نیروی دریایی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای ادعا کرد که در ۶ ژانویه (۱۶ دی ماه جاری) یک کشتی ماهیگیری را در خلیج عمان رهگیری کرده که حامل دو هزار و ۱۱۶ سلاح کلاشنیکف بوده است.

ایالات متحده آمریکا که خود عامل اصلی تجاوز و محاصره مردم یمن در هشت سال گذشته بوده است، در هراس از نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، باز هم به اتهام زنی پرداخت و  در تازه ترین اتهام زنی مدعی توقیف بیش از دو هزار سلاح ارسالی از سوی ایران به انصارالله یمن شد.

نیروی دریایی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای ادعا کرد که در ۶ ژانویه (۱۶ دی ماه جاری) یک کشتی ماهیگیری را در خلیج عمان رهگیری کرده که حامل دو هزار و ۱۱۶ سلاح کلاشنیکف بوده است.

نیروی دریایی آمریکا مدعی شده است که این کشتی مشغول تردد در آب های بین المللی در مسیر دریایی ایران به یمن بوده است.

آمریکا مدعی است یک تیم نیروی دریایی این کشور از کشتی یو اس اس چینوک ابتدا این سلاح ها را با پشتیبانی کشتی یو اس اس مانسون و ناوشکن یو اس اس سالیوان کشف و توقیف کرد و خدمه کشتی توقیف شده ۶ یمنی بوده اند.

در این بیانیه ادعا شده که ارسال یا فروش تسلیحات به انصارالله یمن به طور مستقیم و غیرمستقیم، ناقض قطعنامه شورای امنیت و قوانین بین‌المللی است.

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم و نیروهای دریایی ترکیبی آمریکا در تداوم اتهام زنی های کشورش علیه ایران ادعا کرد: این محموله نمونه ای از ادامه فعالیت های بی ثبات کننده ایران است. ما به این تهدیدها توجه کرده ایم و با هوشیار هرگونه فعالیت دریایی را که مانع آزادی ناوبری یا امنیت منطقه می‌شود، شناسایی می کنیم.

در همین حال، تیم لندر کینگ فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن مدعی شده است: با وجود عدم وضوح  تصورات مربوط به دستیابی به صلح، واشنگتن ملزم به ایجاد راه حلی برای بحران یمن بوده و معتقد است که سال ۲۰۲۳ یک فرصت برای پایان دادن به درگیری در یمن به صورت نهایی ایجاد خواهد شد.

وی مدعی شد: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا علاقه مند به پایان درگیری یمن پس از بیش از هشت سال جنگ بوده که موجب فروپاشی اقتصاد این کشور و چند پاره شدن جامعه آن شده است.

عربستان از ششم فروردین سال ۱۳۹۴در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۸ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد اما با اینحال به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت و مجددا به خاطر زیاده خواهی های ائتلاف متجاوزگر یمن و بر آورده نکردن خواسته های مشروع مردم این کشور تمدید نشد.

در پی اعلام آماده باش انصارالله یمن به نیروهای خود و تظاهرات سراسری عصر جمعه ۱۶ دی ماه در این کشور که به‌دنبال بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای تمدید آتش بس در این کشور به وقوع پیوست، برخی منابع خبر دادند، عربستان با درخواست‌های چهارگانه دولت صنعا موافقت کرده است.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، برخی منابع در دولت نجات ملی یمن خبر داده‌اند، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به طرف‌های یمنی اعلام کرده، حاضر است یمن را به مقاماتی که در صنعا هستند، بسپارد و نیروهای عربستانی را از این کشور خارج کند ولی در مقابل از آنها می‌خواهد به ریاض تضمین‌های امنیتی شامل عدم عملیات و حمله علیه عربستان بدهند.

بنا براین گزارش عربستان در حالی مقابل انصارالله یمن عقب نشینی نسبی کرده است که پیشتر دولت نجات ملی تأکید کرده بود، این جناح تا زمانی که چهار مطالبه‌اش برآورده نشود، حاضر به موافقت با هیچ چیزی نخواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.