معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:چون در ابتدا اطلاعات کاملی نداشتیم که پارازیت ها سرطان زا هستند یا خیر، اظهارنظر نمی کردیم اما مطالعات اولیه اخیر نشانگر آن است که این امواج و پارازیت ها عوارض دارند و درابتلا به سرطان موثرند.

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:چون در ابتدا اطلاعات کاملی نداشتیم که پارازیت ها سرطان زا هستند یا خیر، اظهارنظر نمی کردیم اما مطالعات اولیه اخیر نشانگر آن است که این امواج و پارازیت ها عوارض دارند و درابتلا به سرطان موثرند.

به گزارش جماران ،دکتر رضا ملک زاده پنجشنبه در حاشیه رونمایی از سامانه و بانک اطلاعاتی جامع سرطان در شیراز اظهار داشت: علاوه بر اینکه امواج و پارازیت ها ممکن است باعث ایجاد سرطان شود،می تواند عوارض دیگری هم برای سلامتی داشته باشد و می تواند در شیوع بیشتر سرطان در کشور ما هم تاثیر گذار باشد . 
معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت : علاوه بر پارازیت ها و امواج ، گرد و غبارها و ریزگردهایی که از کشور عراق می آید، نیز از جمله عواملی است که در ابتلا به سرطان نقش دارد،اما هنوز میزان تاثیر آنها به روشنی معلوم نیست، هنوز مطالعات دقیقی دراین زمینه انجام نشده است ، اما مطالعات اولیه نشان می دهند که این عوامل در ابتلا به سرطان نقش دارند . 
ملک زاده با بیان اینکه سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان درایران است گفت: متاسفانه سن شروع سرطان سینه در ایران 18 سال زودتر از سن شیوع این بیماری در کشورهای غرب است، سرطان سینه یکی از معدود سرطان های قابل درمان است و می توان به طور کامل آن را درمان کرد . 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون اکثر دانشگاه های بزرگ کشورمراکز تحقیقات سرطان سینه دارند ، سرطان سینه در بانوان بیشتر شایع است، سالانه 85 هزار نفر در کشور به انواع سرطان ها مبتلا می شوند ، شایع ترین نوع سرطان شناخته شده سرطان سینه است، درصد کمی از این نوع سرطان در مردان هم شایع است ولی 99 درصد آن در بانوان شایع می شود . 
ملک زاده گفت: سرطان سینه قابل درمان و قابل پیشگیری است ، اساس کار هم زود تشخیص دادن آن است ، علت ابتلا به سرطان سینه به دقت روشن نیست اما سبک زندگی در بروز آن نقش دارد ، چاقی مهمترین دلیل ابتلا به سرطان سینه است. 
معاون وزیر بهداشت گفت:‌ چاقی و وزن بالا در بانوان اکنون به همه گیری تبدیل شده ، وزن بالا یک تهدید جدی برای بانوان است و برای پیگیری از ابتلا به سرطان سینه باید فرایند چاقی کنترل و پایش شود . 
ملک زاده گفت:‌عوامل ژنتیک و خانوادگی هم درابتلا به سرطان سینه تاثیر دارد و نقش ازدواج های فامیلی هم در ابتلا به این نوع سرطان نباید نادیده گرفت، ازدواج فامیلی می تواند به سرطان سینه منجر شود ، این بیماری البته در سنین جوانی بیشتر دیده می شود و این قابل بررسی است . 
وی در باره مباحثی که پیرامون سونامی سرطان گفته می شود گفت : شیوع سرطان در ایران بیشتر از سایر کشورها نیست، اینکه گفته می شود سونامی سرطان به راه افتاده را تایید نمی کنیم ، متوسط ابتلا به سرطان در کشور ما حتی از کشورهای همسایه هم کمتر است، بنا براین سونامی سرطان پذیرفته شده نیست ، سرطان در کشور ما با آهنگ کندی در حال افرایش است . 
ملک زاده گفت: افزایش متوسط سن و پیر تر شدن جمعیت در کشورمان نیز می تواند عاملی باشد که شمار افراد مبتلا به سرطان را بیشتر نشان دهد، سرطان اصولا بیماری افراد مسن است ، امروز با انجام تحقیقات و فعالیت در حوزه سلامت سرطان ها بیشتر تشخیص داده می شود و بیشتر دیده می شود بنا بر این همه احساس می کنند که شمار افراد مبتلا افزایش یافته است ، 50 درصد از سرطان ها قابل درمان است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.