سرگئی دروژیلوفسکی استاد دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو گفت: دولت حسن روحانی با لغو تحریم ها، خدمت بزرگی به ایران کرد و این محاصره را شکست که موفقیت و پیروزی بزرگی محسوب می شود.

به گزارش جماران، دروژیلوفسکی در مسکو افزود: با توجه به دستاوردهای چهار سال دور اول ریاست جمهوری و کارنامه دولت روحانی در عرصه داخلی و خارجی، اکنون امیدهای زیادی هست تا برنامه های پیش بینی شده دیگر نیز برای توسعه جمهوری اسلامی و همکاری های بین المللی عملی شود.
وی ادامه داد: ایران که اکنون از تحریم ها خلاصی یافته است، شرایط بسیار خوبی برای همکاری های گسترده با روسیه و کشورهای دیگر دارد و دولت روحانی این مسئولیت را درک کرده و می پذیرد. 
استاد دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو افزود: بر اثر تحریم ها مشکلات بزرگی در عرصه های مختلف برای کشور و مردم هدف این اقدام ها به وجود می آید که می توان به سقوط هواپیماها و ماهواره ها اشاره کرد و به همین دلیل مسکو نیز برای لغو تحریم های چندساله ضدروسی تلاش می کند.
وی تاکید کرد: باید این واقعیت را پذیرفت که بخش عمده فناوری های پیشرفته در کشورهای غربی تولید می شود و روسیه و ایران هم به این فناوری ها نیاز دارند. 
دروژیلوفسکی همچنین با ابراز امیدواری که تحریم های غربی در مورد روسیه نیز لغو شود، گفت که با وجود ادعای برخی ها، این اقدام های محدود کننده به اقتصاد ضربه می زند و حتما زیان های مالی در بردارد. 
وی در ادامه نیز گفت: اکنون ایران در دوره فرصت های پیش آمده پس از برجام و اجرای آن به موازات توسعه روابط با کشورهای غربی نیاز هست تا به گسترش همکاری ها با روسیه نیز توجه و در اجرای طرح های مشترک اقدام کند. 
استاد روس از مهم ترین طرح های ایران و روسیه به طرح راهگذر ترانزیتی حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب اشاره کرد و افزود: با وجود فراهم شدن زیرساخت ها برای راه اندازی، هنوز این راهگذر استفاده نمی شود. 
وی گفت: مسیرهای ارمنستان و جمهوری اذربایجان برای استفاده در چارچوب حمل کالا بین ایران و روسیه ساخته شده و بندر خزری اولیا در استان آستراخان نیز برای بارگیری کالاها آماده است. 
دروژیلوفسکی افزود: اگر محموله ها از این گذرگاه بین ایران و روسیه و کشورهای مسیرحمل شود، حجم مبادلات اقتصادی افزایش چشمگیر می یابد. 
وی همچنین اظهار کرد: اینکه ایران و روسیه طرح های بزرگی مانند ساخت نیروگاه هسته ای اجرا می کنند، خوب است، اما باید برای همکاری دو کشور در سطوح پایین و تجارت های کوچک با هدف ارتقای مبادلات بازرگانی تلاش و برنامه ریزی شود. 
استاد دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو در پایان گفت: اقتصاد ایران بسیار متنوع است و حتما زمینه های خوب و بیشتری برای گسترش همکاری با روسیه وجود دارد و روس ها باید به این واقعیت توجه کنند، زیرا دستاورد شناخت بیشتر توانمندی های جمهوری اسلامی پیشرفت های فراگیردر روابط است.
به گزارش ایرنا، راهگذر شمال-جنوب مسیر اصلی تکمیل گذرگاه ترانزیتی 7200 کیلومتری هلسینکی در فنلاند و بمبئی هندوستان است که ارتباط شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند. 
افزون بر مسیر اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر ده ها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
راهگذر شمال-جنوب می تواند برای سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان افزون بر بهره برداری های اقتصادی سه جانبه و همچنین منطقه ای، مزیت های بین المللی زیادی را به عنوان پیوند دهنده دو قاره آسیا و اروپا ایجاد کند.
این گذرگاه افزون بر کوتاه کردن 40 درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، حدود 30 درصد از هزینه‌های حمل و نقل را نیز کاهش می دهد. 
حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی اف رئیسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در نشست سه جانبه 18 تیر ماه 95 در باکو بر مواضع مشترک سه کشور در باره اجرای راهگذر شمال-جنوب تاکید کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.