چانگ هوآ سفیر چین در ایران در یادداشتی به سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به چین اشاره کرد و آن را آغاز فصل جدید در همکاری‌های راهبردی پکن و تهران دانست.

به گزارش جماران؛ چانگ هوآ سفیر چین در ایران در این یادداشت اختصاصی خود برای ایرنا، نوشت: جناب سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری محترم اسلامی ایران در تاریخ ۱۴ تا ۱۶ فوریه سال جاری میلادی به چین سفر کرده‌اند و این نخستین سفر جناب آقای رئیسی به چین به عنوان رئیس جمهور می‌باشد. جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین با آقای رئیسی در مورد موضوعاتی گسترده تبادل نظر کرده و طرف چین برای استقبال از رئیس جمهور ایران مراسم باشکوهی و ضیافت رسمی را برگزار کرد. لی که چیانگ نخست وزیر چین و لی جان شو رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین نیز به ترتیب با آقای رئیسی دیدار کردند.

طی این سفر، جناب آقای رئیسی در دانشگاه پکن به ایراد سخنرانی پرداختند و برنامه‌های مختلف را داشتند. دو کشور در پایان این سفر «بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» را صادر کردند. می توان گفت سفر جناب آقای رئیسی پر از ثمرات و دارای معنی غنی است. یقین دارم که این سفر به طور موثر مشارکت راهبردی جامع چین و ایران را به سطح جدیدی ارتقا داده و فصل جدیدی در روابط دو کشور رقم خواهد زد.

سفر جناب آقای رئیسی عزم چین و ایران برای گسترش همکاری‌های راهبردی را تقویت کرده است. پیوندهای راهبردی نزدیک، انتخاب تاریخی ایران و چین به عنوان دو تمدن باستانی در شرق و غرب آسیا می باشد.

جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین تاکید کردند که چین همواره از منظر استراتژیک به روابط چین و ایران می‌نگرد و آن را بسط می دهد. صرف نظر از تغییرات در وضعیت بین المللی و منطقه‌ای، چین به طور مصمم همکاری دوستانه خود با ایران را توسعه خواهد داد تا مشارکت راهبردی جامع دو کشور به سطح بالاتری ارتقا یابد و در میان تغییرات عمیق وضیعت جهانی که در یک قرن اخیر دیده نشده است نقش فعال و مثبت برای صلح دنیا و پیشرفت بشریت ایفای کند.

جناب آقای رئیسی خاطر نشان کردند که تعهد ایران به تعمیق و ارتقای مشارکت راهبردی همه ‌جانبه ایران و چین تزلزل ‌ناپذیر است و به هیچ وجه از شرایط بین ‌المللی و منطقه‌ای متاثر نخواهد شد. اجماع سران دو کشور درخصوص تقویت همکاری‌های راهبردی بین چین و ایران رهنمود مهمی محسوب می‌شود و انگیزه قوی برای توسعه روابط دو کشور به وجود خواهد آورد.

سفر جناب آقای رئیسی اعتماد متقابل سیاسی بین چین و ایران را تحکیم کرده است. دو طرف بر حمایت قوی خود از مسائل مربوط به منافع اساسی یکدیگر را تکرار کرده و حراست از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی یکدیگر را قاطعانه مورد حمایت قرار دادند.

جناب آقای شی جین پینگ به حمایت چین از ایران در مقاومت در برابر یکجانبه گرایی و قلدری اشاره فرمودند و گفتند که چین قویا با دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی و تضعیف ثبات و امنیت ایران مخالفت می ‌کند. جناب آقای رئیسی فرمودند که دوستی ایران و چین امتحان زمان را طی کرده و روز به روز قوی ‌تر می ‌شود.

ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل، روابط خود را بر اساس روحیه احترام متقابل توسعه می‌دهند و شرکای راهبردی صادق یکدیگر هستند که شایسته اعتماد متقابل می‌باشد. تعمیق اعتماد متقابل سیاسی بین چین و ایران به عنوان دو کشور مهم نه تنها اهداف مشترک دو کشور را تحقق می‌کند، بلکه شرایط مناسبی را برای کمک به منافع تمام کشورها فراهم می‌آورد.

سفر جناب آقای رئیسی باعث پیشبرد همکاری‌های عملگرایانه چین و ایران خواهد شد. دو کشور تاکید کردند که اسناد همکاری دوجانبه از جمله طرح جامع همکاری چین و ایران و «یادداشت تفاهم تقویت ظرفیت‌های صنعتی و معدنی و سرمایه گذاری» باید از نزدیک پیگیری شود. دو کشور همچنین بر تقویت همکاری در راستای ارتقای سطح پیوستگی حمل و نقل در چارچوب ابتکار «یک کمربند و یک جاده» و ابتکار توسعه جهانی توافق کردند.

