جمیله سادات علم الهدی گفت: در شهر ما مشهد قبل از انقلاب خانم‌ها برای مبارزه با دیکتاتوری به خیابان‌ها آمدند در حالی که هنوز علما شک داشتند که این کار خوبی بود یا نه و نامه‌های زیادی به فرانسه برای امام(ره) فرستادند و پرسیدند آیا فقه این کار را تایید می‌کند که بانوان علیه دیکتاتور در خیابان شعار دهند. امام(ره) این حرکت بانوان را تایید کردند اما علمای سنتی با امام مخالفت کردند. اما امام ایستادگی کرده و گفتند این حرکت زنان مورد قبول اسلام است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، در حاشیه «کنگره زنان تاثیرگذار دنیا» که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، همسر رئیس جمهور در دیدار با معاون نخست وزیر ازبکستان، خاطره جالبی از فتوای امام(ره) درباره مبارزه زنان علیه رژیم شاه نقل کرد.

در حاشیه «کنگره زنان تاثیرگذار دنیا» که روز جمعه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، زلیخا محکم آوا معاون نخست وزیر ازبکستان با جمیله سادات علم الهدی همسر رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد.

محکم آوا ضمن تشکر از نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران به دلیل گردهمایی زنان تاثیرگذار دنیا تاکید کرد: مقام زن در همه جا مهم است.

وی افزود: رئیس جمهور ما توجه زیادی به تحصیل و پیشرفت زنان دارد و امروز در نمایشگاه دیدم چقدر زنان در ایران در زمینه علم و فناوری پیشرفته هستند و از این رو خواستار این هستیم در این زمینه روابط دوجانبه داشته باشیم.

همچنین جمیله سادات علم الهدی در این دیدار گفت: در شهر ما مشهد قبل از انقلاب خانم‌ها برای مبارزه با دیکتاتوری به خیابان‌ها آمدند در حالی که هنوز علما شک داشتند که این کار خوبی بود یا نه و نامه‌های زیادی به فرانسه برای امام(ره) فرستادند و پرسیدند آیا فقه این کار را تایید می‌کند که بانوان علیه دیکتاتور در خیابان شعار دهند.

عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: امام(ره) این حرکت بانوان را تایید کردند اما علمای سنتی با امام مخالفت کردند. اما امام ایستادگی کرده و گفتند این حرکت زنان مورد قبول اسلام است.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی و امام راحل همیشه موافق حضور اجتماعی زنان بودند اما بعضی در کشور ما مخالف آن هستند.

علم الهدی همچنین یادآور شد: خوشحال می‌شویم که ارتباط علمی و فرهنگی دو کشور بیشتر شود و دانشجویان و اساتیدمان با یکدیگر تعامل داشته باشند و در عین حال می‌توانیم تجارب خود در زمینه پارک‌های فناوری را دراختیار دوستان‌ قرار دهیم.

 

 

در کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار در اجلاس سران مطرح شد؛ 

تفاهم برای تاسیس «انجمن بین‌المللی بانوان تاثیرگذار» با مرکزیت ایران

در نشست تخصصی اولین کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار در ایران، تفاهم برای تاسیس «انجمن بین‌المللی بانوان تاثیرگذار» با مرکزیت ایران مطرح شد.

یک ماه بعد از اقدام سیاسی کمیسیون مقام زنِ سازمان ملل در حذف عضویت، پایتخت جمهوری اسلامی ایران میزبان اجلاسی مهم در حوزه زنان و با حضور زنان تاثیرگذار از ۹۰ کشور است.

همزمان با برگزاری اولین کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار در ایران که روزهای ۲۹ و ۳۰ دی در سالن اجلاس سران برگزار شد، پیشنهادی از سوی ایران برای تشکیل انجمن بین‌المللی بانوان تاثیرگذار مطرح و قرار شد، سند تفاهم‌نامه آن هم به امضای شرکت‌کنندگان برسد.

