امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روز جاری با آقای جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی داشتم و ضمن تشکر از نقش سازنده ایشان در مذاکرات وین، به ایشان گفتم که ما با رعایت خطوط قرمز و متون پیش رو، آماده جمع بندی هستیم.

به گزارش جماران؛ وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست بغداد ۲ با تاکید بر لزوم گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای منطقه گفت که امنیت وارداتی و یا خریدنی نیست.

متن کامل سخنرانی آقای دکتر امیرعبداللهیان در افتتاحیه "کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد 2" در پی می آید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای ملک عبدالله دوم، پادشاه محترم اردن هاشمی،

روسا و نخست وزیران و وزرای خارجه کشورهای دوست و برادر،

روسا و نمایندگان سازمان های بین المللی و منطقه ای،

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

بسیار خوشوقتم که فرصت حضور مجدد اینجانب در جمع رهبران و مقامات عالی رتبه کشورهای منطقه در "نشست دوم همکاری و مشارکت بغداد" فراهم شد.

از دولت و ملت اردن هاشمی به خاطر میزبانی این اجلاس و مهمان نوازی شان قدردانی می کنم.برگزاری این نشست با حضور کشورهای منطقه، نشانه حمایت ما از عراق و تاکید بر تلاش های آن در ایجاد زمینه های همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه می باشد. امیدوارم در سایه این نشست ها بتوانیم به منطقه ای با ثبات، آباد، توسعه یافته و قوی برسیم.

گفتگو و همکاری میان طرف های منطقه ای جهت رسیدن به یک فهم مشترک برای نیل به ثبات، صلح و توسعه، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت قطعی است.

از زمان آغاز به کار دولت من، جمهوری اسلامی ایران مناسبات خود را با کشورهای همسایه از جمله با کشور برادر جمهوری عراق گسترش داده است و حمایت خود از دولت عراق و نخست وزیر آن جناب آقای سودانی را در رشد و شکوفایی عراق مورد تاکید قرار داده است. افزایش مراودات تجاری، دیدارهای متقابل با مقامات بلندپایه منطقه، برگزاری کمیسیون های مشترک سیاسی- اقتصادی و افزایش همکاری ها، موید اهتمام و توجه جمهوری اسلامی ایران به همسایگان و منطقه است.

ما آرامش و ثبات خودمان را متصل و وابسته به ثبات و امنیت در کل منطقه می دانیم. بر همین اساس است که سیاست ثابت و بدون تغییر ما دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات بوده است. ما پاک ترین خون ها و شجاع ترین فرزندانمان را برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه که آن را امنیت خودمان می دانیم، در مصاف با داعش و در کنار دولت و ملت عراق و سوریه به میدان بردیم. امروز در آستانه سالگرد ترور شهید ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی و یارانش، به روح بلندشان ادای احترام می کنیم. یقینا مجاهدت آنان در حافظه تاریخی ملت های منطقه باقی خواهد ماند.

امروز عراق به خاطر تلاش ها و دیدگاه های سازنده رهبران آن، نقش مهمی در منطقه ایفا می کند. مایلم از نقش مثبت منطقه ای عراق در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه و ترویج فرهنگ گفتگو استقبال نمایم. همچنین مایلم آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تعمیق همکاری های منطقه ای اعلام دارم.

جمهوری اسلامی ایران  همواره حامی عراق یکپارچه، با ثبات و توسعه یافته است. همچنین بر اهمیت حمایت کشورهای منطقه از ثبات و امنیت عراق تاکید نموده و بر تحقق امنیت پایدار با مشارکت جمیع همسایگان عراق از جمله کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه تاکید کرده و انتظار نداریم از خاک عراق هیچ تهدیدی متوجه همسایگان شود.

همچنین از اینکه جای سوریه در نشست امروز خالی است ابراز تأسف می نمایم.

حضار گرامی،  

ما معتقدیم امنیت، واردکردنی و خریدنی نیست. امنیت مقوله ای یک پارچه و به هم پیوسته است. نمی توان در یک منطقه برای بی ثبات سازی یک کشور همه امکانات را بسیج کرد و هم زمان برای ثبات کشوری دیگر، بر ثبات سازی تاکید کرد. دوران اتخاذ سیاست های اشتباه به سرآمده است. امنیت، با نگاه حذفی و تقابلی حاصل نمی شود، بلکه امنیت دسته جمعی و ثبات منطقه ای از سوی کشورهای منطقه و نگاه درونی محقق می گردد.  

روشن است که ائتلاف مفید به حال ملت های منطقه، ائتلاف برای صلح و توسعه با مشارکت همه کشورهای منطقه است. عمیقا باور داریم که حل منازعات موجود در منطقه، رفع سوء تفاهمات و اختلافات و کاستن از چالش های مشترک با انجام گفتگو بین کشورهای منطقه صورت می پذیرد و ما می توانیم این همکاری را به حوزه های مورد علاقه توسعه دهیم.

در همین راستا، یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر به چالش مشترک بسیاری از کشورهای منطقه تبدیل شده است، مساله "طوفان های گرد و غبار" است که مقابله با آن مستلزم همکاری مشترک است و می تواند محرک و زمینه ساز تعامل و همکاری در سایر زمینه ها شود. همچنین جایگاه ویژه و ظرفیت های ژئو پلیتیک و اقتصادی منطقه از جمله در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین آسیا، اروپا و آفریقا با وجود گذرگاه های حمل و نقل زمینی و دریایی برای نقل و انتقال کالا و مسافر می تواند در خدمت به شکوفایی منطقه قرار گیرد.

دوستان عزیز،

طی دو دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به حفظ مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید داشته و این موضع اصولی را تغییر نداده است. ایران هیچگاه مسیر گفتگو و مذاکره را ترک نکرده است. در حدود ۲ سال گدشته، جمهوری اسلامی ایران با جدیت مذاکرات وین را برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار پیگیری کرده است.

امروز با آقای جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اروپا ملاقات کرده و از نقش سازنده ایشان در مذاکرات وین تشکر نمودم.  ما با رعایت خطوط قرمز ایران و متون پیش رو، آماده جمع بندی مذاکرات هستیم، همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سابقه روشن و شفافی دارد. لازم به ذکر است ما همچنان بر منطقه عاری از سلاح های کشتارجمعی تاکید می کنیم. نباید به رژیم صهیونیستی و جعلی اسرائیل با داشتن صدها کلاهک هسته ای که در پی توسعه طلبی و تجاوز است فرصت تهدید امنیت منطقه را بدهیم.

در پایان سخن باید تاکید کنیم که فلسطین موضوع اول جهان اسلام است و ما، ضمن حمایت از مقاومت در مقابل اشغالگری، راه حل سیاسی مسئله فلسطین را با توجه به اصل "حق تعیین سرنوشت" در برگزاری رفراندوم میان ساکنان اصیل سرزمین تاریخی فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی برای تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین تاریخی و مادری به پایتختی قدس شریف در آن چارچوب می دانیم.  

مجددا از میزبانی جناب آقای ملک عبدالله پادشاه محترم اردن هاشمی و دولت دوست اردن برای برگزاری این نشست تشکر نموده و آرزوی موفقیت و سربلندی همه دولت ها و ملت های منطقه را از درگاه خدای سبحان خواستارم.  والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.