آیت الله مظاهری گفت: حضرت زهرا(س) در طول عمر هجده ساله خود مصائب زیادی را متحمل شدند ولی هرگز استقامت و عفت خود را از دست ندادند.

به گزارش جماران، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: نفر اول در جنگهای صدر اسلام، امیر مؤمنان(ع) بوده اند.

وی در ادامه مبحث تشریح شخصیت حضرت زهرا(س) با توجه به منقولات تاریخی، افزود: حضرت زهرا(س) در طول عمر هجده ساله خود، رنج و مشقت بسیار زیادی را متحمل شدند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: 9 سال ابتدایی حیات حضرت زهرا(س) در مکه سپری شد و این دوران به سبب آزار و اذیتهای فراوانی که از جانب مشرکان بر پیامبر(ص) تحمیل می شد، برای حضرت زهرا(س) بسیار سخت می گذشت، 3 سال مسلمانان در شِعب ابی طالب محاصره شدند که امیرالمؤمنین(ع) در نامه ای به معاویه می نویسند، شما همان کسانی هستید که ما را در مصیبت بزرگ شِعب ابی طالب انداختید.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: شِعب ابی طالب درّه بی آب و علفی است که هوای بسیار گرمی دارد، 40 مسلمان به همراه پیامبر(ص) در این منطقه محاصره شدند، شرایط به گونه ای بود که روزها هوا به شدت گرم بود و شبها از سرما صدای ناله برخی بلند می شد و فریادرسی برای آنها نبود و اگر ثروت حضرت خدیجه(س) نبود کارِ اسلام در این محاصره به پایان می رسید.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: بعد از شکسته شدن حصر شِعب ابی طالب، پیامبر(ص) دو پشتوانه بزرگ خود یعنی حضرت ابی طالب(ع) و حضرت خدیجه(س) را از دست دادند.

وی اظهار کرد: زمانی که پیامبر(ص) به مدینه هجرت کردند شرایط برای اهل بیتشان به شدت سخت تر شد، از نظر اقتصادی وضعیت اهل بیت پیامبر(ص) که حضرت زهرا(س) نیز جزء آنها بودند به شدت ضعیف بود، شاهد این وضعیتِ بدِ اقتصادی آیات مبارکه سوره دهر است که می فرماید، امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) به همراه حَسَنِین(ع) و زِینَبین(س) سه روز روزه گرفتند و هر سه روز افطار خود را به مسکین، یتیم و فقیر دادند و برای افطار، چیزی جز آب نداشتند.

حضرت آیت الله مظاهری به جنگهای متعدد پیامبر(ص) با کفار و مشرکان اشاره کرد و ابراز داشت: در طول رسالت پیامبر(ص) مشرکان و کفار 84 جنگ بر ایشان و مسلمانان تحمیل کردند و نفر اول این جنگها در سپاه مسلمانان، شخص امیرمؤمنان(ع) بودند، برخی از این جنگها آنچنان سخت بود که اگر امدادهای غیبی وجود نداشت، سپاه اسلام با شکست روبرو می شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: حضرت زهرا(س) با چهار فرزندی که داشتند به دور از همسرشان زندگی بسیار سخت و مشقت باری را سپری کردند ولی هیچگاه عفت و استقامت خود را از دست ندادند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه استقامت، عفت و شخصیت حضرت زهرا(س)، نزد شیعه و سنی پذیرفته شده است، اظهار کرد: بعد از هر جنگ، حضرت زهرا(س)، امیرمؤمنان(ع) را برای حضور در جنگ بعدی مهیا می کردند و با وجود سختیهای بسیار زیاد همه جوانب یک همسر خوب و یک مادر خوب را رعایت می کردند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی حضرت زهرا(س) برای انجام کارهای خانه خود از پیامبر(ص) خواستند که خادمه ای برایشان مهیا کند، پیامبر(ص) فرمودند، بعد از هر نمازت، 34 الله اکبر، 33 بار الحمدلله و 33 بار سبحان الله بگو، حضرت زهرا(س) نیز خدمت امیرمؤمنان(ع) آمدند و عرضه داشتند، از پدرم درخواست خادمه کردم ولی پدرم بهتر از خادمه را به من داد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: بعد از مدتی پیامبر(ص) صلاح دیدند تا فِضّه را به عنوان خادمه برای حضرت زهرا(س) مهیا کنند، سپس به حضرت زهرا(س) فرمودند، دخترم یک شبانه روز کارهای خانه را فضه انجام دهد و یک شبانه روز خودت کارهای خانه ات را انجام بده.

وی به نقل از روایات شیعه و سنی خاطرنشان کرد: اوج مصائب حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص) به ایشان تحمیل شد که بیان آنها بسیار جانسوز و دلخراش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.