در این نشست تخصصی که به بررسی ابعاد این تفاهم‌نامه اختصاص داشت، همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه و رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان به اظهارنظر درباره نحوه اجرای تفاهم‌نامه تشکیل انجمن بین‌المللی بانوان تاثیرگذار در کشورهای خود پرداختند.

جزئیات تفاهم‌نامه زنان

در اعلامیه‌ برای تاسیس انجمن بین المللی بانوان تاثیرگذار آمده است، شرکت‌کنندگان برای خلق جهانی که در آن ارزش ذاتی محبت زنانگی، شکوه تعهد، عشق همسری و قدرت آرزوهای مادرانه با هدف ایجاد آینده روشن و سرشار از تعالی و عدالت برای فرزندان توافق کردند.

همچنین در این یادداشت تفاهم تاکید شد که با در نظر داشتن بهبود توانمندسازی و ارتقای سطح زندگی زنان و کودکان در سراسر جهان، بدون تبعیض های جنسیتی، ملیتی و مذهبی برای مشارکت هم افزای بانوان و انتقال تجربه و حمایت بین فردی، الگوسازی و امید بخشی هدف گذاری شود.

ایجاد چرخه اثربخش پرورش از حمایت پذیری تا اثرگذاری با اعتقاد به نقش‌آفرینی فعال بانوان به عنوان محور شکوفایی خانواده از دیگر مفاد تفاهم نامه بود و شرکت کنندگان توافق کردند که برای تحقق اهداف چندگانه‌ای از طریق تعامل به تفاهم برسند که از جمله این اهداف معرفی زنان تاثیرگذار و الگو سازی از آنها با برپایی جشنواره ها و جایزه سالانه، ایجاد بسترهای افزایش روابط اقتصادی و توسعه کسب و کارهای زنان کارآفرین، توسعه آموزش زنان و کودکان از طریق بهره مندی از ظرفیت‌ها و مزیت های متقابل، راه اندازی المپیاد ها و رویدادهای علمی و فرهنگی هنری و بومی، ایجاد بسترهای حقوقی و ضد تبعیض برای زنان و همچنین تولید برنامه های رسانه ای مشترک و تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از طرح ها و ایده های بانوان تاثیر گذار از دیگر محورهای این تفاهم نامه بود.

همچنین شرکت کنندگان در این تفاهم بر جذب سرمایه های دولتی، خصوصی و عمومی جهت پیشبرد اهداف انجمن تاکید کردند و مقرر شد برای پیگیری و نهایی سازی و تحقق اهداف این تفاهم نامه و دیگر پیشنهادات موسسان دبیرخانه در تهران تاسیس شود تا با ارتباط گیری و تعامل اسناد پیشنهادات را به تایید و امضای نهایی اعضا برساند.

«گوهرشاد» ملکه پارسی

در این نشست خانم دکتر جمیله سادات علم‌الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی هم برای نامگذاری این انجمن عنوان «گوهرشاد» را پیشنهاد داد و تاکید کرد: این شخصیت ایرانی یک ملکه پارسی بوده که حدود ۸۰۰ سال پیش تحولات مهم فرهنگی ایجاد و برای توسعه فرهنگ صلح تلاش بسیاری کرده و نهایتأ در همین مسیر هم به شهادت رسیده و اکنون مسجد گوهرشاد در مشهد یکی از پررفت آمدترین مساجد ایران است.

 

کنگره زنان تاثیرگذار (1)

 

حاشیه‌های دومین روز کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار؛

پوشش خاص زنان آفریقایی سوژه عکاسان شد/هدیه شخصی برای همسر رئیس‌جمهور

«دغدغه زنان» همان چیزی بود که مقامات زن بیش از ۷۰ کشور دنیا را با وجود اختلافات متنوع فکری و گفتمانی در تهران دور یکدیگر جمع کرده بود و سبب شد در نشست تخصصی با یکدیگر برای تاسیس «انجمن بین‌المللی بانوان تاثیرگذار» با مرکزیت ایران توافق کنند.

