معاون اول رییس‌جمهور عراق با تاکید براینکه این کشور سیاست درهای باز را در قبال سایر کشورها در پیش گرفته است، گفت: مانع تراشی حاکمان سعودی روابط عراق و عربستان را با چالش روبرو کرده است‌.

 

به گزارش جماران ، نوری مالکی  امروز (سه‌شنبه)، بعد از ملاقات باعلی اکبرولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی با حضور اندیشمندان و برخی از مسئولان این سازمان سخنرانی کرد.
وی با بیان اینکه مسئله نجات منطقه در برابر چالش های موجود نظیر تروریسم در راس مباحث مطرح شده در این سفر و سفر های قبلی آنها به ایران بوده گفت: این مسائل توسط دشمنان ما ایجاد می شود تا پیروزی های جبهه مقاوت که با همکاری به وجود آمده است را از بین ببرند.
وی ادامه داد:  امروز در عراق با دو جبهه مقاومت و جبهه تخریب روبرو هستیم که خوشبختانه جبهه مقاومت تاکنون پیروزی های بسیاری به دست آورده است.

مالکی با بیان اینکه دشمنان مقاومت درحال ایجاد چالش و مسئله هستند افزود: هم اکنون ما باید به فکر راهکاری برای رویارویی برای مرحله بعد از داعش در عراق و سوریه باشیم و  برای به کار گیری از پیروزی های بدست آمده در جهت مقابله با چالش های احتمالی آینده بیاندیشیم.
وی تاکید کرد: کشورهایی که از سازمان های تروریستی حمایت کردند هم اکنون عقب نشینی کرده و مسائل داخلی آنها افزایش و درمقابل تعاملات خارجی آنها کم و با مشکل روبرو شده است.
معاون اول رییس جمهور عراق گفت: حامیان تروریست ها امروز دچار شکست و ناکامی در عراق ، سوریه، یمن و ناکامی در روی کار آوردن سیاست مورد نظرشان در سوریه  شده اند و همین امر یک سامانه از موفقیت برای ما و شکست برای کشوهایی که در برابر مقامت ایستادگی کردند را به وجود آورده است.
وی ادامه داد: از طریق پیگیری مسائل عراق می بینیم داعش از بین خواهد رفت ولی دشمنان در حال برانگیختن فتنه جدیدی هستند تا تجزیه عراق به وسیله اسلحه انجام شود.
مالکی بابیان اینکه توطئه های مکرر حامیان تروریست برای روی کار آمدن داعش در عراق  باشکست روبرو شد افزود: توطئه داعش هم باشکست مواجه می شود چون تمام اقوام و قومیت ها در عراق می دانند که آنها به دنبال ایجاد کشتار در عراق هستند.
وی ادامه داد: عراق به دلیل  آنکه مدتها درگیر دیکتاتوری صدام و بعثی ها  بوده و به واسطه سیاست های آنها با ایران و کویت درگیر جنگ شده بود  از سوی همسایه ها و جامعه بین الملل به صورت جزیره ای مطرود در آمده بود. اما امروز موفق شدیم با یک سیاست خارجی در سال های اخیر به صورت موفقیت آمیز درهای روابط را به سوی همه به غیر از رژیم صهیونیستی بگشاییم و همه کشورها سفارت‌های خود در عراق را مجددا بازکرده و تعاملاتشان با ما را از سر گرفتند.
معاون اول رییس جمهور عراق خاطرنشان کرد: موفق شدیم روابط خود را با جوامع عرب  از سرگرفته  و آنها هم به جز سعودی ها به سوی عراق بازگشتند. البته ما با سعودی ها هم‌ مشکلی نداشته و علاقه داریم روابطمان با آنها هم خوب شود.
وی ادامه داد: تنشی در رابطه عراق و سعودی موجود است ولی ما سیاست درهای باز را پیش گرفتیم ولی نقشه ها و برنامه های حاکمان سعودی باعث ایجاد چالش هایی در روابطمان شد. درحال حاضر روابط خود با اتحادیه اروپا چین و کره را مثبت کردیم.

مالکی درپایان تصریح کرد: زمانی عراق را کشور آتش می نامیدند ولی هم اکنون توانستیم حاکمیتی مقتدر را به کشور بازگردانده و عراق امروز به صورت قبله ای برای کشورهایی درآمد که خواهان سرمایه گذاری هستند. از سوی دیگر با مقاومت نیروهای حشدالشعبی و به واسطه فتوای مرجعیت عراق دشمنان موفق نشدند نقشه تجزیه عراق و سوریه را پیاده کنند 

منبع:ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.