 در داخل خاک کره شمالی راه اندازی شد. این منطقه در 12 کیلومتری منطقه حایل غیرنظامی میان دو کره قرار دارد و بیش از 100 کارخانه کره جنوبی را در خود جای داده است.
وزیر جدید اتحاد دو کره که در سال 2004 نقشی مهم در بازگشایی این مرکز داشت، همچنین یادآور شد که احیا و راه اندازی دوباره این مجتمع که بعد از آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی در فوریه سال 2016 به حالت تعلیق در آمده، ضروری است.
«چو» بعد از معرفی خود به عنوان وزیر اتحاد دو کره در جمع تعدادی از خبرنگاران گفت که مجتمع مزبور در این شرایط باید دوباره باز شود تا در فرصت مناسب جزییات آن مورد بررسی قرار گیرد.
انتصاب «چو میونگ گیونگ» به این سمت، بیانگر اراده «مون جائه این» رئیس جمهوری جدید کره جنوبی برای آب شدن یخ روابط سئول و پیونگ یانگ است که در دولت قبلی کره جنوبی روابط دو جانبه به شدت متشنج شده بود.
«مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی؛ پیشتر معتقد بود باید نگاه محتاطانه تری نسبت به بازگشایی شتاب زده این مجتمع و همچنین پیوستن به تور مشترک کوهستان «کوم کانگ» در سواحل شمال شرقی کره داشت و تاکید کرد که باید برای خروج مسایل هسته ای کره شمالی از بن بست راهی پیدا شود.
وزیر اتحاد دو کره همچنین بر اساس گزارش امروز خبرگزاری یونهاپ، گفت که کره جنوبی می تواند در صورت نیاز، برگزاری اجلاس مشترک بین دو کره را دنبال کند تا از این طریق بر بهبود روابط بین دو همسایه، که رابطه تیره و تاری است کمک نماید.
وی گفت: فکر می کنم برگزاری یک اجلاس مشترک، علاوه بر بهبود روابط بین دو کره، می تواند باعث حل و فصل مسایل دیگر در شبه جزیره شود.
«مون جائه این» که در انتخابات 19 اردیبهشت ماه سالجاری با کسب اکثریت آراء جانشین خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری برکنار شده این کشور شد، تلاش دارد هر چه سریعتر اعضای کابینه خود را معرفی کند.
انتصاب «چو میونگ گیونگ به عنوان وزیر اتحاد دو کره از سوی رئیس جمهوری کره جنوب نیازی به تایید پارلمان این کشور ندارد اما او باید با حضور در نشست نمایندگان مجلس به پرسش های آنان پاسخ دهد.
کره پس از پایان حاکمیت ژاپن بر این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد و از آن زمان به دلیل آن که جنگ میان دو کره در دهه 1950 با متارکه متوقف شد، دو کشور همچنان در وضعیت جنگ با یکدیگر قرار دارند و تاکنون هیچ معاهده صلحی میان آنان منعقد نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.