«یوشی اوکا» اولین کسی که اعلام کرد شهر هیروشیمای ژاپن از سوی آمریکا مورد حمله اتمی قرار گرفته و نابود شده است، در سن ۸۶ سالگی جان خود را از دست داد.

به گزارش جماران، ششم اوت سال 1945 او ۱۴ ساله بود که به عنوان رابط در یک مرکز زیرزمینی فرماندهی کار می کرد و موفق شد این حمله را به گوش جهانیان و مردم ژاپن برساند.
شبکه خبری «ان اچ ای» ژاپن روز چهارشنبه در گزارشی آورده است: وقتی که «اوکا» از این ماجرا اطلاع پیدا کرد و با توجه به اینکه در واحد مخابرات کار می کرد، این حادثه هولناک را فورا به اطلاع مردم ژاپن و شهروندان شهر فوکویاما در نزدیکی هیروشیما رساند.
وی درست پس از آن حمله، طی یک تماس تلفنی گزارش داد که هیروشیما با بمب جدیدی که بعدا معلوم شد بمب اتمی بوده، هدف قرار گرفته و نابود شده است.
گزارش حاکیست که پس از این اتفاق او دچار بیماری ریوی شد و پس از سال ها اطلاع رسانی به دانش آموزان و دانشجویان ژاپنی در خصوص این حمله درگذشت.
«فومیو کایجیا» از دیگر بازماندگان آن حمله می گوید که خانم «یوشی اوکا»یک گزارشگر واقعی و انساندوستی بود که همیشه در خاطره ها باقی خواهد ماند.
این بمب را خلبان آمریکایی بمب افکن «بی ـ ۲۹» آمریکا ساعت هشت و ۱۵ دقیقه صبح به وقت محلی و در ششم اوت سال 1945 روی هیروشیما انداخت.
باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا، در ماه می سال گذشته (2016) به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا پس از بروز این فاجعه از هیروشیما بازدید و به کشته شدگان این حادثه دلخراش ادای احترام کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.