نشریه وال استریت ژورنال آمریکا مدعی شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بر خلاف رویه دولت پیشین، مجوزی مخفیانه به آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) برای اجرای حملات پهپادی داده است.

به گزارش جماران، این در شرایطی است که پیش از این سیا تنها وظیفه رصد اهداف نظامی را بر عهده داشت و حمله نهایی تنها به دستور وزارت دفاع آمریکا صورت می گرفت.
بر اساس آنچه منابع این رسانه می گویند، ترامپ مجوز یاد شده را تنها چند روز پس از مراسم تحلیف خود صادر کرده و به نظر می رسد که تاکنون چند عملیات هم با استفاده از آن صورت گرفته باشد.
نخستینِ این موارد، ترور «ابوالخیر المصری» داماد «اسامه بن لادن» و مرد شماره دو القاعده بوده است که چند هفته پیش در خاک سوریه انجام شد.
وال استریت ژورنال می افزاید: از آنجایی که مقام های سیا به علت ماهیت این نهاد ملزم به افشای عمومی آمار مرتبط با فعالیت های خود نیستند، دولت اوباما تنها وزارت دفاع را به انجام عملیات های پهپادی گماشته بود؛ چرا که پنتاگون موظف است فعالیت های نظامی خود را به صورت علنی گزارش دهد و در این زمینه به کنگره و افکار عمومی پاسخگو باشد. 
در ادامه این گزارش آمده است: این موضوع در صورت اثبات می تواند به معنی قدرت گرفتن دوباره سیا زیر سایه دولت ترامپ برای انجام حمله های مخفیانه در یمن، لیبی، سومالی و دیگر نقاط جهان باشد.
این رسانه می افزاید: سوریه شاید تنها مکانی نباشد که سیا اکنون مجوز انجام حملات پهپادی در آن را دارد. اوایل ماه جاری (میلادی) گزارش هایی از حمله یک پهپاد آمریکایی به دو مرد در روستایی در پاکستان و در نزدیکی مرز افغانستان منتشر شده ولی وزارت دفاع از آن ابراز بی اطلاعی کرده بود.
در پایان این گزارش آمده است: سیاست جدید دولت ترامپ قطعا بار دیگر مجادله بر سر ترور های از پیش برنامه ریزی شده را افزایش می دهد. گروه های حقوق بشری می گویند از آنجایی که وزارت دفاع شفافیت و پاسخگویی بیشتری در قبال فعالیت های نظامی دارد، عملیات های پهپادی تنها باید از این نهاد هدایت شوند.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.