در آستانی بیست و هشتمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، همایش بررسی آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) در دانشگاه دولتی ایروان و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش جماران ، طبق گزارش رسیده، در ابتدای این نشست ریاست کرسی ایران شناسی دکتر وسکانیان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی امام خمینی( ره) اندیشه‌های آن بزرگ مرد را مبنای ایجاد ایرانی نوین ارزیابی کرد و ثبات و قدرت ایران امروز را مرهون اندیشه‌های بلند ایشان دانست.

 سخنرانی بعدی این محفل اسقف ناتان هوانیسیان _ معاون اسقف اعظم ارامنه‌ی جهان ـ بود که ضمن ابلاغ سلام اسقف اعظم ارامنه  به سمینار،‌ شخصیت امام خمینی (ره) را یک شخصیت فرا دینی و فرا ملی ارزیابی نمود.

 او در سخنان خود امام خمینی (ره) را شخصیتی توصیف کرد که نه تنها رهبر انقلاب اسلامی ایران بود بلکه شخصیتی بود که عقاید انسانی را در جهان گسترش داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد:به لطف این زندگی انسانی است که بشر به آرامش و سعادت می‌رسد و همین اندیشه است  که امام خمینی (ره) را جاودان کرده است. امروز سالروز ارتحال امام خمینی (ره) را گرامی می‌داریم ولی او همیشه زنده است چون عقاید انسانی او تا ابد زنده و جاودانه هستند.

پس از آن رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی ضمن سپاس از شرکت کنندگان همایش بررسی آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) با ارایه این پرسش که راز اقتدار، امنیت و آرامش ایران پس از انقلاب اسلامی چیست؟! به نقش امام خمینی (ره) و اندیشه‌ او در ترسیم نقشه راه ایران نوین اشاره کرد و دو مولفه «‌دعوت به معنویت »‌ و «ایجاد نظام مردم سالاری دینی» را دو رکن اساسی اندیشه‌های رهبر فقید و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران دانست و راز و مرز پیشرفت ایران پس از انقلاب را این دو اندیشه بنیادین ارزیابی کرد.

وی با اشاره به همه تحریم‌ها و دشمنی‌های قدرت‌های جهانی با انقلاب اسلامی ایران، علت مقاومت و در عین حال پیشرفت ایران را همین نکته دانست که بر مبنای اندیشه‌های امام خمینی (ره) ایرانیان، سرنوشت کشورشان را به دست گرفتند و برای حفظ و ارتقاء آن در همه‌ی امور، نهایت تلاش و کوشش خود را به کار برده‌ و می‌برند.

در ادامه این مراسم دکتر جعفری جنیدی از ایران در خصوص زندگی مسالمت آمیز ادیان و در اندیشه‌های امام خمینی (ره)، دکتر اسرائیلیان در مورد تاثیر آراء‌و اندیشه‌های امام خمینی بر جریانات اسلامی ترکیه، پرفسور ملیکیان ریاست دانشکده‌ی شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان،‌ دکتر نوئویان در خصوص تاثیر آراء‌و اندیشه‌های امام خمینی(ره) بر جریانات اسلامی آذربایجان، دکتر نوروزی از ایران در خصوص شعر عرفانی امام خمینی (ره)، دکتر ایساهاکیان در مورد تاثیر امام خمینی (ره) بر نظام آموزش  اسلامی و حوزه‌های علمیه، دکتر آرپینه آروشانیان در خصوص اندیشه‌سیاسی امام خمینی (ره)، دکتر داویتیان درباره ارتش در دکترین حکومتی امام خمینی (ره) پطروسیان در خصوص صدور انقلاب اسلام در دکترین سیاسی امام خمینی (ره) و دکتر سرکیسیان در مورد اقلیت‌های دینی در اندیشه‌های امام خمینی (ره) مقالات و سخنرانی‌های خود را به این همایش ارایه کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.