ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: ما چند ماه است که می‌گوییم برجام در دستور کار نیست. البته مواردی وجود داشته که فکر می‌کردیم در آستانه بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بوده‌ایم اما متوجه شدیم که ایرانی‌ها به توافقی که روی میز بود پشت کرده‌اند، توافقی که به هر حال توسط بقیه تایید شده بود. بنابراین، ماه‌هاست که در دستور کار ما قرار نگرفته و تمرکز ما نبوده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی ایران تاکید کرد که برجام در حال حاضر در دستور کار دولت نیست و آنها روی ناآرامی‌ها در ایران متمرکز هستند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه " بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر اولویت چندم دولت است؟" اظهار داشت: ما چند ماه است که می‌گوییم برجام در دستور کار نیست. البته مواردی وجود داشته که فکر می‌کردیم در آستانه بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بوده‌ایم اما متوجه شدیم که ایرانی‌ها به توافقی که روی میز بود پشت کرده‌اند، توافقی که به هر حال توسط بقیه تایید شده بود. بنابراین، ماه‌هاست که در دستور کار ما قرار نگرفته و تمرکز ما نبوده است.

بنابر گزارش وب سایت رسمی وزارت امورخارجه آمریکا، ند پرایس در ادامه‌ مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی کشورمان و با تکرار ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین گفت: از سپتامبر، مطمئناً تمرکز ما بر دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران و مقابله با مشارکت نظامی ایران با روسیه و حمایت این کشور از روسیه در تهاجم وحشیانه‌اش به اوکراین بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که “آیا توافق را مرده اعلام می‌کنید؟ یا در کما است؟” مدعی شد: مطمئناً این ایرانی‌ها بودند که فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. آنها در ماه سپتامبر این فرصت را از بین بردند. زمانی که فکر می‌کردیم به دستیابی به توافق نزدیک هستیم و همه طرف‌های دیگر توافق کرده بودند اما ایرانی‌ها به جای اینکه ما را در موقعیتی قرار دهند که جلو برویم، عقب‌نشینی کردند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و اطمینان از قابلیت راستی‌آزمایی اقدامات ایران است. در همین حال، ما یک جعبه ابزار بزرگ داریم و هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.

پرایس در پاسخ به این سوال که “اگر ایرانی‌ها به توافق بازگردند شما هم بازمی‌گردید؟” مدعی شد: ایرانی‌ها بارها و بارها نشان داده‌اند که برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام آماده نیستند و اخیراً در سپتامبر نیز فرصت بازگشت سریع به پایبندی دوجانبه به برجام را از بین بردند. ما در حال حاضر روی آن چه در خیابان‌های ایران اتفاق می‌افتد؛ اعتراضات و کمک نظامی ایران به روسیه متمرکز هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.