معترضان بودایی ضد اقلیت مسلمان روهینگیا روز پنجشنبه در بندر یانگون در میانمار گردهم آمدند تا نسبت به ورود یک کشتی حامل کمک های مالزی برای هزاران نفر از اقلیت مسلمان که مورد آزار و اذیت وسرکوب خونین نظامیان قرار گرفتند، اعتراض کنند.

به گزارش جماران ، ده ها تن از راهبان بودایی و تظاهرکنندگان با تکان دادن پرچم ملی میانمار و در دست داشتن نوشته 'نه روهینگیا' در بندر 'تایلاوا'جمع شده و در انتظار ورود کشتی مالزی به اسکله بودند.
این در حالی است که مسئولان بلندپایه سازمان ملل متحد می گویند بیش از یکهزار تن از مسلمانان در حمله خشونت بار ارتش این کشور در چهار ماه گذشته کشته شده اند، هر چند آمار رسمی دولت میانمار این تعداد را کمتر از100 نفر اعلام کرده است.
ده ها هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا نیز از ترس جان خود به بنگلادش فرار کرده اند.
به نوشته تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز'، 'تائوسیتا' یک راهب بودایی که در تجمع یانگون شرکت داشت، گفت که ما می خواهیم به آنها اطلاع دهید که ما هیچ روهینگیا را نمی پذیریم.
میانمار حق شهروندی بیش از یک میلیون روهینگیایی را با وجود اینکه بسیاری از آنها در خاک میانمار به دنیا آمده و چند نسل در آنجا زندگی کرده اند، انکار می کند.
گروه های ملی گرای بودایی، روهینگیایی ها را مهاجران غیر قانونی از بنگلادش می دانند.
 شرایط کنونی روهینگیایی ها باعث انتقاد شدید مالزی از دولت میانمار شده است تا جایی که 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی، دولت میانمار را به 'نسل کشی' این اقلیت مسلمان متهم کرد.
هفته گذشته یک کشتی حامل دو هزار و 200 تن برنج، کمک های پزشکی و لباس همراه با صدها نفر از کارگران و فعالان سلامت برای یاری اقلیت مسلمان روهینگیا از مالزی عازم بندر یانگون در میانمار و بنگلادش شد.
بخشی از کمک ها در یانگون تخلیه و از راه زمینی به شمال ایالت راخین، محل سرکوب نظامی روهینگیایی ها منتقل می شود. بقیه کمک ها نیز به بندر 'تکناف' در جنوب بنگلادش و نزدیک مرز میانمار، واقع در 347 کیلومتری جنوب شرق داکا پایتخت منتقل می شود تا به دست حدود 70 هزار روهینگیایی برسد که از ماه اکتبر سال گذشته خانه و کاشانه خود را رها کرده و به بنگلادش فرار کرده اند.
میانمار در ابتدا حاضر نبود مجوز ورود این کشتی را به آب های خود بدهد و اکنون نیز ورود کشتی مالزیایی را به 'سیتوه' مرکز ایالت راخین ممنوع کرده است.
نهاد دیده‌بان حقوق بشر نیز روز چهارشنبه با اعلام اینکه شواهد نشان می دهد مسلمانان روهینگیایی میانمار مورد اعمال خشونت جنسی گسترده قرار گرفتند، خواستار تحقیقات مستقل بین المللی در این زمینه شد.
نیروهای ارتش و پلیس مرزی میانمار در عملیات سرکوب نظامی خود از 9 اکتبر تا اواسط دسامبر سال گذشته میلادی حداقل در 9 روستای منطقه 'مانگدا' مرتکب کشتار و جنایات ضد بشری گسترده ای شدند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.