ایران این روزها میزبان بانوان تاثیرگذار بیش از ۹۰ کشور دنیاست و تهران زنان موثر را گرد هم جمع کرده است تا در شرایطی که پارلمان اروپا، کمیسیون مقام زن سازمان ملل و کشورهای غربی سعی دارند حقیقت مربوط به زنان را در ایران وارونه جلوه بدهند و واقعیت را قلب کنند، جریان اصلی زن و زندگی اجتماعی را از نزدیک برای زنان کشورهای مختلف بازگو کنند.

در روز اول این اجلاسیه حدود ۷۰ نفر از مقامات زن کشورهای مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به همراه همسر و معاون امور زنان رئیس‌جمهور راهی قم شدند و ضمن زیارت و آشنایی با مقام حضرت معصومه، از موزه این آستان مقدس هم بازدید کردند.

اجلاسیه روز دوم از ساعت ۱۰ صبح جمعه در سالن اجلاس سران آغاز شد و همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان مورد استقبال انسیه خزعلی معاون امور زنان رئیس‌جمهور قرار گرفتند و بعد از عکس یادگاری با همسر رئیس‌جمهور کشورمان به تالار گفت‌وگو رفتند.

از نکات جالب توجه این مراسم حضور برخی کشورها از جمله سوریه بود و فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه مورد استقبال گرم همسر رئیس‌جمهور قرار گرفت.

اما حضور یکی از مهمانان با هدیه بسته‌بندی قرمز هم از اتفاقات خاص این مراسم بود و همسر رئیس‌جمهور بورکینافاسو این هدیه را تقدیم همسر رئیس‌جمهور کشورمان کرد.

پوشش جالب آفریقایی تبارها هم بسیار جالب بود به طوری که اکثر نمایدگان کشورهای آفریقایی با پیراهن‌های بلند، شال های طرح‌دار و گوشواره‌های بزرگی که خصیصه مشترک مهمانان آفریقایی بود، در این مراسم حاضر شدند.

رنگ نارنجی هم رنگ پرتکرار پوشش مهمانان خارجی بود و از پیراهن سفیدنارنجی نماینده بورکینافاسو تا روسری نارنجی رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان‌ و همراهش این رنگ را بین پوشش‌ها متفاوت کرده بود.

هرچند هیات سوری با رنگ سفید و پوشش بسیار ساده وجه دیگری از مهمانان این اجلاسیه بودند.

در این کنگره رنگ‌ها، نژادها، ملیت‌ها و مذاهب مختلف یک ویژگی مشترک داشتند؛ دغدغه زنان. این همان چیزی بود که آنها را با وجود اختلافات متنوع فکری و گفتمانی در تهران دور یکدیگر جمع کرده بود و سبب شد در نشست تخصصی با یکدیگر برای تاسیس «انجمن بین‌المللی بانوان تاثیرگذار» با مرکزیت ایران توافق کنند.

 

کنگره زنان تاثیرگذار (2)

 

خزعلی: دختران در دولت سیزدهم تاکنون ۸۷۷ مدال کسب کرده‌اند

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اینکه زنان با حفظ ارزش‌ها و هویت ملی و اسلامی در عرصه‌های گوناگون ملی و بین‌المللی به زیبایی درخشیدند، گفت: از نمونه‌های بارز درخشش زنان ساحت‌های ورزشی است که توانسته‌اند هزاران مدال را کسب کنند. در این دولت دختران تاکنون ۸۷۷ مدال کسب کرده‌اند.

انسیه خزعلی روز جمعه در اختتامیه کنگره بین المللی بانوان تاثیر گذار تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بانوان ایران توانستند رشد چشمگیری را در فعالیت های علمی فرهنگی و... بروز دهند و بی سوادی را ریشه کن کنند. در سلامت و بهداشت، جامعه هدف زنان به خوبی تحت پوشش سلامت قرار گرفت. نرخ امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۸ سال ارتقا یافت. نیمی از کادر درمان را زنان عهده دار شدند.

