سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت:در بین نام هایی که خانواده ها برای فرزندان خود بر می گزینند، نام های دینی و آیینی درصدر نام ها است و در 11 ماهه سالجاری نیز امیرعلی و فاطمه محبوبترین نام های انتخابی برای نوزادان بوده است.

به گزارش جماران، سیف الله ابوترابی افزود: یکی از حقوق فرزندان بر والدین انتخاب نام خوب و نیکو است و انتخابی که بر سرنوشت افراد اثر می گذارد.
وی با اشاره به اینکه تنوع نام، برای دختران در کشورمان بیشتر است، گفت : تعداد کل نام های انتخاب شده در کشوراز آغاز تشکیل سازمان ثبت احوال 422 هزار و 462 مورد است که از این تعداد 201 هزار و 530 اسم برای پسران و 220 هزار و 934 اسم برای دختران به ثبت رسیده است.
وی اعلام کرد: در 11 ماه سالجاری 10 نام دارای بیشترین فراوانی برای پسران شامل امیرعلی، محمد، امیرحسین، ابوالفضل، علی،حسین، محمدطاها، امیرعباس، محمدحسین،امیرمحمد است.
ابوترابی ادامه داد: 10 نام اول و دارای بیشترین فراوانی برای دختران نیز شامل فاطمه، زهرا، زینب، نازنین زهرا، یسنا، حلما، باران، فاطمه زهرا، ریحانه، رها است .
وی تاکید کرد: کم سابقه ترین اسامی انتخاب شده، زی بامهر(با مهر زندگی کن)، ترنم باران، معصومه مه یاس،آگاه دخت، مهربان یاس بوده است.

** انتخاب چه نام هایی ممنوع است
ابوترابی در پاسخ به این سوال می گوید: برابر ماده 20 قانون ثبت احوال کشور، انتخاب نام با اعلام کننده است، برای نام گذاری یک نام ساده یا مرکب ( مثل حسین ، محمد مهدی و مانند آن ) که یک نام محسوب می شود، انتخاب خواهد شد. 
وی ادامه می دهد : انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین عناوین و القاب و نام های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس، ممنوع است. تشخیص نام های ممنوع با شورایعالی ثبت احوال است و این شورا نمونه های آن را تعیین و به این سازمان اعلام می کند. 
وی تاکید می کند:انتخاب نام در مورد اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است و همچنین ،ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلائل شرعی ثابت شود، الزامی است ، مگر کسانی که خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعا احراز شود. 

**چه نام های قابل تغییرند؟ 
ابوترابی در پاسخ به این سوال چنین توضیح می دهد: به موجب ماده 20 قانون ثبت احوال و تبصره های آن، انتخاب نام های در فهرست نام های ممنوعه ، قدغن است و دارندگان آنها می توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام کنند. 
وی در ذکر نمونه هایی از نام های ممنوع تصریح می کند: نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می شود مانند « عبدالات» ، «عبدالعزی »( لات و عزی نام 2 بت در مکه معظمه دوران قبل از اسلام است ) یا اینکه اسامی مرکبی که به اصطلاح یک نام محسوب نمی شوند و به آنها مرکب ناموزون می گویند هم قابل تغییرند.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.