محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امری بی‌سابقه را شاهد هستیم که همانا کلیدخوردن انتخابات به‌صورت رسمی، آن هم ۶ الی ۷ ماه قبل از شروع انتخابات است و این مسئله به‌واسطه مصوبه اخیر مجلس حاصل شده و کار درستی است.

به گزارش جماران؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شمار بالای ثبت‌نام‌کنندگان در مرحله نخست برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد که بالارفتن آمار احراز صلاحیت شدگان تنور انتخابات را گرم‌تر خواهد کرد.

محمدحسین صفارهرندی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه رویداد درباره فضای انتخابات که بر کشور سایه افکنده است اظهار کرد: امری بی‌سابقه را شاهد هستیم که همانا کلیدخوردن انتخابات به‌صورت رسمی، آن هم ۶ الی ۷ ماه قبل از شروع انتخابات است و این مسئله به‌واسطه مصوبه اخیر مجلس حاصل شده و کار درستی است.

وی این روند را موجب گرم نگه داشته شدن تنور انتخابات از مدت‌ها قبل عنوان کرد که منتج به ورود سنجیده افراد به این عرصه می‌شود؛ از طرفی شورای نگهبان که احراز صلاحیت را در دستور کار دارد، فرصت زمان خوبی در اختیار خواهد داشت تا صلاحیت شمار بالایی از افراد را بسنجد.

در گذشته در یک‌زمان کوتاه نمی‌شد کسب احراز صلاحیت را برای افراد اجرایی کرد و لذا بر روی بسیاری افراد انگِ فاقد صلاحیت بودن می‌خورد؛ ولی شورای نگهبان به تکرار اذعان می‌داشت که این افراد فاقد صلاحیت نیستند؛ بلکه این نهاد نتوانسته صلاحیت‌ها را احراز نماید؛ چراکه محدودیت‌هایی از جمله زمان وجود داشت.

صفارهرندی افزود: امروز زمان کافی در اختیار شورا وجود دارد و شاید وسیله‌ای در نظر گرفته شود تا افرادِ دارای صلاحیت لازم، در تعدادی بیشتر در معرض انتخابِ مردم قرار گیرد و این روزها نیز شاهد هستیم که دوبرابر تعدادِ ثبت‌نام‌کنندگان سالِ قبل تا دیروز وارد میدان شده‌اند و قطعاً امروز این رقم بسیار بالاتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: از میان جمعیت کثیر در نهایت قرار است به ۲۹۰ نفر برسیم؛ ولی وقتی آزمون میان جامعه‌ای بزرگ از افراد دارای صلاحیت برگزار می‌شود، صحت انتخابات را بالاتر خواهد برد.

صفارهرندی همچنین درباره نقش گروه‌ها و احزاب گفت: شخصاً به یک معنا تحزب را گمشده جامعه می‌دانم؛ چراکه احزاب در جایگاهی که شایسته است، حضور ندارند.

البته این مسئله نباید وسیله تکدر خاطر شود؛ ولی تحزب بیشتر مصرفی در راستای شب انتخابات دارد و این در حالی است که معنا و مفهوم حزب بیش از این حرف‌هاست. چنان چه حزب محل سازمان‌دادن افراد و عناصر هم فکر است که ایده‌هایی مشترک دارند و از این محل می‌توان برای مدیریت کشور کادرسازی کرد.

وی با ابراز تأسف نسبت به عدم کارکرد احزاب در کشور در راستای کادرسازی‌های مدیریتی اذعان داشت: حزب در شب انتخابات حضور یافته و ایده‌هایی را مطرح می‌کند و همین مسئله نیز غنیمت است؛ ولی معتقدم [نحوه مدیریت کشور] خلأ احزاب را در جاهایی دیگر پر می‌کند و کار نشاط‌آفرین برای فضای انتخابات را بیش از احزاب، رسانه‌های ما عهده‌دار هستند که در رأس آن رسانه ملی قرار گرفته است.

صفارهرندی در پاسخ به این سؤال رادیو گفت‌وگو درباره چرایی شکل‌نگرفتن صحیح احزاب اظهار کرد: بخشی از این مسئله به سابقه تاریخی تحزب در کشور باز می‌گردد که قوی‌ترین احزاب در کشور آن‌هایی بودند که امروز وجود خارجی ندارند.

مثل حزب توده که در ذهن مردم شکل‌گرفته است؛ ولی وقتی نام آن به میان می‌آید با خیانت و وطن‌فروشی همراه است و برخی احزاب غرب‌گرا نیز چنین حکمی در حافظه تاریخی مردم دارند. از طرفی نتوانستیم نسخه بومی برای تحزب استفاده کنیم.

به گفته صفارهرندی فلسفه شکل‌گیری حزب در غرب به بعد از دوره رنسانس باز می‌گردد و در این راستا کلیساها را تعطیل کردند و امروز به این نتیجه رسیدند که با جمع‌شدن آن جمع [های مذهبی] ازاین‌پس گردهمایی‌هایی داشته باشند تا معنای حزبی به خود گیرد.

ولی آیا ما در کشورمان کمبودِ تجمع‌هایی ازاین‌دست را داریم؟! بخشی از مردم ما هر روز در عبادتگاه‌ها جمع شده و در شوراهای دینی و هیئات و دسته‌های عزاداری حضور یافته و دلایل ما برای دور هم جمع‌شدن بسیار زیاد است و خلأ در این زمینه وجود ندارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خیزش زنان برای کارهای اجتماعی را در سال‌های اخیر مشهود دانست و گفت: به‌رغم اراجیفی که ضدانقلاب می‌گویند مردان باید مراقب شتاب گرفتن بانوان در این گونه مناسبت‌ها باشند چنان چه این گروه در صف مقدم حضور دارند!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.