رجب طیب اردوغان اعلام کرد: برای بازگشت حکم اعدام به نظام قضایی ترکیه هم همه پرسی برگزار می کنیم.

به گزارش جماران ، وی شب گذشته در جمع هواداران خود در شهر استانبول پس از اعلام نتیجه همه پرسی قانون اساسی ترکیه در پاسخ به درخواست و شعار 'اعدام می خواهیم' اجتماع کنندگان افزود: یک همه پرسی دیگر ملی نیز برای این امر برگزار می کنیم.
وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در اغلب اجتماعات انتخاباتی در یک ماه گذشته در مناطق مختلف ترکیه بیان کرد: در این خصوص با نخست وزیر ترکیه و نیز با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه صحبت کرده ام و آنها نیز موافق این امر هستند.
وی اظهار کرد: کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب مخالف جمهوری خواه خلق ترکیه نیز موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده بود و اگر به شکل واقعی حمایت کنند، این پیشنهاد در مجلس با دو سوم آرا تایید شده و برای اجرا آماده می شود و در این صورت، من مصوبه آن را برای اجرا حتما امضا خواهم کرد.
اردوغان افزود: اگر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه حمایت نکند، در آن مواقع یک همه پرسی و مراجعه به آرای مردمی دیگر نیز در این زمینه برگزار خواهیم کرد و هیچ نگران نباشید که این یک گام اساسی را برخواهیم داشت.
وی ادامه داد: مردم در کودتای 15 جولای نشان دادند که اهل قیام به نفع کشور، دولت و دموکراسی هستند و در آن شب کودتا ما تعداد کثیری از هموطنان خود را از دست دادیم و مسببان آن باید تاوان بدهند.
وی یک ملت، یک پرچم، یک وطن و یک دولت را چهار شعار اصلی ترکیه عنوان کرد و گفت: از این شعارهای خود عقب نخواهیم نشست.
به گزارش ایرنا، مجازات اعدام در ترکیه بر اساس قانون ملی موسوم به 5218 در سال 2004 برداشته شد.
مجازات اعدام در تاریخ معاصر ترکیه و از 1920 که مجلس ملی این کشور آغاز به کار کرده، تا سال 2004 برقرار بود و در این فاصله تنها 712 نفر در ترکیه اعدام شدند.
پیش از آن که در سال 2004 اعدام در ترکیه در تمامی جرایم و در همه شرایط اعم از جنگ یا صلح لغو شود، هیچ حکم اعدامی در ترکیه اجرا نشده بود و به طور مشخص از اکتبر 1984 که مجلس ترکیه تصمیم‌‌ برای اجرای احکام اعدام را به دادگاه‌‌ قانون اساسی سپرد، هیچ حکم اعدامی اجرا نشد و همه احکام اعدام قبلی نیز به حبس تبدیل شد.
اردوغان در سخنرانی های انتخاباتی خود نیز در خصوص بازگشت حکم اعدام به نظام قضایی ترکیه به طور مکرر صحبت کرده بود.
بحث بازگشت حکم اعدام به احکام قضایی ترکیه از زمان کودتای 25 تیرماه 1395 در این کشور آغاز شده و عده ای بر این باور هستند که حزب حاکم با اصرار بر این امر و در صورت بازگشت حکم اعدام، در صدد تصفیه مخالفان خود است.
این امر حتی نگرانی کشورهای اروپایی را در ماههای گذشته بر انگیخت و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اواسط پاییز اعلام کرد که واکنش های اروپا به موضوع بازگشت مجازات اعدام به نظام قضایی ترکیه اهمیتی ندارد و اگر ملت ترکیه بخواهد، این مجازات وارد نظام قضایی می شود و به زودی محقق خواهد شد.
گرچه اردوغان مدعی است آنچه که اروپا می گوید اهمیت ندارد و مهم خواسته ملت ترکیه است، ولی این کشور به عنوان یکی از اعضای قدیمی‌ شورای اروپا که در اساسنامه اش تعهد به حقوق بشر و احترام به حق حیات قید شده و ترکیه دو سند شورای اروپا را که در آنها به لغو مجازات اعدام اشاره شده، امضا کرده است.
علاوه بر این، ترکیه از امضا کنندگان پروتکل الحاقی به کنوانسیون حقوق مدنی ـ سیاسی درباره لغو مجازات اعدام است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.