دکتر مصطفی معین، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دوازدهمین همایش سلامت روان و رسانه با موضوع محوری "تبعیض، نابرابری و سلامت روان" گفت: اگر در جامعه‌ای برابری و عدالت ایجاد شود، شادی و امید به آینده جامعه نیز تضمین می‌شود؛ در مطالعات انجام گرفته در سطح ملی و جهانی مشخص شده است که طبقه فرودست ۳ تا چهار برابر بیشتر از افراد معمولی دچار مشکلات روان هستند.

به گزارش جماران؛ دکتر مصطفی معین، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دوازدهمین همایش سلامت روان و رسانه با موضوع محوری "تبعیض، نابرابری و سلامت روان" گفت: دلیل انتخاب این  همایش، چالش‌های گوناگون کشور  و بویژه بحران‌های اجتماعی و اقتصادی است.

وی افزود: بیش از یک میلیارد انسان به یکی از بیماری‌های روان مبتلا هستند که از نظر بار بیماری رتبه اول یا دوم جهانی را دارد و در دوره کرونا به ترتیب در حدود ۲۶ و ۲۸ درصد به شیوع اضطراب و افسردگی افزوده شده است!

اگر در جامعه‌ای برابری و عدالت ایجاد شود، شادی و امید به آینده جامعه نیز تضمین می‌شود؛ در مطالعات انجام گرفته در سطح ملی و جهانی مشخص شده است که طبقه فرودست ۳ تا چهار برابر بیشتر از افراد معمولی دچار مشکلات روان هستند.

همچنین بودجه اختصاص یافته به بخش سلامت روان در نظام سلامت در کشورهای توسعه نیافته بسیار ناچیز (ایران کمتر از ۲/.درصد) است ولی در کشورهای توسعه‌یافته در حدود ۲ درصد است.

عوامل مختلف اجتماعی مانند سطح درآمد، تحصیلات، نابرابری، بیکاری، ساختار حکومت و... بین ۴۰ تا ۶۰ درصد در سلامت و یا بروز بیماری‌ها در جامعه تاثیرگذارند. 

او ادامه داد: به دلیل سیاست های نئولیبرال جهانی، یک درصد جمعیت، ۳۸ درصد ثروت  جهانی را در اختیار دارد ولی ۵۰ درصد پائین درآمدی فقط از ۲ درصد ثروت جهان برخوردار است. در جوامع نابرابر با مسئائل و مشکلات اجتماعی زیادی از جمله فقر و تبعیض، آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های روان مواجه هستیم.

ما در ایران با ضریب جی‌نی [GINI Coefficient] ۴۰/۹ یا بیشتر، جامعه‌ای نابرابر و تبعیض طبقاتی داریم که به دور از آرمان‌های انقلاب است. به همین دلایل است که کشور ما در شش حوزه محیط زیست، آموزش، امنیت، مسائل اجتماعی، اقتصاد و منابع انسانی دچار چالش‌های جدی و بحرانی است و در زمینه‌های مختلف روانی، اجتماعی، خشونت، اعتیاد، اعدام، عدم احساس رضایتمندی، نبود شادی، تبعیض جنسیتی و.. رتبه‌های نه چندان افتخارآمیزی در سطح جهان داریم!

معین بیان کرد: در مطالعه‌ای در باره ۱۰ مسئله اصلی کشور، مسئله فقر و نابرابری و فرسایش سرمایه اجتماعی، موضوعات بسیار مهمی هستند چون سرمایه اجتماعی نسبت معکوس با نابرابری دارد و نبود سرمایه اجتماعی به کاهش رواداری، فقدان اعتماد، عدم مشارکت اجتماعی و سیاسی و تاخیر در توسعه و پیشرفت کشور و دموکراتیزاسیون جامعه منجر می‌شود‌.

او در مورد چرخه باطل فقر و بیماری روان اظهار کرد: مورد غفلت واقع شدن این مسئله و ادامه آن می‌تواند تمام زندگی فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد یا نابود کند. همچنین پژوهش‌های جهانی اثبات کرده است که توجه به سلامت روان جامعه، در افزایش بهره‌وری و رفع رکود اقتصادی نیز تاثیر خود را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.