پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مخالفت آشکار آلمان با اظهارات ترامپ؛

حمایت دولت آلمان از گفت وگوهای منطقه ای با حضور ایران

دولت آلمان روز دوشنبه در موضعی مغایر با ادعاهای اخیر رییس جمهوری آمریکا علیه ایران، تاکید کرد از گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.

به گزارش جماران، پایگاه خبری دویچه وله آلمان ، اشتفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه 22 مه (اول خرداد) در برلین گفت: آلمان خواستار 'همکاری سازنده با جهان عرب و با ایران به عنوان مهم‌ترین بازیگر منطقه‌ای است'. 
مارتین شفر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز 'سیاه و سفید' قلمداد کردن مساله در خاورمیانه را نادرست خواند.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه در اجلاس سران عرب در ریاض، مدعی پناه دادن ایران به تروریست‌ها شده بود. رییس‌ جمهوری آمریکا ، ایران را در ثبات‌زدایی منطقه مقصر شمرد و جنگ علیه تروریسم را 'نبرد میان خیر و شر' خواند.
در همین حال ، زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه گفت: پیام ما این است که آماده ایم با دولت جدید ایران کار کنیم اما انتظار داریم که ایران در منطقه مسئولانه رفتار، و از سیاست صلح حمایت کند. 
وی در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اگر ایران خواستار داشتن روابط خوب با غرب است باید حمایت از گروه های مسلح در سوریه و عراق که به ادعای او 'به بی ثباتی در خاورمیانه دامن می زنند' را متوقف کند. 
وی افزود: هنگامی که این اتفاق روی دهد ، در این صورت اعتماد برای سرمایه گذاری بازمی گردد. 
لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز از ایران خواست که توافق هسته ای با گروه 1+5 را با قدرت اجرا کند . 
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز پیش تر اظهارات ترامپ در ریاض را محکوم و با انتقاد شدید از مواضع فریبکارانه، اظهارات مداخله جویانه و اقدامات مخرب و تنش‌زای مقامات دولت جدید آمریکا که با هدف مقابله با حاکمیت مردم بر سرنوشت خود در کشورهای منطقه و تثبیت موقعیت و برتری رژیم صهیونیستی صورت می گیرد، اظهار داشت: متاسفانه برخی کشورهای منطقه بجای اتکاء به توان مردمی خود و ظرفیت‌ های همکاری منطقه‌ای، دل در گرو حمایت قدرت‌های بزرگ بسته‌اند و زمینه‌های تضعیف و تخریب زیرساخت‌های حیاتی کشورهای منطقه را فراهم می‌آورند که از آن جمله می‌توان به وضعیت اسفناک یمن و نابودی زیرساخت‌های سوریه توسط جریانات تروریستی - تکفیری اشاره کرد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آمریکا و شرکایش در منطقه باید بدانند که امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت مردم سالار، باثبات و مقتدر که از حمایت‌های مردمی بهره می‌برد منادی صلح، آرامش و حسن همجواری در منطقه و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان است و با لفاظی‌های این کشورها مسیر خود را تغییر نخواهد داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.