نیروی دریایی سپاه در حال آماده شدن برای حضور در اقیانوس‌ها و آبهای آزاد است و به همین جهت در حال ساخت و عملیاتی کردن شناورهایی با توان حمل انواع بالگرد است؛ بالگردهایی که حالا علاوه بر موشک و راکت قادر به حمل مین‌هایی دریایی نیز شده‌اند و علاوه بر مین‌ریزی پدافندی می‌توانند مین‌ریزی آفندی علیه خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن را نیز اجرا کنند و‌ آنها را پیش از رسیدن به سواحل کشورمان متوقف کنند.

به گزارش جماران؛ به نقل از تسنیم، بالگردهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله با تهدیدات در خلیج فارس و فراتر از آن، به انواع مین‌های دریایی مجهز شدند.

بالگردهای یگان هوادریای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیش از این به موشک‌های کروز ضدکشتی «نور» با برد 120 کیلومتر، «قادر» هواپایه با برد 200 کیلومتر و راکت‌اندازهای 57میلی‌متری «اس5» مجهز شده بودند، اکنون و بنا بر آنچه در مستند تلویزیونی «سلاح ایرانی» به نمایش درآمد، توانایی عملیات مین‌ریزی را نیز به‌دست آورده‌اند.

 

1399072015281719721415654 (1)

 

بالگردهای میل17 نیروی دریایی سپاه مجهز به موشک کروز ضدکشتی و پرتابگر راکت هوا به زمین

با اضافه شدن قابلیت مین‌ریزی به بالگردهای میل17، با سبد تسلیحات بالگردهای هوادریای سپاه یک گام دیگر به‌سمت افزایش قدرت تهاجمی ندسا برداشته شده است.

سابقه استفاده از مین‌های دریایی در نیروی دریایی سپاه به اواسط سال‌های دفاع مقدس و سال‌های ابتدایی تشکیل این نیرو برمی‌گردد، در آن سال‌‌ها نیروی دریایی سپاه با بهره‌گیری از قایق‌های تندرو، عملیات مین‌ریزی در مسیر شناورهای دشمن در خلیج فارس را اجرا می‌کرد، از جمله مهمترین این عملیات‌ها می‌توان به اصابت مین به نفتکش بریجتون و ناو آمریکایی ساموئل بی رابرتز اشاره کرد. عملیات‌های مین‌ریزی نیروی دریایی سپاه آن‌قدر اثرگذار بود که نیروهای فرامنطقه‌ای را مجبور کرد کشتی و بالگردهای مین‌روب خود را برای مقابله با مین‌های دریایی ایران به خلیج فارس اعزام کنند.

 

139312061732388504819154

 

قایق تندروی عاشورای سپاه در حال حمل مین مهام1

 

ازآن‌جایی که یکی از سناریوهای تهدید نظامی علیه کشورمان اجرای عملیات‌های تاخت آبخاکی به‌منظور تصرف سواحل خلیج فارس و دریایی مکران است،‌ اجرای عملیات مین‌ریزی برای حفاظت از سواحل و اختلال در مسیر عبور شناورهای دشمن یکی از روش‌های کاربردی متناسب با راهبردهای نبرد ناهمتراز است.

تکامل مین‌های دریایی در نیروهای مسلح بعد از دوران دفاع مقدس روند شتابانی به خود گرفت و منجر به تولید انواع مین‌های دریایی با کاربردهای مختلف شد. این مین‌ها که امروز تحت عنوان مین‌های سری «مهام» شناخته می‌شوند در انواع گوناگون با کاربردهای مختلف برای پرتاب از انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی و همچنین هواپیما و بالگردها طراحی شده‌اند و قادرند انواع ناوها و زیردریایی‌های دشمن را نابود کنند.

مین‌‌های دریایی معمولاً مجهز به حسگرهایی هستند که نسبت به تغییرات میدان مغناطیسی،‌ فشار آب و صوت تولیدشده توسط پروانه شناورها حساس هستند و در صورت تغییر در یکی از این مؤلفه‌ها منفجر می‌شوند، علاوه بر این، برخی دیگر از مین‌های دریایی نیز در صورت برخورد مستقیم با شناورها منفجر می‌شوند و برخی دیگر به‌صورت همزمان به چند حسگر مجهز هستند و به‌صورت ترکیبی عمل می‌کنند.

حالا نیروی دریایی سپاه علاوه بر تجهیز شناورهای تندروی خود به انواع مین‌های دریایی، بالگردهای یگان هوادریا را نیز به پرتابگرهای مین‌ مجهز کرده است. این نیرو که از سال 86 مسئولیت حفاظت از خلیج فارس و تنگه هرمز را به‌عهده دارد، برای مقابله با ناوگان نیروهای فرامنطقه‌ای به‌خصوص نیروی دریایی آمریکا، روش نبرد ناهمتراز را برگزیده است که همان‌طور که در بالا نیز توضیح داده شد، مین‌ریزی‌ها یکی از مؤثرترین مؤلفه‌ها در پیشبرد این راهبرد هستند.

در تصویری که از مین‌ریزی بالگرد میل17 ندسا منتشر شده است، این بالگرد در حال تمرین مین‌ریزی پدافندی در نزدیکی سواحل کشورمان با مین‌ دریایی «مهام2» نشان داده شده است.

 

14011124121921184270530110

 

بالگرد میل17 ندسا در حال پرتاب مین مهام2/ از رنگ استتار قدیمی بالگرد معلوم است این آزمایش سال‌های پیش صورت گرفته است

این مین دارای 350 کیلوگرم مواد منفجره و مجهز به دو سنسور صوتی و مغناطیسی است. مهام2 می‌تواند در عمق 10 تا 50 متری زیر سطح دریا قرار گیرد و انواع شناورها و زیردریایی‌ها تا وزن 250 تن با سرعت 4 تا 15 نات دریایی را نابود کند،

به این ترتیب این مین با توجه به عمق کم خلیج فارس یکی از تسلیحات کاربردی در مین‌ریزی‌های پدافندی برای انهدام انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی است که دشمن از آنها برای تهاجم آبخاکی استفاده می‌کند،

به این ترتیب بالگردهای میل17 نیروی دریایی سپاه قابلیت آن را پیدا کرده‌اند تا در نبرد ضدزیردریایی نیز شرکت کنند که این امر تکمیل‌کننده بخشی از پازل جنگ ضدزیرسطحی ندسا است.

 نیروی دریایی سپاه در حال آماده شدن برای حضور در اقیانوس‌ها و آبهای آزاد است و به همین جهت در حال ساخت و عملیاتی کردن شناورهایی با توان حمل انواع بالگرد است؛ بالگردهایی که حالا علاوه بر موشک و راکت قادر به حمل مین‌هایی دریایی نیز شده‌اند و علاوه بر مین‌ریزی پدافندی می‌توانند مین‌ریزی آفندی علیه خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن را نیز اجرا کنند و‌ آنها را پیش از رسیدن به سواحل کشورمان متوقف کنند.

به‌نظر می‌رسد گام بعدی نیروی دریایی سپاه تجهیز بالگردهایش به سامانه‌های کشف زیردریایی است تا به این ترتیب آنها قادر به پرتاب انواع اژدر و عملیات مؤثرتر در جنگ ضدزیردریایی نیز باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.