هنوز از قرارداد همکاری 25ساله دو کشور آبی گرم نشده و گمانه ها بر چین که حالاحالاها ریسک سرمایه گذاری در تهران را به جان نمی خرد، تقویت شده است. گمانه ای که چانگ هوا سفیر چین در گفت و گوی اخیر خود با پرس تی وی به نوعی بر آن مهر تایید زد و به نوعی از «موانع بیرونی پیش روی روابط دو کشور » سخن گفت و گرم شدن روابط را به آینده حواله داد!

به گزارش جماران؛ روزنامه خراسان در مطلبی با عنوان «اظهارات تامل بر انگیزسفیر چین: صبور باشید ! /موانع بیرونی برای توسعه همکاری های ایران و چین وجود دارد» این گونه آورده است:

بی تردید سفر رئیس جمهور چین به ریاض و امضای تفاهم نامه ضد ایرانی با سعودی؛ رویکرد تهران به پکن را تحت الشعاع خود قرار داد و در این میان هر چند معاون نخست وزیر چین در یک دلجویی چینی به تهران سفر کرد اما اظهارات اخیر خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشور مبنی بر این که « چین خطای خود را جبران کند» نشان داد که اقدام غیر متعارف پکن، همکاری ایران و چین را با یک چالش جدی همراه کرده و حساسیت ها همچنان باقی است. به خصوص این که هنوز از قرارداد همکاری 25ساله دو کشور آبی گرم نشده و گمانه ها بر چین که حالاحالاها ریسک سرمایه گذاری در تهران را به جان نمی خرد، تقویت شده است. گمانه ای که چانگ هوا سفیر چین در گفت و گوی اخیر خود با پرس تی وی به نوعی بر آن مهر تایید زد و به نوعی از «موانع بیرونی پیش روی روابط دو کشور » سخن گفت و گرم شدن روابط را به آینده حواله داد! او در این مصاحبه اگرچه از گسترش همکاری های بین دو کشور سخن گفت اما تاکید کرد که حالا حالا ها قرار نیست میوه این همکاری چیده شود :« چین و ایران باید در تمامی سطوح روابط دوستانه و خوب خود را ارتقا دهند. فراموش نکنیم که چین و ایران منافع مشترک زیادی دارند. توافق مشارکت راهبردی میان دو طرف نیز وارد مرحله اجرایی شده است. ما خواهان پیشرفت بیشتر در قالب توافق مذکور هستیم. به نظر من در سال آینده شاهد پررنگ شدن بیش از پیش دستاوردهای توسعه همکاری ها میان ایران و چین خواهیم بود و سطح همکاری ها میان تهران و پکن ارتقای جدی پیدا می‌کند. البته که موانع بیرونی نیز برای توسعه همکاری های ایران و چین وجود دارند که در نوع خود سرعت توسعه روابط را از سطح مورد انتظار پایین‌تر آورده و می‌آورند. با این حال، هم چین و هم ایران برای تعمیق هر چه بیشتر روابط و برداشتِ محصول و ثمره این رابطه باید صبورتر باشند.» او البته درباره تشدید رایزنی های دو کشور ابراز امیدواری کرد و در بخش دیگری از سخنان خود افزود : « خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد تشدید رایزنی‌های مقام‌های ایرانی و چینی به ویژه در سطح رؤسای جمهور دو کشور بوده ایم که این نکته بسیار مثبتی است. هم رئیس جمهور ایران ابراهیم رئیسی و هم رئیس جمهور چین شی جین پینگ بر این نکته تاکید کرده اند که روابط دو کشور را از منظری راهبردی و بلندمدت ارزیابی می‌کنند. چین خواستار توسعه همکاری ها با ایران در ابعاد مختلف و به ویژه در چهارچوب مقابله با یک جانبه گرایی غرب و حمایت از چند جانبه گرایی است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.