معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدعی است که تنها 25 درصد از کل موضوعات حوزه سلامت در اختیار مدیریت نظام سلامت کشور قرار دارد و 75 درصد باقیمانده در اختیار سایر دستگاه‌ها و نهادها و سازمان‌ها است.

به گزارش جماران، دکتر محمدهادی ایازی که صبح چهارشنبه اول دیماه در نخستین کنگره نقش توسعه مطالعات اجتماعی در توسعه سلامت سخن می‌گفت، تاثیرگذاری سایر نهادها در حوزه سلامت را دلیلی بر لزوم مشارکت بیشتر نهادها و سازمان‌های اجتماعی و البته مردم برای ارتقاء سلامت جامعه دانست.

ایازی با یادآوری اینکه وزارت بهداشت بعد از نزدیک به چهاردهه، ایجاد حوزه اجتماعی را مد نظر قرار داده است، این اقدام را یک ضرورت برشمرد و تاکید کرد: رویکردی که در افق جدید دنبال می‌شود برای ایجاد زمینه‌های مشارکت آحاد جامعه در ارتقاء سلامت است.

وی با این اعتقاد که اگر مدیریت سلامت بتواند زمینه مشارکت مردم را ایجاد کند، موفقیتی بزرگ کسب کرده است، گفت: بسیاری ازحوادث و رویدادها، ارتباط مستقیمی با حوزه سلامت ندارد اما اثرات این رخدادها بر سلامت ماندگار است.

ایازی توضیح داد: سالانه 500 هزار مصدوم و معلول به واسطه وقوع حوادث رانندگی بر جا می‌ماند، اما در وقوع این حوادث حوزه مدیریت نظام سلامت نقشی ندارد اگرچه عوارض و عواقب این رخداد بر دوش فعالان این بخش قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: در ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی هم مدیران نظام سلامت نقشی ندارند اما پیامدهای آن برعهده آنان است بنابراین فراهم شدن زمینه مشارکت تمام دستگاه‌ها و آحاد مردم برای کنترل عوامل تاثیرگذار بر سلامت بسیار ضروری است.

ایازی در بخشی از سخنان خود، افزایش رضایتمندی مردم و فعالیت‌های داوطلبانه، ارتقاء حمایت اجتماعی و افزایش سلامت معنوی را از دستاوردهای افزایش مشارکت مردم دانست و با بیان اینکه انجام امور خیر در روحیه خیران تاثیرگذار است، بازگشت مشارکت در امور خیرخواهانه را سلامت معنوی جامعه عنوان کرد.

وی در عین‌حال پیرامون موانع موجود در راه مشارکت مردم، گفت: بسیاری از مردم تلقی درستی از سلامت ندارند، سلامت مفهومی عام دارد و تنها به اموربیمارستانی بر نمی‌گردد. باید در این عرصه ارتباط منطقی با مردم برقرار کرد.

ایازی با اشاره به تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت برای توسعه زمینه‌های مشارکت مردم در حوزه سلامت، گفت: آسیب‌های اجتماعی؛ فقر فرهنگی و اقتصادی، تبعیض و بی‌عدالتی از دغدغه‌های مسئولان به‌شمار رفته و غیرقابل کتمان است و اثرگذاری این موارد در حوزه سلامت را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت همچنین گفت: تعداد620 سازمان مرتبط با سلامت در ایران در قالب تشکل‌های مردمی فعالیت می‌کنند و تاثیر بسزایی هم در پایش سلامت و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.

او با اشاره به وجود 112 هزار مدرسه در کشور و لزوم ممانعت از فروش و عرضه محصولات غذایی فاقد ارزش تغذیه‌ای بین دانش‌آموزان در این مدارس، گفت: اکنون عرضه چیپس و تنقلات غیرمغذی و سوسیس و کالباس در 85 هزار مدرسه کنترل شده و در 95 درصد بوفه‌های مدارس این اقلام توزیع نمی‌شود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، با بیان اینکه سال گذشته هزار میلیارد تومان و تا نیمه امسال 780 میلیارد تومان مشارکت خیرین در امور سلامت را شاهد بوده‌ایم، لزوم افزایش مشارکت نیکوکاران و نیک‌اندیشان در عرصه سلامت را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخش عمده‌ای از یک‌هزار خانه بهداشت احداث شده با کمک‌ها و مشارکت خیرین بوده است.

به گزارش ایسنا،‌ نخستین کنگره بین‌المللی نقش توسعه مطالعات اجتماعی در توسعه سلامت که امروز در شیراز آغاز به کار کرده است تا روز سوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.