گروه‌های فلسطینی با استقبال از نتایج کنفرانس بین‌المللی صلح در پاریس، این کنفرانس را تکمیل کننده قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌ها دانسته و خواهان به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین شدند.

به گزارش جماران، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) با استقبال از بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی صلح در پاریس از تمامی کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس که مخالفت خود را با اشغالگری و سیاست شهرک‌سازی اعلام کردند، تقدیر و تشکر کرد.

عریقات تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده که اسرائیل به خاطر اقدامات برنامه‌ریزی شده‌اش در نقص قوانین بین‌المللی و حقوق فلسطینی‌ها مورد محاکمه قرار گرفته و براساس قوانین بین‌المللی و خواست جهانی با آن برخورد شود.

دبیرکل کمیته اجرایی ساف از کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس خواست فورا کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی را به رسمیت بشناسند.

وی تاکید کرد: کنفرانس صلح پاریس این پیام را برای اسرائیل داشت که تحقق صلح و ثبات در منطقه و جهان بدون توقف اشغال نظامی اراضی فلسطینی‌ها ممکن نیست.

ریاض مالکی،‌ وزیر امور خارجه فلسطین نیز ضمن استقبال از بیانیه پایانی کنفرانس صلح پاریس، آن را دستاورد دیگری پس از تصویب قطعنامه شماره ۲۳۳۴ شورای امنیت علیه شهرک سازی‌های اسرائیل دانست.

مالکی گفت: بیانیه پایانی کنفرانس پاریس تکمیل کننده قطعنامه اخیر شورای امنیت است. این بیانیه اساساً بر راه‌حل تشکیل دو کشور و حمایت از آن و نیز اجبار اسرائیل به توقف اقدامات و سیاست‌های یک جانبه‌اش در نقض راه‌حل دو کشوری تاکید دارد.

وزیر امور خارجه فلسطین تاکید کرد: حضور نمایندگان ۷۰ کشور جهان در این کنفرانس و نیز مشارکت سازمان‌های اصلی منطقه‌ای جهت توافق درمورد لزوم تشکیل کشور مستقل فلسطین با عقب نشینی کامل اسرائیل تا مرزهای ۱۹۶۷ منعکس کننده اتفاق نظر جهانی در مخالفت با اشغالگری و سیاست‌های اسرائیل است و اسرائیل را به رعایت قوانین بین‌المللی و حقوق بشر ملزم می‌کند.

وی در ادامه از دولت فرانسه به دلیل تعهدات سیاسی و اخلاقی‌اش برای برگزاری این کنفرانس در راستای تحقق تشکیل کشور مستقل فلسطین تقدیر و تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد که پاریس به تلاش‌های خود در اجرای بندهای بیانیه پایانی از جمله به رسمیت شناختن کشور فلسطین پایبند بوده و در راستای اجرای راه‌حل دو کشوری گام بردارد.

واکنش رژیم صهیونیستی

در مقابل دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل کنفرانس صلح پاریس را "به دور از واقعیت" توصیف کرد و مدعی شد: این کنفرانس تنها تلاشی برای غافلگیری چند روز پیش از ورود دولت جدید آمریکا به کاخ سفید بود!

دانون در ادامه تاکید کرد: اسرائیل با دولت جدید آمریکا در راستای از بین بردن نتایج و پیامدهای قطعنامه اخیر شورای امنیت و سایر اقدامات یک جانبه همکاری خواهد کرد.

کنفرانس پاریس برای صلح در خاورمیانه روز یکشنبه با مشارکت نمایندگان ۷۰ کشور از جمله ۴۰ وزیر و نمایندگان تعداد زیادی از نهادهای منطقه‌ای برگزار شد. در این کنفرانس نمایندگان فلسطین و اسرائیل حضور نداشتند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.