محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش آمریکا ۲۰ سال پیش برآوردی از جنگ با ایران ارائه داد و هشت ویژگی برای ایران بیان کرد، اظهار داشت: بیشتر این ویژگی‌ها در شهید حسن باقری وجود داشت لذا حواس‌مان باشد سرنوشت میدان جنگ را انسان‌های با ایمان تعیین می‌کنند و تجهیزات و درجه‌های نظامی ما را از تربیت نیرو غافل نکند، ما را از شهید باقری‌ها دور نکند.

به گزارش جماران؛ فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: در سال ۱۳۶۲ که سازمان اطلاعات امنیتی را به وزارت اطلاعات تبدیل کردیم، من به دستور حضرت امام پنج هزار نفر پاسدار را به آقای ری‌شهری دادم و هرجا که تابلوی اطلاعات سپاه بود، برداشتیم و کلمه وزارت اطلاعات را روی آن نوشتیم.

محسن رضایی روز دوشنبه در اجلاسیه شهدای اطلاعات سپاه که در دانشگاه انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: نیروهای اطلاعات ایران از خداپرست‌ترین افراد انقلابی هستند. چه در بعد اخلاص، صداقت و چه در بعد فداکاری و به ویژه گمنامی، خداپرستی خود را به اثبات رساندند.

وی مسئله اطلاعات را یکی از مهمترین ارکان پیروزی ملت ایران قبل از جنگ و چه در دوران خود جنگ دانست و اظهار داشت: اگر نیروهای اطلاعاتی نبودند همان سال‌های اول، انقلاب از دست می‌رفت و اگر نیروهای اطلاعاتی نبودند، امکان نداشت که خرمشهرها آزاد شود و جا دارد چنین اجلاسیه‌هایی با محتوای بیشتر و با انرژی‌تر برگزار شود و زوایای گمنام، پنهان و ناگفته اطلاعاتی کشور برای مردم گفته شود.

به دستور حضرت امام پنج هزار نفر پاسدار را به آقای ری شهری دادم

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه ما در سپاه دو سازمان اطلاعات امنیتی و نظامی ایجاد کرده بودیم، تصریح کرد: در سال ۱۳۶۲ که سازمان اطلاعات امنیتی را به وزارت اطلاعات تبدیل کردیم و من به دستور حضرت امام پنج هزار نفر پاسدار را به آقای ری شهری (وزارت اطلاعات دادم) و هرجا که تابلوی اطلاعات سپاه بود، برداشتیم و کلمه وزارت اطلاعات را روی آن نوشتیم.

رضایی ادامه داد: یعنی یک سازمان اطلاعات امنیتی قدرتمندی در درون سپاه تشکیل شده بود که به وزارت اطلاعات تبدیل شد که شهید حسن باقری در این سازمان نقش موثری داشت اما موسس سازمان اطلاعات نظامی سپاه، شهید باقری بود.

 

محسن رضایی

 

نقش حسن باقری در کشف انبارهای اسلحه منافقین در دانشگاه تهران

وی درباره معرفی شهید باقری به او خاطرنشان کرد: روزی من در اطلاعات سپاه بودم همان سال ۱۳۵۸، رهبر انقلاب می‌دانست که من اطلاعات کشور را دنبال می‌کنم و مرتب به ایشان، آقای هاشمی و شهید بهشتی گزارش‌ها را اطلاع می‌دادم. ایشان به من زنگ زدند و گفتند جوانی آمده است که علاقه‌مند است روی منافقین و ضد انقلاب کار کند که من او را خواستم و دو ساعت صحبت کردیم و از او درباره موضوعات مختلف سیاسی، عقیدتی و امنیتی سوال کردم. دیدم که او یکی از همان گمشده‌هایی است که ما دنبال آن می‌گشتیم.

دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا افزود: جوان متدین با تحلیل، هوشمند، زیرک و معتقد به دفاع از انقلاب است و گفتم غلامحسین از این در که خارج شدی، دیگر اسم تو غلامحسین افشردی نیست؛ اسمت حسن باقری است و از همان اوایل اطلاعات امنیت سپاه کارش را شروع کرد.

رضایی با بیان اینکه شهید باقری تا قبل از جنگ، گزارش‌های بسیار خوبی از میان دانشگاه‌ها و جاهایی که منافقان می‌رفتند، می‌آورد، ابراز داشت: در دانشگاه تهران اسلحه‌خانه درست کرده بودند. یک روز شهید باقری آمد و گفت برادر محسن، منافقین در دانشگاه تهران یک اتاق گرفتند و در آنجا آر.پی.جی و تیربار گذاشتند و یک نگهبان هم دارد که من گفتم مگر رئیس دانشگاه چیزی نمی‌گوید که او گفت نه چراکه آنها خلاف قانون نیستند و آزاد هستند، اسلحه‌خانه دارند. من گفتم اگر می‌توانی برو عکس بگیر تا عکسی از این اسلحه‌خانه دانشگاه تهران داشته باشیم که رفت و این کار را انجام داد.

