شورای امنیت به درخواست مصر رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ محکومیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را به زمان دیگری موکول کرد.

شورای امنیت به درخواست مصر رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ محکومیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را به زمان دیگری موکول کرد.

به گزارش جماران ، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که شورای امنیت به درخواست مصر تصویب پیش‌نویس قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطین را به زمان دیگری موکول کرد.

به گفته این دیپلمات‌ها مصر به درخواست اسرائیل خواهان به تأخیر افتادن رأی گیری درباره این پیش‌نویس شده است.

به گفته منابع غربی دولت اوباما قصد داشت در تحولی بی سابقه به این پیش‌نویس رأی ممتنع بدهد.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از کاخ سفید خواسته بودند که از حق وتو علیه این پیش‌نویس استفاده کند.

هنوز موعد جدیدی برای رأی گیری درباره این پیش‌نویس تعیین نشده است اما دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند که تصمیم نهایی در این باره بعد از نشست برخی وزرای عرب در قاهره اتخاذ خواهد شد.

قرار بود این پیش نویس روز پنجشنبه (۲۲ دسامبر) توسط مصر در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شود.

هنوز روشن نیست که پیش نویس مجددا مطرح خواهد شد یا نه، یا این که موضع نهایی دولت باراک اوباما درباره آن چه خواهد بود.

یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری رویترز گفته است که دولت نتانیاهو از دستیاران ارشد دونالد ترامپ خواست که برای ممانعت از اقدام مصر تلاش کنند.

این خبرگزاری از تماس تلفنی ترامپ و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر خبر داده است. ترامپ پنجشنبه در شبکه توییتر قطعنامه را علیه اسرائیل "غیرمنصفانه" خواند و خواهان وتوی آن شد.

هم زمان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، برنامه نطق خود در مورد منطقه خاورمیانه را لغو کرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تایید کرده که نطق کری با موضوع شهرک سازی‌های اسرائیل نیز ارتباط داشته است.

جان کربی می‌گوید وزیر امور خارجه آمریکا در ظرف ۲۴ ساعت گذشته با همتایان خود از اسرائیل، مصر، اردن و عربستان سعودی گفت‌وگو کرده است.

دولت باراک اوباما با شهرک سازیهای اسرائیل در شرق بیت‌المقدس و کرانه غربی رود اردن مخالف است و آن را مانعی بر سر صلح با فلسطینی‌ها می‌داند، با این حال، در گذشته به قطعنامه‌های پیشنهادی کشورهای عرب علیه اسرائیل نیز رای منفی داده است.

از طرف دیگر، در آمریکا تعدادی از سیاستمداران و گروههای طرفدار اسرائیل از کاخ سفید خواستند که قطعنامه را وتو کند.

استنی هویر، از رهبران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان، با صدور بیانیهای از تاخیر در رای شورای امنیت استقبال کرد و از باراک اوباما خواست آن را وتو کند.

گروه «ای دی ال» - از گروههای طرفدار اسرائیل - نیز پیش نویس قطعنامه مذکور را «تبعیض آمیز» خواند و خواهان وتوی آن شد.

ترامپ اخیرا یک یهودی راستگرا به نام دیوید فریدمن را به عنوان سفیر آینده این کشور در اسرائیل انتخاب کرده است.

فریدمن گفته است که چشم به راه کارکردن از «سفارت آمریکا در اورشلیم (قدس)، پایتخت ابدی اسرائیل است». این اظهارات باعث خشم فلسطینیان خواهد شد.

وضعیت بیت‌المقدس یکی از مسائل مناقشه برانگیز بین اسرائیل و فلسطینیان است.

به گزارش بی.بی.سی اسرائیل در سال ۱۹۶۷ در جریان جنگی شش روزه بیت‌المقدس شرقی را به اشغال خود در آورد و تمام این شهر را «پایتخت یکپارچه و ابدی اسرائیل» خوانده است. این در حالی است که فلسطینیان خواستار آن هستند که بیت‌المقدس شرقی پایتخت دولت آینده فلسطین باشد.

سازمان ملل متحد بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخته است و سفارت آمریکا همچنان در تل آویو، پایتخت قبلی اسرائیل قرار دار. اما ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتیاش وعده داد که سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد.

منبع:ایسنا

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.