«جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد که تروریسم همچنان همه کشورها را بدون استثنا اذیت می کند و تکلیف جوامع متمدن ما این است که برای ریشه کنی این آفت خطرناک باید منابع مالی و منابع فکری آن را بخشکانیم و حاملان افکار تروریستی و وحشیانه را نابود کنیم.

به گزارش جماران، باسیل در کنفرانس مشترک خبری با « ژان مارک ایرو» همتای فرانسوی خود گفت: باید برای مقابله با چالش های مشترک پیش رو مانند تروریسم و مشکل بزرگ پناهجویان ، روابط بین دو کشور را مستحکم تر از گذشته کنیم.

مارک ایرو که شامگاه چهارشنبه وارد بیروت شد ، دیروز (پنجشنبه) با ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری،« نبیه بری» رئیس مجلس، « سعد حریری» نخست وزیر و جبران باسیل همتای لبنانی خود دیدار و گفت وگو کرد.

جبران باسیل در ادامه این کنفرانس خبری افزود: لبنان همچنان با مشکل حضور بالای پناهجویان روبه روست و از بیش از یک و نیم میلیون آواره سوری میزبانی می کند بدون اینکه هیچ کمک فوری و مستقیم به آن ارائه و حتی ویژگی های خاص و استثنایی لبنان در نظر گرفته شود. 

وزیر خارجه لبنان نسبت به پیامدهای خطرناک این شرایط برای لبنان هشدار داد و اضافه کرد: از فرانسه می خواهیم تا این مساله را در اولویت های همکاری با اتحادیه اروپا قرار دهد، زیرا بازگشت امن پناهجویان به مناطق باثبات کشور اصلی شان راه حل دائمی مشکل پناهجویان و آوارگان در لبنان است. 

باسیل خاطرنشان کرد:فرانسه می تواند نقش موثرتر و بیشتری در بسیج کمک های ملموس بازیگران بین المللی به لبنان ایفا کند.

وی تاکید کرد:اطمینان داریم که مرحله پیش رو در سطح اقتصادی نوید بخش است و آمادگی داریم تا برای بازگرداندن حیات به لبنان همه کاری انجام دهیم. 

وزیر خارجه لبنان تصریح کرد: برگزاری نشستی با حضور گروه بین المللی حمایت کننده لبنان می تواند این روند را تسریع کند البته به شرط اینکه نتایجی محسوس و عینی از این نشست بدست آوریم. 

وزیر خارجه فرانسه هم در این کنفرانس خبری گفت: همه می دانند عملکرد طبیعی و صحیح نهادهای لبنانی تنها راهی است که مردم لبنان را به اصلاحات دلخواه می رساند و وضعیت اقتصادی مطلوب را در کشورشان ایجاد می کند. 

مارک ایرو افزود: لبنان باید از بحران سوریه دور بماند و شرایط لازم برای حمایت جامعه جهانی از رشد و توسعه آن فراهم شود. 

وی اضافه کرد: لبنان باید به روابط خوب خود با شرکایش ادامه داده و آن را تقویت کد، بدین معنا که از تنش های منطقه ای خود را دور نگه دارد، این تمایل لبنانی ها هم هست و من از آن استقبال کرده و بابت آن به شما تبریک می گویم و همچنین من فکر می کنم دور ماندن از بحران سوریه ضمانتی برای ثبات و حاکمیت لبنان است. 

وزیر خارجه فرانسه گفت: از عملکرد استثنایی ارتش و دستگاه های امنیتی لبنان تشکر کنم، آنها برای حمایت از لبنان و مرزهای آن در برابر داعش همه تلاش خود را به کار گرفته اند. 

مارک ایرو افزود: مبارزه با تروریسم خواست و اراده شما و ما است و نباید فراموش کنیم حمله های انجام گرفته در لبنان در منطقه برج البراجنه که در ژوئیه سال گذشته به وقوع پیوست، نشان می دهد لبنان همچنان با تهدیدهای تروریستی روبه رو است، این حمله ها متاسفانه در فرانسه و کشورهای دیگر و نیز در آلمان نیز به وقوع پیوسته است. 

وی اضافه کرد: بزودی برنامه افزایش کمک ها و همکاری های نظامی با لبنان که رئیس جمهوری « فرانسوا اولاند» در آوریل گذشته آن را اعلام کرد به اجرا گذاشته می شود، کارهای مقدماتی در این زمینه انجام گرفته و ما به تعهدات خود در این زمینه پایبند هستیم. 

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: اما در خصوص تبعات بحران سوریه بر لبنان، در دیدار با آقای باسیل گفتم که وضعیت لبنان در کل دنیا بی نظیر است چراکه در مقایسه با تعداد ساکنان اصلی، بیشترین تعداد پناهجویان را در خود جای داده.

مارک ایرو گفت: لبنان با دریافت کمک 105 میلیون یوروریی فرانسه بیشترین سهم را نصیب خود کرده است و ما تعهداتی را که در اجلاس لندن بر عهده گرفته ایم، انجام خواهیم داد. 

وی افزود: تاکنون 50 میلیون پرداخت شده است و متعهد شده ایم در چارچوب اسکان مجدد از سه هزار پناهجوی سوری استقبال کنیم که نیمی از آن در سال 2016 پذیرفته شد و اینها تعهداتی قانونی برای ابراز همبستگی است. 

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره تاریخ سفر ژنرال میشل عون به پاریس گفت: هنوز زمانی برای این سفر مشخص نشده است. 

مارک ایرو پیش از ترک بیروت با « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان هم ملاقات و با وی در باره روابط بیروت و پاریس و تحولات منطقه گفت وگو کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.