دادستان کل کشور با بیان اینکه راه اندازی کارناوال بدون مجوز در ستادهای انتخاباتی ممنوع است، گفت: افرادی که بدنبال برهم زدن امنیت فضای انتخابات هستند ممکن است از این فضا سو استفاده کرده و به دنبال اهداف شوم خود باشند.

به گزارش جمارانT حجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز یکشنبه در نشست خبری با خبرگزاری های داخلی، افزود: اگر چنانچه مسئولان ستادها از مقررات تخطی کنند ، در صورت وقوع حادثه باید جوابگوی حادثه باشند .
منتظری اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در سراسر کشور هستیم امیدواریم با برنامه ریزی های حساب شده ، منطقی و خوب، موجب حضور حداکثری مردم در جمعه آینده باشیم و ملت سرافراز ایران اسلامی برگ زرین دیگری بر تاریخ انقلاب اسلامی بیفزایند.
دادستان کل کشور با بیان اینکه برای انجام یک انتخابات پرشور، حماسی و حضور گسترده مردم قطعا نیازمند فراهم شدن زمینه های لازم است ، یکی از مهمترین مسائل امر انتخابات را امنیت انتخابات عنوان کرد و گفت: مسئولیت تامین امنیت فضای انتخابات چه فضای مجازی، حقیقی و چه حوزه های رای گیری و قبل از آن وجود امنیت در سطح شهرستان ها بخش ها و استان ها، استانداران ، فرمانداران و بخشداران هستند.
وی اضافه کرد: مراکزی که برای تبلیغات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری در سراسر کشور پیش بینی شده به عهده بخش های مختلف از وزارت کشور تا زیر مجموعه آن، استاندارها، فرمانداری ها ، بخشداری ها، نیروی اطلاعاتی انتظامی و قضایی است و همه دستگاه ها برای برقراری امنیت پایدار و موثر باید هماهنگی لازم را داشته باشند.
منتظری تصریح کرد: عناصر بدخواه و دشمنان درصدد برهم زدن امنیت هستند و هر مقداری هم بتوانند تلاش می کنند هرچند قطعا نخواهند توانست گام موثری در سلب امنیت بردارند ؛ اما هر کس بخواهد حرکتی برای لطمه خوردن به فضای امنیت مردم و کشور انجام دهد نظام با او برخورد خواهد کرد و به تعبیر مقام معظم رهبری سیلی محکومی خواهد خورد.

**مراقبت مسئولان و حضور مردم در صحنه، نقشه های دشمنان را خنثی می کند
وی ادامه داد: اما چون این احتمال وجود دارد باید تلاش کنیم فضای امن در کشور صورت گیرد لذا مراقبت مسئولان و هوشیاری و حضور مردم در صحنه می تواند خنثی کننده نقشه های بدخواهان نظام باشد.
منتظری گفت: انتظار داریم در مرحله اول مسئولان اجرایی انتخابات استانداران، فرمانداران و بخشداران بیش از بقیه به این امر اهتمام بورزند و اجازه سو استفاده به دیگران را ندهند ؛ از آنجا که از استاندار ، فرماندار و بخشداران بدلیل منصوب رییس جمهور بودن، انتظار حمایت از نامزد خاص می رود اما انتظار داریم مجریان انتخابات ، قانون را رعایت و از حمایت یک کاندیدای خاص اجتناب کنند.
وی افزود: منظورم شخص معینی نیست بطور کلی هر ٦ نامزد همه علی السویه هستند و مسئولان حق ندارند از شخص خاصی حمایت کنند؛ مردم باید بتوانند با آزادی و کمال امنیت در انتخابات حضور یابند.
وی ادامه داد: در یک هفته اخیر گزارش های قابل توجهی از تخلفات و حمایت برخی مسئولان اجرایی را داشتیم و در مقام قضاوت نیستم که صحت دارد یا نه، اما می خواهم بگویم نفس این کار غیرقابل قبول است. 
منتظری خاطرنشان کرد: به هیچ وجه مایل نیستیم کار به جایی برسد که برای مسئولان اجرایی پرونده قضایی تشکیل دهیم چون به موجب قانون، آنان حق تبلیغ له یا علیه نامزدی ندارند و جرم تلقی می شود و این در شان مسئولان اجرایی انتخابات و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و دستگاه قضایی تمایل به این کار ندارد.
وی افزود : به دادستان ها در سراسر کشور ابلاغ کردم با تخلف به هیچ وجه إغماض نکنند و مسئولان بدانند در رصد دستگاه قضایی هستند و بعدا گله مند نباشند که فرماندار یا بخشدار ما را به دادگاه بردید.
دادستان کل کشور با بیان اینکه دستگاه های امنیت ملی، دستورالعمل هایی ارائه کردند، گفت: همه کم و بیش با مقررات و ضوابط و مصوبات مرتبط آشنایی کامل دارند ؛ مسئولان ستادهای انتخاباتی مراقبت کنند گزارشی در شهرستان ها داشتیم که یا خود تخلف کردند یا از این تخلف جلوگیری نکردند ؛ راه اندازی کارناوال در فضای باز بدون مجوز ، ممنوع است و نیروی انتظامی موظف به جلوگیری از این اقدام و دستگاه قضایی هم موظف به برخورد با آن است.