دو ماه اطلاعات شهید باقری ما را به ارتش عراق مسلط کرد

وی اضافه کرد: با آغاز جنگ با شهید باقری به اهواز رفتم و گفتم او اطلاعات را راه‌اندازی کند. بعد از دو ماه که برگشتم، دیدم او فرد دیگری شده است و بسیار خوب به ارتش عراق مسلط شده است. او اثبات کرد که ارتش عراق ۱۲ لشکر دارد و در همان دو ماه اطلاعات شهید باقری ما را به ارتش عراق مسلط کرد.

فرمانده سپاه در هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه شناخت شهید باقری از دشمن بسیار فوق‌العاده بود، بیان کرد: شهید باقری میزان شناخت دشمن از خودمان را هم دنبال می‌کرد. لذا ما دائم دنبال می‌کردیم که ببینیم دشمن چقدر از ما شناخت دارد.

به گفته رضایی، شهید باقری جزواتی از داخل سنگرهای ارتش عراق با عنوان درس‌واره‌های قادسیه صدام پیدا می‌کرد. این جزوات تجربیات ارتش عراق از عملیات‌های ما و خودشان بود. شهید باقری این جزوات را ترجمه می‌کرد و به همه فرماندهان می‌داد تا میزان شناخت دشمن از ما را ارائه کند.

وی ادامه داد: شهید باقری از جایگاه ممتازی در تیم طراحی عملیات سپاه داشت و اگر بنا بر دلایلی از این تیم جدا می‌شود، من همیشه احساس خلاء می‌کردم چون ویژگی‌هایی از نظر طراحی و بینش نظامی در او وجود داشت که همیشه نقاط ضعف را بیان می‌کرد.

فرمانده پیشین کل سپاه با تاکید بر اینکه علاوه بر این شهید باقری یک‌فرمانده بی‌نظیر بود، یادآور شد: بعد از عملیات بیت‌المقدس، شهید باقری فرماندهی قرارگاه نصر را برعهده گرفت که حالا باید چند لشکر را فرماندهی می‌کرد. در فتح المبین، شهید باقری هم جبهه خودش را فتح کرد و هم جبهه قرارگاه فجر را نیز کمک کرد و مسیر قرارگاه فجر را باز کرد.

عملیات فتح‌المبین بلوغ نهایی شهید باقری بود

رضایی با بیان اینکه عملیات فتح‌المبین بلوغ نهایی شهید باقری بود، عنوان کرد: بنا به این تجربه سخت‌ترین بخش آزادی خرمشهر را به شهید باقری و حاج احمد متوسلیان دادیم. در این عملیات یک عاشورا برای لشگر ۲۷ ایجاد شد اما احمد متوسلیان یکی از شجاع‌ترین افراد ما در جنگ بود و خود ایشان و ستاد لشکر ۲۷ خودشان وارد صحنه رزم شدند.

وی با بیان اینکه کجای دنیا می‌شود افرادی مانند شهید باقری و احمد متوسلیان پیدا کرد و کدام مکتبی توانسته چنین انسان‌هایی تربیت کند؟، گفت: دشمن بیشتر از تربیت انسان‌هایی مانند شهید باقری می‌ترسد تا از توپ و موشک ما. تهدید جدی ما برای آمریکا افرادی مانند شهید سلیمانی‌ها و سید حسن نصرالله‌ها هستند. لذا به دنبال این هستند تا روی جوانان ما تاثیر بگذارند و تاریخ دفاع مقدس را تحریف کنند.

تجهیزات و درجه های نظامی ما را از تربیت نیرو غافل نکند

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش آمریکا ۲۰ سال پیش برآوردی از جنگ با ایران ارائه داد و هشت ویژگی برای ایران بیان کرد، اظهار داشت: بیشتر این ویژگی‌ها در شهید حسن باقری وجود داشت لذا حواس‌مان باشد سرنوشت میدان جنگ را انسان‌های با ایمان تعیین می‌کنند و تجهیزات و درجه‌های نظامی ما را از تربیت نیرو غافل نکند، ما را از شهید باقری‌ها دور نکند.

رضایی با بیان اینکه شهادت شهید باقری برای ما قابل باور نبود و تا چند ماه باور نمی‌کردم او شهید شده است، تصریح کرد: البته بعد از او برادرشان، سردار باقری سازمان اطلاعات نظامی سپاه را گسترش داد. سازمان اطلاعات رزمی ما امروز در نیروهای زمینی، دریایی، بسیج و قدس سپاه بسیار ورزیده شده است و افرادی مانند شهید امیدوار که اخیرا در سوریه به شهادت رسیدند، نمونه‌هایی از این توانمندی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.