وی با بیان این‌که زنان با حفظ ارزش ها و هویت ملی و اسلامی خود در عرصه های گوناگون ملی و بین المللی به زیبایی درخشیدند، افزود: از نمونه های بارز درخشش زنان ساحت های ورزشی است که توانسته اند هزاران مدال را کسب کنند. در این دولت دختران تاکنون ۸۷۷ مدال کسب کرده اند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: همگی از تبعیض و نابرابری گله‌مند هستید. زن با وجود ظرفیت‌های خود و شرایط ویژه خلقتی خود به امری فراتر از تساوی می اندیشد. شما زنان فرهیخته بسیاری اوقات معتقد هستید به نام تساوی مواردی به زنان موکول شده که عین بی عدالتی است.

خزعلی با بیان اینکه زنان از الفاظ فریبنده عبور کرده اند، افزود: امروز زنان‌ما امری فراتر از تساوی، یعنی عدالت را خواهان هستند، عدالتی که هویت مقدس زنانه را به رسمیت بشناسد. همانگونه که باید از خشونت و آزار بانوان در هر شکل و سیاقی با وضع قوانین و اصلاح رویه و ارتقا فرهنگ پیشگیری کرد، ریحانه بودن زن لزوم حمایت از آنان را در خانواده و جامعه را مورد تاکید قرار میدهد.

وی گفت: زنان از حمایت پذیری عبور کرده اند و به زنان تاثیر گذار و نقش آفرین و پیشران تبدیل شده اند.

خزعلی افزود: عضویت و یا عدم عضویت در کمیسیون مقام زن، هرگز مانع تلاش زنان ایران برای ارتقا جایگاه زن و دفاع از حقوق آنان نیست.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در این اجلاس درهای مشترک را با یکدیگر باز کردیم و از راه حل های چند جانبه نه تک‌بعدی سخن‌ گفتیم و این‌ مقدمه ما را در مسیر برنامه هایی بلند مدت و میان مدت هدایت خواهد کرد. با رهنمودهای رهبری که پیشگام در دفاع از حقوق زن هستند و با عنایت ریاست محترم جمهور این مسیر را هموار می‌کنیم.

خزعلی با اشاره‌ به پیشنهادهای مختلف درباره زنان تصریح کرد: یکی از پیشنهادهای ما مشارکت در صندوق نوآوری و شکوفایی است که به صورت بین المللی در بخش دانش‌بنیان برای حمایت از زنان فعال وجود دارد.

همچنین پیشنهاد دوم را فعالیت در گروه سلامت و امنیت بانوان به منظور جلوگیری از فساد مالی، اداری و خشونت جنسی علیه زنان برشمرد.

وی همچنین مسابقات نوروزی بانوان را در حوزه‌های ورزشی را پیشنهاد دیگر عنوان کرد و گفت: برای حضور در ایران و شرکت در این مسابقه بزرگ از همه زنان توانمند در این همایش دعوت می‌کنیم.

اولین کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار روز جمعه ۳۰ دی‌ ماه در سالن اجلاس سران با استقبال رسمی انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از همسران رؤسای دولت‌های کشورهای مختلف آغاز شد.

در این مراسم همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان حضور داشتند.

در این‌ کنگره که از روز گذشته آغاز شده، ۳۰۰ میهمان خارجی از جمله ۷۰ نفر از مقامات و فعالان زن حوزه‌های مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس به ایران آمده‌اند تا بدون رتوش رسانه‌های غرب صدای زنان ایرانی را بشنوند.

 

کنگره زنان تاثیرگذار (4)

 

هفت زن برجسته و تأثیرگذار در کنگره تهران قدردانی شدند

در اختتامیه کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار، از هفت نفر از زنان برجسته از کشورهای مختلف جهان با اهدای جایزه قدردانی شد.

یکی از بخش‌های اختتامیه کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار مراسم اهدای جوایز به زنان تاثیرگذار بود.

اولین جایزه خارجی به خانم لی محقق برجسته‌ حوزه شیمی و استاد دانشگاه کشور تایلند تعلق گرفت.

همچنین جایزه دوم به سوده غفوری فرد دکترای ژنتیک پزشکی از ایران اهدا شد.

