'مایکل مک فال'، سفیر سابق آمریکا در مسکو با نگران کننده توصیف کردن گرایش دونالد ترامپ به رییس جمهوری روسیه گفت: رئیس جمهوری آمریکا به دنبال تقلید از سیاست های ولادیمیر پوتین است .

به گزارش جماران، «مایکل مک فال» سفیر پیشین دولت باراک اوباما در مسکو در گفت وگویی با شبکه رادیویی بی.بی.سی4 که روز جمعه منتشر شد، بیان داشت: زمانی که ترامپ رسانه ها را دشمن خواند، این مساله من را به یاد پوتین در سال 2000 میلادی انداخت که او نیز در آن دوران علیه رسانه ها اعلام جنگ کرده بود.
وی افزود: زمانی که ترامپ قانون کشور و دستگاه قضایی را زیر سئوال می برد، این مساله نیز من را به یاد دوران نخست ریاست جمهوری پوتین می اندازد که دستگاه قضایی بیشتر در خدمت رئیس جمهوری بود.
«مک فال» با این حال حکم دادگاه آمریکا در تعلیق فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر منع ورود شهروندان هفت کشور اسلامی و استعفای مشاور امنیت ملی ترامپ را دلگرم کننده توصیف کرد و افزود که نظام آمریکا به ترامپ اجازه نخواهد داد که مسیر پوتین را طی کند.
این سیاستمدار آمریکایی که سال گذشته در فهرست تحریم های کرملین قرار گرفت و از ورود به مسکو منع شده است، افزود: پوتین رهبر مستبدی است و من نمی خواهم که نمونه او در اینجا (آمریکا) ظهور کند. البته من مخالف راه آمدن با روسیه نیستم و طی پنج سال خدمتم در دولت اوباما در همین رابطه تلاش زیادی صورت دادم، اما راه آمدن نمی تواند راهبرد سیاست خارجی آمریکا باشد.
وی همچنین با اشاره به تحولات خاورمیانه، حمایت پوتین از بشار اسد، دخالت روسیه در اوکراین و عدم تمایل کاخ سفید به حمایت از ناتو، گفت که جامعه جهانی بایستی هوشیار باشد.
در همین حال نشریه خبری ایندیپندنت در گزارشی روز جمعه نوشت: هرچند کاخ سفید موضع مثبتی را درقبال روسیه در پیش گرفته اما در عین هشدار داده است که مواضع رئیس جمهوری در قبال روسیه محکم و تحریم ها علیه مسکو باقی خواهند ماند.
این نشریه خبری افزود: کاخ سفید همچنین خواستار پایان بخشیدن به خشونت ها در اوکراین و خروج نیروهای روسی از کریمه شده است.
ایندیپندنت افزود: دولت روسیه نیز در واکنش به این اظهارات گفته است که کریمه را به اوکراین پس نخواهد داد و تاکید دارد که این منطقه از سال 2014 میلادی به روسیه ملحق شده است.
این نشریه خبری افزود: 'سرگئی شوگوی'، وزیر دفاع روسیه نیز طی اظهاراتی با بیان اینکه کشورش آماده از سرگیری همکاری ها با پنتاگون است، افزود: اما تلاش برای سخن گفتن با مسکو از موضع قدرت اقدامی عبث و بیهوده است.
ایندیپندنت در همین حال به برنامه دیدار قریب الوقوع وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه در آلمان اشاره کرد و نوشت: 'رکس تایلرسون' وزیر خارجه آمریکا که پیشتر رئیس اجرائی غول نفتی اگزون موبیل بوده و رابطه تجاری نزدیکی با روسیه داشته، هنوز به صورت علنی در خصوص دخالت روسیه در اوضاع اوکراین موضع گیری نکرده است.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.