دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز (دوشنبه) با صدور فرمان جدید مهاجرتی، نام عراق را از فهرست کشورهای بایکوت شده خارج می کند.

به گزارش جماران، یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که به موجب فرمان اجرایی جدید ترامپ، شهروندان شش کشور مسلمان ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن به مدت 90 روز از سفر به آمریکا منع می شوند. 
یورونیوز دلیل خروج نام عراق از این فهرست را اعمال رویه جدید غربالگری از سوی دولت عراق و همکاری بغداد با آمریکا در روند مقابله با تروریست های داعش دانسته است.
به گزارش این شبکه خبری، هزاران عراقی در کنار نظامیان آمریکایی علیه داعش جنگیده اند. بسیاری از شهروندان عراقی پس از فعالیت به عنوان مترجم در پی حمله آمریکا به عراق در سال 2003، در آمریکا اسکان یافته اند. 
به گفته مقام های آمریکایی، در فرمان جدید اجرایی تضمین می شود که دهها هزار نفر از افرادی که از کارت سبز یا اقامت دائم آمریکا برخوردارند، در حال حاضر تحت تاثیر فرمان مهاجرتی قرار نمی گیرند.
فرمان اولیه ای که چندی پیش از سوی ترامپ صادر شد، موجی از اعتراض های داخلی و خارجی را به همراه داشت و سپس در محافل قضائی آمریکا باطل اعلام شد.
فرمان اولیه، هرج و مرج و اعتراض های گسترده ای را در شهرها و فرودگاه های اصلی آمریکا رقم زد.
همچنین چندین مورد دادخواست حقوقی علیه این فرمان در دادگاه های آمریکا تنظیم شد.
ترامپ به طور رسمی قضاتی را که با فرمان اجرایی وی مخالفت کردند، به باد انتقاد گرفت. 
وی وعده داد با این پرونده در دادگاه عالی آمریکا مبارزه می کند، اما سپس تصمیم گرفت فرمانی جدید را با اندک تغییراتی صادر کند تا در محافل قضائی از قابلیت دفاع برخوردار باشد.
به گفته مقام های آمریکایی، فرمان جدید براساس ملاحظات امنیت ملی تنظیم شده است و هیچ ربطی به مذهب ندارد.
یک مقام کاخ سفید گفت: فرمان جدید به طور اساسی متفاوت از فرمان اولیه است، با این حال از کشور محافظت و امنیت ما را تامین می کند.
در همین حال، آژانس های دولتی آمریکا مشخص می کنند که آیا سوریه یا کشورهای دیگر به پیشرفت های امنیتی کافی برای بازگشت به برنامه پذیرش مهاجرتی دست یافته اند یا نه. 
کاخ سفید به دلیل همکاری نکردن با وزارت خارجه، وزارت دادگستری، وزارت امنیت داخلی آمریکا و متحدان در کنگره برای ترسیم فرمان اولیه، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.