حزب ندای ایرانیان در بیانیه ای در واکنش به خبر تحصیل متقلبان کنکور در دانشگاه‌های ایران اعلام کرد: حکایت تقلب در کنکور و عدم ریشه‌یابی مشکل و برخورد با مقصرین و بدتر از همه، موضع‌گیری‌های نادرست و شرم‌آور برخی از «نا-مسئولین» مصداقی از بی‌عدالتی، رانت و رابطه و فساد در نظام آموزشی است که مردم را به خشم می‌آورد و جوانان را به سمت تلاش برای مهاجرت و یا افسردگی و دل‌مردگی سوق می‌دهد و بحران سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را در پی دارد.

به گزارش جماران؛ متن بیانیه به شرح زیر است:

«عدالت» نه تنها یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بود، بلکه یکی از عالی‌ترین ارزش‌های همۀ جوامع انسانی نیز بوده است و «عدالت آموزشی» یعنی «برابری فرصت‌های آموزشی» برای ارتقا و پیشرفت. بی‌تردید در جامعه‌ای که فرصت‌های پیشرفت پایمال رانت و فساد شده باشد، آن جامعه به نحو سامان‌مند تباه شده، چراکه اولاً فاسدترین آدم‌ها ناعادلانه همۀ پتانسیل‌های پیشرفت و ارتقا را تصاحب می‌کنند؛ و ثانیاً، برای آحاد مردم، برای توده‌های بی‌پناهی که «رانت و رابطه» ندارند، چیزی باقی نمی‌ماند جز ناامیدی و رؤیاهای سوخته و حسرت یک زندگی معمولی!

حکایت تقلب در کنکور و عدم ریشه‌یابی مشکل و برخورد با مقصرین و بدتر از همه، موضع‌گیری‌های نادرست و شرم‌آور برخی از «نا-مسئولین» مصداقی از بی‌عدالتی، رانت و رابطه و فساد در نظام آموزشی است که مردم را به خشم می‌آورد و جوانان را به سمت تلاش برای مهاجرت و یا افسردگی و دل‌مردگی سوق می‌دهد و بحران سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را در پی دارد.

 نوجوانانی که با هزار شوق و آرزو، روزها از پی روزها، درس خوانده و درس خوانده‌اند تا با پذیرش در یک رشتۀ عالی آینده‌ای روشن برای خود و کشورشان رقم بزنند، حالا با بهت و حیرت شاهد اخبار راه‌یابی متقلبین، رتبه‌های مشکوک یا شبهه‌دار به دانشگاه‌های برتر کشورند و وزیر علوم و مجلس و نهادهای نظارتی را در بهترین حالت تماشاگرانی منفعل می‌بینند.

روند خطرناک پولی شدن صندلی‌های دانشگاه و ورود اقشار مرفه به رشته‌های برتر، ذاتاً «آپارتاید آموزشی» را در خود نهفته داشت، حال گُلِ این آپارتاید به سبزۀ «حضور متقلبین در دانشگاه» نیز آراسته شده تا احتمالاً زین پس در کنار سلطان‌های دلار و سکه و قیر و مانند این‌ها، سخن از «سلطانِ تقلبات کنکوری» نیز بر سر زبان‌ها باشد!

حزب ندای ایرانیان به عنوان یک حزب جوان با بدنه‌ای اکثراً دانشگاهی و تحصیل کرده، نسبت به وضعیت دانش و دانشگاه دغدغه‌ای مضاعف دارد، لذا برای جبران فاجعۀ «کنکورگیت» خواهان:

1. برکناری رئیس سازمان سنجش؛

2. اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری؛

3. اخراج دانشجویان متخلف کنکور 1401 از دانشگاه‌ها؛

4. جلوگیری از ثبت‌نام متقلبین 1402 در دانشگاه‌ها؛

5. ارائه گزارشی شفاف در خصوص برخورد با متخلفان برای بازگشت اعتماد به سازمان سنجش؛

6. اعلام برنامه‌های سازمان سنجش برای جلوگیری از وقوع اتفاق‌های مشابه در آزمون‌های آینده؛

در نهایت باید این نکته را به متولیان امر یادآوری کرد که فاسد کردن نهاد دانشگاه در هر جامعه‌ای یعنی بر باد رفتن نظام تولید دانش که مبنای هرگونه توسعه و پیشرفتی است. پس لطفاً این سرچشمه را به زهر و سمومِ رانت و فساد آلوده نکنید!

حزب ندای ایرانیان

دوشنبه 25 تیرماه 1402

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.