معاون امور مجلس رییس جمهوری گفت: تعامل سازنده دو قوه بی تردید تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه کشور دارد.

 معاون امور مجلس رییس جمهوری با بیان این که هر زمان که دولت و مجلس یک فهم و دغدغه مشترک داشته و با هم همگرا و همدل بوده اند، کار کشور بخوبی پیش رفته است گفت: تعامل سازنده دو قوه بی تردید تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه کشور دارد.

به گزارش جماران از روابط عمومی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، شانزدهمین جلسه شورای معاونین امور مجلس وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی روز شنبه به ریاست حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهور در محل این معاونت برگزار شد.

امیری در این جلسه بر ضرورت ارتقاء سطح تعاملات دولت و مجلس تاکید کرد و گفت: وظیفه ما به عنوان سازمان پارلمانی و امور مجلس دولت ایجاد تعامل سازنده دو قوه مجریه و مقننه است. تعامل سازنده دو قوه بی تردید تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه کشور دارد.

وی ادامه داد: بنای روابط دو قوه بر مبنای همکاری و رویکردهای همگرایانه می تواند سبب ساز اتخاذ تصمیمات کارآمدتر شود و اجرای سیاست ها را به دلیل وجود اجماع با هزینه های کمتری امکان پذیر سازد. در این حالت کارآمدی نظام سیاسی نیز بر شهروندان جامعه روشن تر خواهد شد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور افزود: بدیهی است تکیه بر اختلافات و یا داشتن روحیه خودرایی به تفرق و بی ثمر شدن تلاش ها می انجامد.

امیری تاکید کرد: مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالا و والایی برخوردار است و مرکز بسیاری از تصمیم گیری ها و قانونگذاری ها است و قوه مجریه در جمهوری اسلامی ایران بخش مهمی از ساختار سیاسی نظام است که بدنه اصلی اجرایی حکومت به حساب می آید.

وی ادامه داد: 'تعامل سازنده دولت و مجلس می تواند دستیابی به اهداف را کم هزینه تر کند و دوری از رویکردهای همگرایانه بدون شک می تواند ضرر و زیان های فراوانی را برای کشور به همراه داشته باشد.'

امیری گفت: وظایف مجلس و دولت در نظام جمهوری اسلامی در قانون اساسی بخوبی تبیین شده است. قانون اساسی اصل تفکیک قوای سه گانه را به رسمیت شناخته و برای هرکدام وظایف و اختیاراتی را تعیین کرده ولی اصولا هر یک از این قوا نمی توانند همانند یک جزیره و بصورت کاملا مجزا از یکدیگر عمل کنند، بنابراین ضرورت دارد تعامل و همکاری ضابطه مندی با هم داشته باشند.

وی یادآور شد: این موضوعی بوده که همواره مورد تاکید حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

معاون امور مجلس رییس جمهور افزود: رئیس جمهور در کشور ما بر اساس رای مستقیم مردم انتخاب می شود و از این رو می توان گفت که مردم با انتخاب رئیس قوه مجریه خواهان عملیاتی شدن سیاست ها و برنامه های تبلیغ شده در ایام انتخابات توسط وی در چارچوب قوانین موجود و یا وضع قوانین جدید هستند.

امیری ادامه داد: هر زمان که دولت و مجلس یک فهم و دغدغه مشترک داشته و با هم همگرا و همدل بوده اند، کار کشور بخوبی پیش رفته و هزینه های کشور کاهش پیدا کرده و دولت نیز در اجرای سیاست هایش موفق تر بوده است.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم از همان ابتدا معتقد به تعامل حداکثری با مجلس شورای اسلامی بوده و رئیس جمهور نیز همیشه بر این موضوع تاکید کرده و همه معاونت های امور مجلس وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند سیاست ها و برنامه های رئیس جمهور و دولت را بصورت یکپارچه پیش ببرند.

امیری خاطرنشان کرد: البته برای ارتقای سطح تعاملات مجلس و دولت به عنوان یک سیاست کلی ممکن است در هر دستگاه و وزارتخانه ای مقتضیات خاصی لازم باشد که باید این کار انجام شود.

معاون امور مجلس رییس جمهور با تاکید بر ضرورت وجود هماهنگی کامل میان معاونت های پارلمانی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی، اظهارداشت: باید از اقدامات بخشی نگر و جزیره ای پرهیز شود و همه دستگاه های اجرایی بصورت منسجم و کارشناسی از لوایح دولت بخوبی دفاع کنند و صدای واحدی از دولت در مجلس شورای اسلامی شنیده شود.

