محسن رضایی گفت: با نظر مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین(ع) انتقال تجارب مدیریتی را به فرماندهان آینده سپاه پیگیری می‌کنیم.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)، گفت: با نظر مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین(ع) انتقال تجارب مدیریتی را به فرماندهان آینده سپاه پیگیری می‌کنیم.

به گزارش جماران، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در  سومین همایش  تخصصی ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نجما) در مشهد،گفت: طی ده سال آینده نسل‌های دوم و سوم جایگزین نسل اول می‌شوند، ولی آنها را برای این رویداد آماده نکرده‌ایم.

وی افزود: مدیریت اسلامی جامعه، جمعی‌سازی کارآمد و مؤثر و ارزشی امور و افراد در رسیدن به اهداف معین  و در جهت جلب رضایت خدای متعال است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کرد: تخصص بنده اقتصاد است، مدیریت را تجربه کرده‌ام و از زاویه تجربه و مطالعات مدیریتی به آن نگاه می‌کنم؛ به خصوص که اقتصاد هم نوعی مدیریت است، علم مطالعه رفتار عقلایی تصمیم‌گیران اقتصادی است و علمی نزدیک به مدیریت محسوب می‌شود.

رضایی با اشاره به ضرورت جایگزینی نسل سوم و چهارم انقلاب با نسل اول و دوم که مدیریت اسلامی را به طور تجربی وارد اداره کشور کرد، گفت: با نظر مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین(ع) انتقال تجارب مدیریتی را به فرماندهان آینده سپاه پیگیری می‌کنیم تا امر کادرسازی متوقف نشود و با خلاء مدیریتی مواجه نشویم.

وی با اشاره به نقشه جامع مدیریت اسلامی، تصریح کرد: در این سند نکات مثبت فراوانی وجود دارد، به مدیریت از دو زاویه نگاه کرده‌ام و با تجربیات خود، سعی کردم به مدیریت اسلامی نگاهی تئوریک داشته باشم. دو خلاء جدی در این سند دیده می‌شود، نخست ضعیف بودن بُعد اجتماعی آن است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نقشه جامع مدیریت اسلامی نهایتا به یک فردگرایی اسلامی منتهی می‌شود، اظهار داشت: مسئله و مفهوم تعامل در مدیریت در آن کمرنگ دیده شده و خوب است که این سند محدود و مشخص شود که کاربرد آن چیست، این نقشه برای پژوهش در مدیریت اسلامی و کادرسازی خوب است، اما نمی‌تواند مدیریت اسلامی را در بنگاه‌ها و کشور اجرایی کند و خوب است گام به گام جلو برویم.

رضایی ادامه داد: در نگاه اول با تعریف مرسوم مدیریت دو سه مقوله اساسی وجود دارد که با کالبدشناسی در علوم آکادمی‌ها می‌توان به آنها دست یافت. نخست موضوع فرآیندی بودن مدیریت و دوم هدفمندی و سوم مفیدیت و بهبودسازی است.

وی گفت: در بسیاری از تعاریف مدیریت بر انجام امور به دست دیگران تأکید شده که یک مفهوم تعاملی بین مدیر و دیگران است. مبنای این مفهوم می‌تواند نفوذ معنوی و عقلانی یا مبادله مالی و یا تعامل روانی باشد. مدیریت با هر یک از این تعاملات مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که فرآیندی را شکل می‌دهد. به تأثیر مدیر بر دیگران و کاری که دیگران در آن گروه انجام می‌دهند و رابطه این دو، فرآیند تعاملی گفته می‌شود. انجام کارها به دست دیگران، یک فرآیند تعاملی است و هماهنگ‌سازی هم نوعی از تعامل است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)، گفت: هدفگذاری در جهت معین بُعد دیگر امور مدیریتی است. هدف بین مدیر و دیگران ممکن است واحد و گاه متفاوت باشد و با یک قرارداد مشخص شود. سومین مسئله، کارآمدی و بهره‌وری است که من به آن مفیدیت گفته‌ام، اینها در کنار هم در گروه‌ها شکل می‌گیرد.

رضایی اضافه کرد: در نگاه دوم به مفهوم محوری مدیریت می‌پردازیم، محور کار است یا خود انسان؟ تعاریف سنتی مدیریت محور اداره امور را کار می‌داند، اما مدیریت در تعریف  جامع، کار و جامعه را با هم در بر می‌گیرد، چرا که اتحاد بین اینها اهمیت دارد. مدیریت جامعه، جمعی‌سازی کارآمد و مؤثر امور و افراد در رسیدن به اهداف معین است.

وی با بیان اینکه فرآیند تعاملی انسان‌ها را در متن مدیریت قرار می‌دهد، گفت: اینکه در میانه نبرد، فردی از حضرت امیر(ع) در مورد خداوند سؤال می‌کند و مولای متقیان پاسخ شبهه را می‌دهد، حاکی از آن است که مردم موضوعیت دارند، از این دو نگاه، مدیریت اسلامی، یک فرآیند تعاملی بر مبنای نفوذ معنوی و عقلانی است و یکپارچگی را با تدبیر در امور فراهم می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: مدیریت اسلامی، جمعی‌سازی کارآمد، مفید و ارزشی انسان‌ها در جهت مقصد نهایی است که همان رضایت خداوند متعال است. ما در تعاریف خود از مدیریت اسلامی باید مردم و انسان‌ها را در کنار تعامل و مشورت در نظر بگیریم و این‌ها از تأکیدات اسلامی است.

رضایی خاطرنشان کرد: در تجربه دفاع مقدس تا برادرانمان را قانع نمی‌کردیم، دست به عملیات نمی‌زدیم، فرماندهان در عملیات‌های مختلف از جمله عملیات فاو، چالش و مخالفت می‌‌کردند و در کنار هم رفع کاستی می‌کردیم. فرماندهان برای بهبود کار دلسوزانه مخالفت و تعامل می‌کردند و نتیجه می‌گرفتیم؛ چرا که آزادگی  واجازه مشارکت دادن در متن مدیریت اسلامی است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.