حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه گفت: پیغمبر(ع) می‌فرماید آتش جهنم در قیامت سه دسته از انسان‌ها را می‌بلعد، دسته نخست قدرتمندان و صندلی‌دارهایی هستند که جهنم به آنها می‌گوید خدا آن صندلی را به شما داد تا به عدالت رفتار کنید و رنج مردم را از بین ببرید اما شما به خود مشغول شدید و ستم کردید. دسته دوم عالمان و دانشمندان دورو و خائنی هستند که ظاهر خوشی در بین مردم داشتند اما در پنهان گناه می‌کردند و دسته سوم هم ثروتمندانی هستند که بخل ورزیدند و ثروت عظیم خود را صرف نیازمندان و مستضعفان نکردند اما از هر سه دسته بالا انسان‌هایی نیز وارد بهشت می‌شوند که عادل، مهرورز، سخاوتمند و بخشنده بودند.

به گزارش جماران؛ از روابط عمومی موسسه دارالعرفان، حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه، در مراسم عزاداری شب هشتم ماه محرم در امامزاده صالح(ع) تجریش با بیان اینکه فردی که نماز نمی‌خواند در اصل نسبت به نعمات پروردگار ناشکری می‌کند، اظهار داشت: امام رضا(ع) فرموده‌اند اگر می‌خواهید شکر تمام نعمت‌هایی که خداوند به شما داده است را به جا آورید، نماز بخوانید. 

وی ادامه داد: من در دوران جوانی با خیلی از لات‌های معروف تهران رفیق بودم و آنها پای منبر من می‌آمدند. این لات‌ها‌ حرمت ماه محرم و صفر را رعایت می‌کردند و به احترام این دو ماه از بسیاری از اعمال خود دست می‌کشیدند برای مثال به کاباره نمی‌رفتند و چاقوکشی نمی‌کردند. آنها در گریه بر اباعبدالله(ع) حرف اول را می‌زدند و جوانمرد بودند، در محل زندگی خود به مردم ضعیف و مستمند خدمت می‌کردند و از قضا همه آنها در حالتی بسیار زیبا از دنیا رفتند؛ برخی از آنها پس از توبه و تسویه حساب‌های مالی و رفع حق الناس و برخی دیگر از آنها در جلسات امام حسین(ع) عمر خود را به پایان رساندند اما متاسفانه ما امروز میلیاردرهایی را می‌بینیم که دستی برای کمک به مردم ندارند. طبق آیات سوره آل عمران، خداوند خطاب به انسان‌های بخیل می‌فرماید در قیامت تمام ثروتی که به شما دادم و شما آن را در کار خیر هزینه نکردید را به صورت گردنبندی آتشین در آورده و بر گردن شما می‌اندازم.

وی ادامه داد: بیایید همانند بزرگانی مثل فیض کاشانی، یک هزارم از عمر و تخصص خود را صرف کار خیر و کمک به بندگان خدا کنیم، جوانان عزیز! فردا روزی اگر عالِم، دکتر، مهندس و متخصص شدید از علم خود سود مادی ببرید اما آن را به تجارت تبدیل نکنید. کار بسیار زیبایی است که علم خود را در اختیار عباد خدا قرار دهید به عنوان نمونه یک پزشک می‌تواند در طول سال از مردم مستمند هزینه کمتری دریافت کند و یا پولی نگیرد. این خدمات را از زندگی خود حذف نکنید چرا که در قیامت به کمک شما خواهند آمد.

انصاریان با تاکید بر اجر بالای خدمت به خلق، تصریح کرد: در روایات آمده فردی در قیامت، برای ورود به بهشت گرهی در پرونده خود دارد، خداوند می‌فرماید بنده من فکر کن ببین چه کار خیری در دنیا انجام داده‌ای که بتواند این گره را از بین ببرد. آن بنده می‌گوید روزی من ظرف آبی داشتم، بنده مومنی می‌خواست نماز بخواند، من آن ظرف آب را به او دادم تا وضو بگیرد، خدا به ملائکه می‌فرماید او را به سمت بهشت ببرید. این روایت بدین معناست که خدمت به بندگان، راه بهشت و مغفرت را باز می‌کند.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: فیض کاشانی در کتاب محجة البیضاء از قول پیامبر(ص) نقل می‌کند که انسان سعادتمند انسانی است که عمر خود را هزینه عبادت کند. عبادت اقسام مختلفی دارد به عنوان نمونه عیادت از بیمار -خواه مومن باشد یا غیر مومن- عبادت است. من به شخصه عیادت همه نوع بیماری رفته‌ام مانند عیادت از بی‌نماز، عیادت از باربر، عیادت از فقرا، عیادت از معتاد، عیادت از هروئینی و عیادت از فرد دائم‌الخمری که به علت شراب‌خواری مریض شده بود. بسیاری از این افراد وقتی من را می‌دیدند، با گریه می‌گفتند عمر خود را تلف کرده‌ایم و من به آنان می‌گفتم هنوز زنده‌اید و راه توبه باز است پس ناامید نباشید. امام علی(ع) سفارش می‌کند که هیچ کس را ناامید نکنید بلکه به مردم امید دهید. می‌توانید با دوستان و نزدیکان خود در روزهای جمعه به بیمارستان‌های دولتی بروید و از بیمارانی که وضعیت مالی خوبی ندارند عیادت کنید و حتی به کمک یکدیگر مبالغی را جمع کنید و مشکلات مالی آنان را رفع کنید. 

انصاریان با تاکید بر اینکه معنی عبادت بسیار گسترده است، بیان کرد: پیغمبر(ص) می‌فرماید شما سنگی را از وسط کوچه بر میداری تا به مردم آسیب نرسد، این عمل شما به عنوان صدقه‌ی در راه خدا ثبت می‌شود. من به فردی مسیحی از طریق یک واسطه، ماهانه کمک مالی میکردم. روزی این مسیحی به آن فرد واسطه گفت که من می‌خواهم کسی که به من کمک می‌کند را ببینم و فرد واسطه گفته بود آن شخص نمی‌خواهد تا نام و نشانی‌اش آشکار شود. اصرار فراوانی کرد تا اینکه من به دیدن او رفتم. در این دیدار، اولین حرفی که به من زد این بود که ابتدا من را مسلمان کن. ما باید به هرکس که مشکل مالی دارد و مسکین است کمک کنیم و این اعمال عبادت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: پیغمبر(ع) می‌فرماید آتش جهنم در قیامت سه دسته از انسان‌ها را می‌بلعد، دسته نخست قدرتمندان و صندلی‌دارهایی هستند که جهنم به آنها می‌گوید خدا آن صندلی را به شما داد تا به عدالت رفتار کنید و رنج مردم را از بین ببرید اما شما به خود مشغول شدید و ستم کردید. دسته دوم عالمان و دانشمندان دورو و خائنی هستند که ظاهر خوشی در بین مردم داشتند اما در پنهان گناه می‌کردند و دسته سوم هم ثروتمندانی هستند که بخل ورزیدند و ثروت عظیم خود را صرف نیازمندان و مستضعفان نکردند اما از هر سه دسته بالا انسان‌هایی نیز وارد بهشت می‌شوند که عادل، مهرورز، سخاوتمند و بخشنده بودند. جوانان عزیز سعی کنید عمر خود را به باطل هزینه نکنید چرا که با استفاده از استعدادهایی که خداوند به شما داده است می‌توانید کار خیر انجام دهید و یکی از سرمشق‌های شما در این عالم، حضرت علی اکبر(ع) است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.