**تخلفات نسبت به انتخابات قبلی کاهش یافت
منتظری درباره اینکه آیا با افزایش یا کاهش تخلفات نسبت به دوره های قبل مواجه بوده ایم، گفت: اعلام نظر هنوز زود است و باید تا پایان روند انتخابات صبر کنیم؛ اما تا این مرحله از کار نسبت به انتخابات گذشته - منظورم مجلس است چون از انتخابات ریاست جمهوری آمار ثبت و ضبط شده نداریم - کاهش داشته ایم.

**معاونان فضای مجازی ، موارد را رصد می کنند
دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه با توجه به تخلف زیاد رسانه های غیردولتی، گفت: رسانه های دولتی در صورت تخلف به دادسراها معرفی می شوند اما اخبار تخلفاتی رسانه های دولتی که مشمول قانون می شوند ، خیلی محدود است و رسانه های غیردولتی هستند که وابستگی به جناح ها و جریاناتی دارند.
وی با بیان اینکه دو نوع جرم داریم، ادامه داد: یک دسته جرائمی که نیاز به شاکی دارد و دسته دیگر جرائمی که به شاکی نیاز ندارد یعنی جنبه عمومی دارد که به دادستان ها اعلام کردیم و معاونان فضای مجازی دادستانی کل و شهرستان ها این موارد را رصد می کنند.

**تخلفات شوراها قابل توجه است/ استفاده از بیت المال در تبلیغات
دادستان کل کسور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان تخلف شوراها و نحوه برخورد با آنان، گفت: تخلف شوراها به لحاظ گستردگی نسبت به ریاست جمهوری بیشتر است چون بیش از ٢٠٠ هزار کاندید داریم.
وی ادامه داد: به دادستان ها در سراسر کشور گفتیم به این تخلفات رسیدگی کنند ، از آنجا که تخلفات آنان در حوزه و بخش خود است به تهران گزارش نمی شود اما تخلفات ریاست جمهوری به کشور گزارش می شود.
منتظری با قابل توجه دانستن تخلف نامزدهای شوراهای اسلامی ، اظهار کرد: بخشی، تبلیغات زودهنگام داشتند و اکنون هم با توجه به گزارش ها سو استفاده از بیت المال مشاهده می شود؛ برخی اعضای شوراها به دلیل دسترسی، از امکانات بیت المال استفاده می کنند و قطعا با آنان برخورد خواهد شد.
دادستان کل کشور تاکید کرد: اعضای شوراها بدانند تخلفاتشان رصد و با آنان برخورد خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.