سید علی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره مجازات‌های در نظر گرفته شده در طرح مذکور برای آنچه ستاد «بی‌حجابی» می داند گفت: برای بحث بدحجابی یا کشف حجاب مجازات‌هایی را در نظر گرفته شده است که بیشتر تلاش این است که به صورت غیرحضوری باشد. بدین معنا که اگر در این موضوع هنجارشکنی می‌شود، اولا از تکنولوژی روز باید استفاده شود و دوما جریمه نقدی صورت گیرد. مبالغ مطرح شده در فضای مجازی در حد حدس و گمان است و خیلی تدقیق نشده. باید رویش کار شود اما درمجموع ساز و کاری مبنی بر اینکه اصناف، ماشین، حمل و نقل عمومی و در سطح شهر چه اقداماتی باید انجام شود، تهیه شده است.

به گزارش جماران؛ سایت دیده‌بان ایران نوشت: ماجرای انتشار فیلم دوربین یک فروشگاه از ماست‌پاشی روی دو زن، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. ماجرای برخورد با زنان تحت عنواینی مانند برخورد بی حجابی، کشف حجاب و امر به معروف و نهی از منکر موضوع گفت و گوی تفصیلی با حجت الاسلام سیدعلی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

سید علی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به اینکه آیا چنین روش‌هایی در برخورد با زنان و دختران مورد تایید است به سایت دیده‌بان ایران گفت: «در وهله اول باید بررسی شود که آیا ماجرا امر به معروف نهی از منکر بوده یا نبوده است. چراکه ویدیویی هم که منتشر شده صدایی ندارد؛ شاید یک درگیری لفظی یا امر دیگری باشد. نکته دیگر این است بر اساس اصل هشتم قانون اساسی که دعوت به خیر را وظیفه همگانی می‌داند، آحاد مختلف مردم وظیفه دارند تذکر لسانی دهند و امر به معروف را با یک بیان لین و درستی انجام دهند. البته باید دقت شود که فرد نباید برای انجام معروف، خودش دچار منکر شوند.»

وی خاطر نشان کرد: «مسئله بعدی این است که در این مسئله یک خلایی هم وجود دارد. همانطور که در این موضوع روی دو خانم ماست ریخته شده، در برخی موارد هم آمر به معروف مورد حمله قرار گرفته و به او تعرض شده است.»

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: «برخی از اقدامات، مثل اقدام اخیر اصلا درست نیست. اگر کسی می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، چارچوبش مشخص است. آحاد مردم، حاکمیت و دولت یک وظیفه‌ای دارند. از آن سو هم یک نفر رفته و با یک بیانی تذکری داده است، به هر شکل باید بتوانیم با تصویب قانون درست و توجه به این مسئله تدبیری بیاندیشیم. بالاخره نمایندگان باید به این مسئله توجه جدی کنند. امروز مجلس یازدهم که عنوان انقلابی را به یدک می‌کشد، باید نشان دهد که در حوزه مسائل اجتماعی دغدغه دارد و فضای چند قطبی را پایان دهد.»

مجلس باید ورود جدی به مسئله حجاب داشته باشد

خان محمدی همچنین درباره وظیفه مجلس در زمینه حجاب گفت: «مجلس باید به صورت جدی ورود پیدا کند و قانون عفاف و حجاب را تصویب کند. مقصر بخشی از این دو دستگی‌ها ودو قطبی‌ها مجلس است. در شرایطی که قانون ما درست نیست و جاری و ساری نمی‌شود، یک شخصی به دلیل دغدغه و وظیفه شرعی که دارد اقدامی می‌کند و یک شخصی هم خدایی نکرده هنجارشکنی می‌کند. اینها به دلیل این است که قانون فعلی ضمانت‌های اجرایی لازم را ندارد و جاری و ساری نیست. این خلا باید برطرف شود تا خدایی نکرده سواستفاده‌ای از این فضا صورت نگیرد. کمااینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم یک طرح جامع حجاب را به مجلس پیشنهاد داده‌ است.»

در طرح جدید عفاف و حجاب از تکنولوژی روز و جریمه کردن استفاده می‌شود

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین درخصوص جزئیات طرح عفاف و حجاب گفت: «در طرح جامع، 32 دستگاه درمورد عفاف و حجاب وظیفه دارند و ظرفیت‌های فرهنگی که دستگاه‌های مختلف در مورد عفاف و حجاب دارند، در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال صدا و سیما در حوزه تبیین حجاب و عفاف تاکنون چند فیلم و سریال ساخته است؟ تعدادشان زیاد بوده ولی برای فرهنگسازی نبوده است. دستگاه‌های فرهنگی در این حوزه نقش‌شان پررنگ‌تر می‌شود و اقدامات و ظایفشان را باید به صورت موثر انجام دهند.»

