یک دیپلمات عالیرتبه با ارزیابی شرایط منطقه تاکید کرد که دولت دوازدهم باید حصارهای موجود را بشکند و این کار از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی انجام می‌گیرد.

به گزارش جماران، علی خرم عصر سه‌شنبه در همایش مطالبات اصلاحات از دولت اعتدال که به همت حزب مردم‌سالاری در هتل المپیک برگزار شد، گفت: مهم‌ترین مساله سیاست خارجی حل معضل تحریم و برداشتن تحریم‌ها بود که از طریق توافق دیپلماتیک حاصل شد و دولت از عهده آن به خوبی برآمد. در دولت دوازدهم با بهره‌گیری از برجام و سیاست خارجی باید رو به رشد عمل کرد تا مشکلات منطقه‌ای حل شوند و از طرفی در اقتصاد پیشرفت حاصل شده تا به سطح و جایگاه اصلی بین‌المللی خود برگردیم.

سفیر سابق ایران خاطرنشان کرد: اکنون با پدیده‌ای مثل ترامپ مواجه هستیم که مخالف ایران است. رقبای منطقه‌ای ایران توسط افساری که آمریکا گردن آنها انداخته بود، به ایران کاری نداشتند و ایران نفش منطقه‌ای خود را ایفا می‌کرد اما اکنون این ابزار از بین رفته و این‌ها تبدیل به دشمن شدند و به مدد ترامپ عرصه را بر ایران تنگ کردند. از طرف دیگر مخالفان ایران جمع شدند و به ترامپ نامه نوشتند و اعلام آمادگی کردند تا حکومت ایران را سرنگون کنند. از سویی عربستان آستین بالا زد و علیه ایران پتانسیل به وجود آورد.

خرم همچنین گفت: آمریکا از سیاست عربستان حمایت می‌کند؛ در حالی که عربستان متهم ۱۱ سپتامبر است و دولت اوباما قانون جستار تصویب کرد تا از عربستان غرامت بگیرد و گلوی عربستان را می‌فشرد اما با عوض شدن دولت، عربستان با مانور تبدیل به شاکی شد و امروز با ترامپ رقص شمشیر می‌کند.

وی با بیان این که دولت دوازدهم با صحنه پیچیده‌ای روبه‌رو است، افزود: امیدوارم همگی خطیر بودن لحظه را درک کنیم که آکنده از خصومت علیه ایران است. وظیفه دولت است که با سیاست، خصومت‌ها را بردارد که در این راه حمایت رهبری نیاز است تا همدلی به وجود بیاید. در عین حال باید از همه ابزار دیپلماتیک و غیر نظامی استفاده کنیم تا مشکلات حل شود.

این سفیر پیشین ایران تاکید کرد: جهان از سیاست ترامپ راضی نیست و با آن مخالف است. امروزه نیز جهان در مقابل سیاست محیط زیست ترامپ ایستاده و شاید بیش از بیست سال طول کشید که جهان کنوانسیون پاریس را به وجود آورد تا برای نجات زمین تلاش کند اما ترامپ ورق را برگرداند و امروز اروپا روسیه و چین از آمریکا جدا شدند. در این اوضاع ابزار زیادی وجود دارد تا حصار دور خود را بشکنیم. آلمان و فرانسه مستعد همکاری هستند و در جهانی که درگیر حملات تروریستی است و به نام مسلمانان تمام می‌شود، مبارزه ایران با تروریسم را ارج می‌نهند.

خرم یادآور شد: شورای همکاری خلیج فارس اکنون دو شقه شده و باید یارگیری درست شود. حمایت علنی ایران از قطر نیز تاثیر منفی دارد اما می‌شود به آن نزدیک شد. عربستان هم به خاطر جنایت جنگی و حمایت از تروریسم زیر سوال است و در حال حاضر عربستان از اقدامات تروریستی اروپا حمایت می‌کند. عربستان قصد سرنگون کردن حکومت قطر را دارد. قطر حامی اخوان‌المسلمین است اما عربستان ضد اخوانی‌هاست. در مصر نیز وقتی مرسی رییس‌جمهور بود قطر از مرسی حمایت می‌کرد ولی عربستان از کودتا حمایت کرد. بنابراین قطر حامی حماس و گروه‌های اخوانی است اما عربستان ضد آن گروه‌هاست.

وی ادامه داد:‌ فرصت دیگر، نزدیکی ایران به ترکیه است چون ترکیه از حامیان و دوستان قطر است. ترکیه نمی‌تواند نسبت به شرایط کنونی و تحولات اخیر بی‌تفاوت باشد و همین مساله موجب می‌شود تا فرصت جدیدی برای همکاری با ایران مهیا شود.

خرم همچنین اظهار کرد: از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی و یارگیری می‌توان بر مشکلات موجود فائق شد. این روش‌ها در قالب سیاست تعامل سازنده ممکن است که در سند ۱۴۰۴ هم آمده و مورد حمایت رهبری و همگان است و کسی نمی‌تواند بر آن ایرادی وارد کند و از قضا سیاست تعامل سازنده مورد حمایت جهانی است.

این دیپلمات سابق کشورکمان در پایان با بیان این که در ۴ سال آینده هیچ تلاشی جز دیپلماسی درخصوص مسائل منطقه‌ای قابل قبول نیست، گفت: دولت دوازدهم باید حصارها را بشکند و نباید که با یک درگیری شعله جنگ را روشن کند؛ چرا که این خواست ترامپ و آمریکاست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.