وی گفت: اگر احیانا در مورد موضوعی میان برخی از نمایندگان مجلس و وزارتخانه یا دستگاه اجرایی اختلاف نظری وجود دارد، معاونان پارلمانی نباید اجازه دهند این اختلاف نظر گسترش یابد و یا بزرگ شود بلکه باید اختلافات را مدیریت کنند تا دولت و مجلس به یک فهم مشترک برسند.

امیری از معاونان پارلمانی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی خواست قانون (شامل قانون اساسی، سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قوانین عادی) را محور فعالیت های خود قرار دهند و حضور فعال تر و پررنگ تری در مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

معاون امور مجلس رییس جمهور افزود: برگزاری جلسات مشترک عمومی و تخصصی با نمایندگان محترم برای پیشبرد امور، پرهیز از دامن زدن به موارد اختلافی، حل و فصل دوستانه اختلافات، رسانه ای نکردن آنها و تلاش برای اصلاح بدعت های غلطی که از دوره های گذشته در روابط مجلس و دولت گذاشته شده از جمله مواردی است که معاونان پارلمانی دولت باید به آنها توجه ویژه داشته باشند.

امیری در ادامه به حملات غیرمنصفانه و جناحی مخالفان به دولت بویژه در عرصه سیاست خارجی و برجام اشاره کرد و گفت: برجام یک دستاورد مهم نه تنها برای دولت بلکه برای نظام و کشور است که به رغم بدعهدی های آمریکا، گشایش های زیادی را در پی داشته است.

وی اظهارداشت: مذاکرات هسته ای با مدیریت رئیس جمهور و تلاش های تیم مذاکره کننده و مهمتر از همه حمایت های مقام معظم رهبری به نتیجه رسید و توانست حقوق هسته ای ملت ایران را حفظ کند و تحریم های ظالمانه و غیرانسانی مرتبط با موضوع هسته ای را لغو کند.

معاون امور مجلس رییس جمهور ، افزایش تولید و صادرات نفت و گاز، افزایش صادرات غیرنفتی، حل مسائل بانکی و بیمه ای و ورود ایران به بازارهای جهانی را از جمله دستاوردهای برجام خواند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ابتدای این جلسه نیز فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر را تبریک گفت و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یاد امام راحل (ره)، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای حرم و بویژه یاد یار دیرین حضرت امام و مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشت.

وی افزود: در آستانه سی و هشتمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی، جای خالی آیت الله هاشمی برای همه ما و نظام و کشور کاملا احساس می شود. ایشان شخصیت بزرگ و بزرگواری بودند که در واقع نخ تسبیح وحدت همه جناح های سیاسی کشور در کنار مقام معظم رهبری بودند، شخصیتی که اولویت اولش انقلاب، امام، نظام، کشور و مقام معظم رهبری بود.

امیری اظهارداشت: صبوری، سعه صدر، دوراندیشی و خیراندیشی این عالم بزرگوار مثال زدنی بود و ویژگی های منحصربفرد و خدمات ارزشمند آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول تاریخ انقلاب اسلامی، ایشان را به شخصیتی ماندگار نه تنها در تاریخ کشور ما بلکه در منطقه تبدیل کرد.

وی ادامه داد: 'آیت الله هاشمی رفسنجانی به عینه مظهر اعتدال گرایی در کشور بود و فراتر از همه جناح ها قرار می گرفت و بااینکه عضوهیچ حزب و گروه و جناحی نبود ولی همه خودشان را بنوعی در نسبت با ایشان می دیدند و همه ایشان را جزو خودشان می دانستند.'

معاون امور مجلس رییس جمهور یادآور شد: آقای هاشمی در صحنه های مهم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی همیشه نقش مهمی در عبور از گردنه های سخت ایفا می کرد و در طول نهضت اسلامی و قبل و بعد از پیروزی انقلاب در هیچ مقطعی نمی توانیم نقش ایشان را نادیده بگیریم و ایشان در هیچ مقطعی از انقلاب غایب نبودند.

امیری گفت: تشییع جنازه باشکوه آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان داد که مردم ایران قدر خدمتگزاران خود را بخوبی می دانند و به رغم نامهربانی هایی که بویژه در سال های اخیر روا شد، ایشان با صبوری مثال زدنی این مسائل را تحمل کردند و محکم و استوار به راهشان ادامه دادند و حضور گسترده مردم در مراسم وداع با ایشان نیز در واقع تحقق وعده الهی نسبت به بندگان مجاهد و صبور بود.

در ادامه این نشست، معاونان پارلمانی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در مورد پیشبرد بهتر امور و ارتقاء سطح تعاملات دولت و مجلس ارائه کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.