خان محمدی همچنین درباره مجازات‌های در نظر گرفته شده در طرح مذکور برای آنچه ستاد «بی‌حجابی»  می داند گفت: «برای بحث بدحجابی یا کشف حجاب مجازات‌هایی را در نظر گرفته شده است که بیشتر تلاش این است که به صورت غیرحضوری باشد. بدین معنا که اگر در این موضوع هنجارشکنی می‌شود، اولا از تکنولوژی روز باید استفاده شود و دوما جریمه نقدی صورت گیرد.»

وی درمورد میزان جریمه نقدی مطرح کرد: «مبالغ مطرح شده در فضای مجازی در حد حدس و گمان است و خیلی تدقیق نشده. باید رویش کار شود اما درمجموع ساز و کاری مبنی بر اینکه اصناف، ماشین، حمل و نقل عمومی و در سطح شهر چه اقداماتی باید انجام شود، تهیه شده است.»

تعداد معدودی با لباس نامتعارف در اجتماع حاضر می‌شوند که با تذکر درست خواهد شد

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر ضمن تاکید براینکه رئوس طرح بحث فرهنگی است، افزود: «ما باید از ظرفیت‌های محیطی استفاده کنیم تا موضوع حجاب را برای مردم تبیین کنیم. چون قاطبه مردم ما توجه ویژه‌ای به حوزه عفاف و حجاب دارند. در جریانات اخیر هم دشمن تلاش بسیاری کرد تا ابتذال را نهادینه و در کشور پیاده کند اما مردم همراهی نکردند. یک تعداد معدودی هستند که هنجار شکنی می‌کنند و با لباس‌های نامتعارفی در سطح اجتماع حضور پیدا می‌کنند که با تذکر درست می‌شود. کلیت طرح بیشتر مسائل فرهنگی است و در کنارش جریمه هایی در نظر گرفته شده که انشاالله بتواند بازدارنده باشد.»

خان محمدی در پاسخ به اینکه چه گروهی در ماجرای "کشف حجاب" اخیر نقش دارند، گفت: «دشمن در جنگ ترکیبی که اخیرا تهیه دیده است، به صراحت بیان می‌کند که مسئله زن را دارد دنبال می‌کند و دنبال فروپاشی فرهنگی کشور هستند چون بحث خانواده و بنیان خانواده را یک بحث جدی در جامعه ایرانی می‌دانند و باورشان این است که اگر می‌خواهید به جامعه ایرانی ضربه بزنید، نهاد خانواده را دچار تزلزل کنید. با این ورودی که در این حوزه انجام داده‌اند، میخواهند هویت ایرانی اسلامی مردم ما را که آمیخته با حیا، عفت و غیرت است، دچار مشکل کنند و در این زمینه دارند کار می‌کنند.»

دستگاه‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای دشمن قصد عادی‌سازی کشف حجاب را دارند

وی ادامه داد: «رسانه‌های بیگانه هم در حوزه تبلیغاتی به صورت جدی کار می‌کنند. نقش سرویس‌های اطلاعاتی دشمن را هم در این حوزه مشاهده کردیم که کارهای سازمان یافته و مشهودی انجام دادند. کمااینکه پیش از حوادث اخیر هم تعدادی از کسانی که با سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در ارتباط بودند، دستگیر شدند. یعنی هم دستگاه های اطلاعاتی آن‌ها و هم امپراتوری رسانه‌ای به صورت جدی دارد کار می‌کند. وقتی در داخل هم مسئله عفاف و حجاب درست تبیین نشود، یکی از برنامه‌های دشمن همین می‌شود که می‌خواهد گناه و کشف حجاب را عادی‌سازی کند. اما سازمان صدا و سیما باید بتواند این موضوع را تبیین کند و پشت پرده ماجرا را بگوید.»

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: «برنامه دشمن در این زمینه به ابتذال کشیدن محور خانواده یعنی زن است. دشمن برنامه بلند مدتی دارد که سالیان سال با شبکه‌های رسانه‌ای کار می‌کند مانند شبکه فارسی وان که رئیسش تصریح می‌کند که من آمده‌ام تا مادر را به لجن بکشم، یعنی خود دشمن اهدافش را به صراحت بیان می‌کند. بنابراین صحنه‌گردان این جریان دشمن است.»

مسئله دیگر کشف حجاب نیست بلکه نیمه برهنگی است

خان محمدی با اشاره به نگرانی‌ها درباره حجاب در فصل تابستان، گفت: «در بخش‌های مختلفی نگرانی‌هایی وجود دارد. امروز بخش‌های مختلفی اعم از خانواده معظم شهدا، جریان مذهبی و حزب‌اللهی از ستاد امر به معروف مطالبه می‌کنند. مردم نگران هستند و مشاهده می‌کنیم که مسئله فقط شال و روسری نیست بلکه در برخی از مناطق از جمله مناطق آزاد وضعیت مناسب نیست. به دبیر عالی شورای مناطق آزاد هم نامه زدیم که این شرایط مناسب نیست و تصریح کردیم که دیگر مسئله کشف حجاب و روسری نیست بلکه نیمه برهنگی هم مطرح است.»