خانم الینا از بانوان برجسته روسیه نفر برگزیده سوم بود و خانم زهرا امام جمعه از دانشمندان ایرانی نیز نفر چهارمی بود که از او در اختتامیه این مراسم تقدیر شد.

خانم مریا بتریز یونس بانوی تاثیر گذار آرژانتین هم نفر برگزیده پنجم بود که مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین مژگان زندی دارای مقالات مختلف حوزه شیمی و پلیمر هم دیگر زن تاثیرگذاری بود که در کنگره بین‌المللی تهران از او تقدیر شد.

جایزه آخر نیز به پن‌آبه شیامی از چین تعلق گرفت.

همسر نخست وزیر ارمنستان، همسر نخست‌وزیر بورکینافاسو، بانوی اول قرقیزستان، همسر رئیس‌جمهور صربستان و جمیله سادات علم‌الهدی همسر رئیس‌جمهور کشورمان برای اهدای جوایز روی جایگاه قرار گرفتند و زینب نصرالله دختر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز میهمان ویژه این مراسم بود.

اولین کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار روز جمعه ۳۰ دی‌ ماه در سالن اجلاس سران با استقبال رسمی انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از همسران رؤسای دولت‌های کشورهای مختلف آغاز شد.

در این مراسم همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان حضور داشتند.

در این‌ کنگره که از روز گذشته آغاز شده، ۳۰۰ میهمان خارجی از جمله ۷۰ نفر از مقامات و فعالان زن حوزه‌های مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس به ایران آمده‌اند تا بدون رتوش رسانه‌های غرب صدای زنان ایرانی را بشنوند.

 

کنگره زنان تاثیرگذار (5)

 

دبیر علمی کنگره بانوان تاثیر گذار: سالها آرزو داشتم جهانی متحول برای زنان دنیا برنامه‌ریزی کنم

دبیر علمی کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار گفت: سالها آرزویم این بود که جهانی متحول برای زنان دنیا برنامه‌ریزی کنم. در این راستا مقامات بزرگ ایرانی و زنان بزرگ ایرانی و زنان بزرگ مقامات دنیا دست کمک و یاری ما را با آغوش باز پذیرفتند.

دکتر فاطمه حقیرالسادات روز جمعه در اختتامیه کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار افزود: از دانشمندانی که از دنیا به کشورم ایران آمدند تشکر می‌کنم. سالها آرزویم این بود که جهانی متحول برای زنان دنیا برنامه ریزی کنم. در این راستا مقامات بزرگ ایرانی و زنان بزرگ ایرانی و زنان بزرگ مقامات دنیا دست کمک و یاری ما را با آغوش باز پذیرفتند. از ۹۱ کشور این دست یاری را لبیک گفتند، از کشورهای مختلف از آسیا، اروپا از آمریکایی لاتین از کشورهای عربی آمدند. این برای من رویای عجیبی بود.

وی ادامه داد: در این عرصه ستادی را تشکیل دادم و ۸۰۰ زن متخصص در سه رشته‌ اقتصاد و کارآفرینی و با فعالیت های اجتماعی از ۹۱ کشور معرفی شدند و با کمک داوران بین المللی ۳۶ نفر نامزد جایزه بزرگ زنان تاثیرگذار جهان شدند.

دبیر علمی کنگره خاطر نشان کرد: از این ۳۶ کاندید هفت نفر از کشور های مختلف به عنوان نفرات برگزیده ویژه انتخاب شدند.

 اولین کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار روز جمعه ۳۰ دی‌ ماه در سالن اجلاس سران با استقبال رسمی انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از همسران رؤسای دولت‌های کشورهای مختلف آغاز شد.

در این مراسم همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان حضور داشتند.

در این‌ کنگره که از روز گذشته آغاز شده، ۳۰۰ میهمان خارجی از جمله ۷۰ نفر از مقامات و فعالان زن حوزه‌های مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس به ایران آمده‌اند تا بدون رتوش رسانه‌های غرب صدای زنان ایرانی را بشنوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.