مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) پس از بازپسگیری شهر باستانی تدمر (پالیمرا) از دست گروه تروریستی داعش، گفت: پالمیرا از چرخه جهنمی غارت، تخریب و جنگ رنج می برد و از این پس باید تلاش ها برای حمایت از میراث سوریه تشدید شود.

به گزارش جماران، «ایرینا بوکووا» تاکید کرد: حفاظت از سایت های باستان شناسی پالمیرا یک مسأله بزرگ فرهنگی و یک ضرورت برای امنیت، صلح و بهبود شرایط در کل کشور است.
وی با بیان اینکه این میراث هزاران ساله، معرف وحدت و هویت مردم سوریه است، افزود: حفظ این میراث از حفاظت از زندگی بشر قابل تفکیک نبوده و بخش جدایی ناپذیر پاسخ به وضع بسیار اضطراری انسانی در این منطقه است.
بوکووا با بیان اینکه در زمان حاضر یونسکو نشست اضطراری بین المللی برای هماهنگی در طرح حفاظت از میراث باستانی شهر قدیمی حلب که ویران شده است را در بیروت برگزار می کند، گفت: با هدف تشکیل یک بسیج برای حفاظت از این آثار، یونسکو با تمام شریکانش در کنار مسؤولان آثار باستانی سوریه باقی می ماند.
وی با اشاره به اینکه این وضع به مراقبت بسیار زیاد و ضرورت همکاری بین المللی در بالاترین سطح برای چندین دهه نیاز دارد، گفت: پالمیرا پیش تر، از چرخه جهنمی غارت، تخریب و جنگ رنج برده است.
مدیرکل یونسکو با تأکید بر اینکه این تخریب ها و روند رو به انحطاط باید متوقف شود، یادآوری کرد: یونسکو برای تشکیل پرونده در زمینه آسیب های وارده به این آثار تلاش خواهد کرد تا این جنایات بدون مجازات باقی نماند.
مدیرکل یونسکو گفت: من تمام نیروهای خود را در برای حفظ این میراث نمادین به عنوان شرط ضروری ایحاد صلح در منطقه به کار می گیرم.
بر اساس این گزارش، آثار باستانی پالیمرا واقع در شمال شرق دمشق، شامل ویرانه های به یاد ماندنی از یک شهر بزرگ است که یکی از مراکز مهم فرهنگی جهان باستان به شمار می رفت.
این شهر در نقطه تلاقی چندین تمدن قرار داشت و هنر و معماری آن ترکیبی از هنر یونانی- رومی و فارسی با سنت های محلی بود.
سایت باستانی پالمیرا در سال 1980 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت اما از سال 2013 جزو آثار در خطر، معرفی شد.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته نیز مدیرکل یونسکو از جامعه بین المللی خواست که در احیای میراث فرهنگی عراق که متحمل تخریب های گسترده ای به دست گروه تروریستی داعش شده است، همکاری کنند.
بوکووا تأکید کرده بود که آسیب ها به میراث فرهنگی عراق بیش از آن چیزی است که از آن می ترسیدیم.
ستاد فرماندهی کل ارتش سوریه عصر پنجشنبه به طور رسمی از آِزادسازی شهر تاریخی تدمر (پالمیرا) واقع در استان حمص سوریه خبر داد و اعلام کرد که یگان های ارتش با همکاری نیروهای هم پیمان توانستند پس از چند عملیات موفق و با پشتیبانی نیروی هوایی سوریه و روسیه شهر تدمر و مناطق مشرف بر آن را آزاد کنند.
در بیانیه ستاد فرماندهی کل ارتش سوریه آمده است: اهمیت تسلط بر شهر تدمر به خاطر جایگاه تاریخی و تمدنی این شهر و همزمانی این دستاورد با پیروزی های ارتش در حومه شمال شرقی حلب است که ضربه ای کمرشکن برای گروه تروریستی داعش به شمار می رود که در مقابل نیروهای مسلح ما و نیروهای هم پیمان درحال فروپاشی است.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.