وی در ادامه بیان کرد: «این مهم نگرانی‌هایی را برای آحاد مختلف مردم ایجاد کرده است و مجلس باید ورود پیدا کند. ما از سران قوا هم مطالبه کرده‌ایم و طرح را تحویل داده‌ایم. مجلس هم اگر واقعا دغدغه دارد، باید پای کار بیاید و به این دوگانگی پایان دهد. طبیعی است که در فصل گرما هم اگر نوع پوشش مطرح شود، شرایط از قضا بهتر هم نخواهد شد. اکنون در بخش‌هایی آیین‌نامه‌ها، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌هایی دادند که باید رعایت شود. ولی بحث من این است که تعداد کسانی که هنجارشکنی می‌کنند، آنقدر نیستند. یعنی قاطبه مردم ما به این مسئله توجه دارند و بسیاری از کسانی که در برخی از مراکز حضور پیدا می‌کنند با یک تذکر رعایت می‌کنند، همچون فرودگاه شیراز. حال تعدادی هستند که فراتر از این موضوعات دارند اقداماتی را انجام می‌دهند که دستگاه امنیتی باید برخورد لازم را انجام دهد تا فضای کشور فضای امنی باشد و از حوزه امنیت اخلاقی ما صیانتی شود.»

وظیفه ستاد، فراجا و دستگاه قضایی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است

خان محمدی در پاسخ به اینکه آیا در طرح مذکور حمایت و تشویق آمران به معروف و نهایان از منکر هم در نظر گرفته شده است، گفت: «وظیفه ما در ستاد، فراجا و دستگاه قضایی این است که به صورت کلی از آمر به معروف و ناهی از منکری که در چارچوب قانون و شرع اقدام کرده، حمایت شود. البته فقط هم در حوزه عفاف و حجاب نیست بلکه امروز ما پرونده‌های متعددی در زمینه اقتصادی، محیط زیست و... داریم که ستاد پیگیری می‌کند. اینکه حوزه امر به معروف را فقط به حوزه عفاف و حجاب تقلیل دهیم تضعیف جایگاه امر به معروف است.»

وی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر ابعاد مختلفی دارد، افزود: «در زمینه امر به معروف 18 عرصه از اقتصادی و محیط زیست گرفته تا عدالت آموزشی و بهداشت و درمان داریم که مردم می‌توانند مطالبه‌گری کنند و ما هم در همه بخش‌ها از آمران حمایت می‌کنیم. البته مسئله آموزش به امر به معروف و نهی از منکر یک بحث جدی است که داریم دنبال می‌کنیم. بیش از 55 هزار نفر در یکسالی که دوره‌های آموزشی ما شروع شده، شرکت کرده‌اند. آموزش‌ها به صورت عمومی، تخصصی و ضابطین قضایی را داریم. یعنی علاوه بر اینکه حمایت می‌کنیم، بحث آموزش را هم خواهیم داشت.»

مجلس و صدا و سیما در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ضعیف عمل کرده‌اند

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر با اشاره به نقش رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌ در برخوردها با آمران به معروف به دیده بان ایران گفت: «بالاخره دشمن دارد کار می‌کند؛ دشمنان، مردم را به مقابله به آمران به معروف ترغیب می کنند. مثلا بی بی سی آموزش علیه آمران به معروف را منتشر و پخش می‌کند. عناصر ضد انقلابی در آنجا کار می‌کنند و می‌گویند مقابله کنید. دشمن در این زمینه دارد جریان‌سازی می‌کند و به نظر ما صدا و سیما در مقابل حرکات دشمن به شدت منفعل و ضعیف کار کرده است. در همین مدت اخیر که صحبت‌های بسیاری از امر به معروف می‌شود، چند برنامه گذاشته؟ چه زمانی از ستاد دعوت کرده که در این خصوص گزارش دهد؟ وقتی رسانه ملی ما که بیشترین ظرفیت را در حوزه فرهنگسازی دارد امروز به صورت منفل عمل می‌کند، چنین مشکلاتی پیش می‌آید. مجلس هم همینطور است.»

خان محمدی ادامه داد: «امروز نباید چند حرفی از مجلس بیرون بیاید. یک نماینده می‌گوید قانون عفاف و حجاب به مجلس آمده، نماینده دیگر می‌گوید نه چنین چیزی نیست. موضوعات اجتماعی موضوعات مهمی است که مجلس باید به صورت جدی ورود کند. به همین دلیل است که دشمن به صراحت بیان می‌کند که در حوزه زنان و حجاب داریم کار می‌کنیم؛ از فیلمسازی بگیرید تا حمایت و فعالیت 24 ساعته شبکه‌های خارجی.»

وی در پایان خاطر نشان کرد: «در مورد همین فیلم ماست پاشی، رسانه‌های معاند چندین کارشناس آوردند و تحلیل کردند اما صداوسیمای ما در این زمینه چه قدر تحلیل کرده است؟ بالاخره این مسئله درفضای عمومی مطرح شده است. صدا و سیما درباره امر به معروف که جزو یکی از اصول قانون اساسی و مبانی دینی و قرآنی ماست چند فیلم ساخته است؟ واقعا کار نشده است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.