در جریان سفر جناب آقای رئیسی به پکن، سران دو کشور شاهد امضای تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی، تجارت، گردشگری، حفاظت از محیط زیست، بهداشت، امداد و نجات، فرهنگ و ورزش بودند. دو طرف نیز توافق کردند که هجدهمین نشست کمیته مشترک تجاری و اقتصادی چین و ایران در سال ۲۰۲۳ در تهران برگزار شود. در عین حال، طرف چینی تمایل خود را به مشارکت در تولید و افزایش کالاهای باکیفیت در ایران به منظور نیل به رشد تجاری پایدار دوجانبه و افزایش حجم صادرات به چین ابراز کرد.

ایران از چین برای ایجاد «کانال‌ سبز» برای صادرات محصولات کشاورزی - غذایی ایران به چین قدردانی کرد. این دستاوردها و اجماع موجب بهبود و گسترش همکاری‌های عملگرایانه چین و ایران، ارتقای توسعه مشترک دو کشور و فراهم رفاه بیشتر برای دو ملت خواهد شد.

سفر جناب آقای رئیسی روابط مردمی چین و ایران را ارتقا داده است. جناب آقای رئیسی در سخنرانی خود در دانشگاه پکن خاطرنشان کرد که عزم دو ملت برای بسط دوستی سنتی خود به دلیل ابتکار «کمربند و جاده» چین قوی تر شده است. ایران از سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در ایران استقبال می‌کند و مشتاقانه منتظر بیشتر گردشگران چینی است.

طی سفر جناب آقای رئیسی، نهادهای مربوطه دو کشور مجموعه‌ای از اسناد فرهنگی از جمله «تفاهمنامه برای ارتقای مبادلات و همکاری‌ها در حوزه میراث فرهنگی» و «تفاهمنامه برای همکاری‌ها بین رادیو و تلویزیون مرکزی چین و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» امضا کردند و با تسریع تصویب «طرح اجرایی مبادلات فرهنگی و آموزشی بین دولت جمهوری خلق چین و دولت جمهوری اسلامی ایران برای ۲۰۲۳-۲۰۲۶» موافقت کرد.

دو طرف آمادگی دارد همکاری‌های جامع خود در زمینه‌های بهداشتی، فناوری و علمی و همچنین تبادلات خود در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی را گسترش دهد. این اقدامات و سیاست‌های تسهیل ‌کننده مطمئناً تبادلات و ارتباطات‌ها را بین مردم دو کشور تقویت می‌کند و موجب درک متقابل بیشتر بین دو ملت خواهد بود.

سفر جناب آقای رئیسی باعث تعمیق همکاری‌های بین المللی چین و ایران شده است. سران دو کشور در خصوص موضوعات بین المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک عمیقا تبادل نظر کردند و ابراز داشتند که چین و ایران بر اساس چندجانبه گرایی واقعی ارتباطات و هماهنگی را در بسترهای چندجانبه مانند سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر پیشبرد خواهند کرد. دو کشور نیز با هم تلاش خواهند کرد و به ارتقای صلح و ثبات بلندمدت در منطقه، حفظ هنجارهای اساسی روابط بین المللی و نظم بین المللی، حفاظت از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه و انصاف و عدالت بین المللی می‌پردازند.

جناب آقای شی جین پینگ تاکید کردند که چین به مشارکت سازنده در مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام و حمایت از ایران در حفاظت از حقوق و منافع مشروع خود جهت حل و فصل مناسب این مساله ادامه خواهد داد. دو طرف در مورد مسائل مربوطه بین المللی و منطقه‌ای به اجماع گسترده دست یافتند. دو طرف همچنین ضرورت مشارکت حداکثری همه کشورها در تعیین سرنوشت مشترک بشری را به رسمیت شناختند.

در یک جهان به هم پیوسته، امنیت، توسعه و رفاه همه کشورها به صورت متقابل به یکدیگر وابسته است بنابراین باید امنیت، منافع و مواضع همه کشورها محترم شمرده شود و منافع برخی کشورها را نمی‌توان به هزینه سایرین حاصل کرد.

از جاده ابریشم باستانی تا «کمربند و جاده» امروزی، دوستی چین و ایران سابقه طولانی دارد. در مواجهه با شرایط پیچیده کنونی که پر از تغییرات جهانی، زمانی و تاریخی می‌باشد، چین تمایل دارد از طریق تحقق مدرنیزاسیون به سبک چینی، فرصت‌های جدید را برای همه کشورها از جمله ایران فراهم کند.

برای مقابله مشترک با هژمونیسم و سیاست قدرت، چین هم مایل است همکاری خود را با ایران و سایر کشورهایی که دارای اهداف مشابه است تقویت کرده و به ارتقای صلح و توسعه جهانی و دموکراتیک شدن روابط بین ‌الملل کمک ‌کند. همانطور که جناب آقای رئیسی فرمودند، دوستان قدیمی بهترین شرکا برای همکاری‌های آینده هستند. معتقدم که تقویت همکاری‌های همه جانبه بین چین و ایران به نفع دو ملت است و مطمئناً به ایجاد یک جامعه بشری با سرنوشت مشترک کمک خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.