علم الهدی امام جمعه مشهد با بیان اینکه تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران، از الطاف جلیله پروردگار بود، تاکید کرد: امام(ره)، خود بسیجی بود و به بسیجیان نشان داد که نباید در برابر تحرکات دشمن منفعل باشند. بسیجی نباید تحمل کند تا دشمن به حجاب و ارزش های اسلامی حمله ببرد و در برابر این حمله هم بی تفاوت بماند.

به گزارش جماران؛ امام جمعه مشهد گفت: امامین انقلاب به عنوان فقهای عالیقدر و دو مرجع تقلید، سخن‎شان مستند به حکم خدا و دستور قرآن است و حکمی که از جانب این دو امام بزرگوار صادر می شود، باید به گونه ای درنظر گرفته شود که گویا یک تکلیف صریح دینی است.

سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور مردم مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: روز پنجم آذرماه مصادف با سالروز صدور حکم تشکیل سازمان بسیج مستضعفین و ارتش 20 میلیونی جوانان غیوری بود که آینده اسلام و انقلاب را تضمین می کنند و زمینه ساز تثبیت پیروزی مومنان در این کشور هستند.

طبق گزارش فارس، وی افزود: در همه بینش های سیاسی، اجتماعی و انقلابی باید به این نکته توجه داشت که معمولاً برنامه هایی که از ناحیه امامین انقلاب صادر و نظریاتی که اعلام می شود، از نظر همه مردم دنیا به عنوان اظهار نظر یک رهبر سیاسی باعظمت و بابصیرت مطرح است و مردم گمان می کنند که یک رهبر اندیشمند و فاضل، رهنمودی بر مبنای بصیرت و بینش سیاسی خود ارائه می دهد درحالی که این برخورد کافی نیست و امامین انقلاب به عنوان فقهای عالیقدر و دو مرجع تقلید، سخن‎شان مستند به حکم خدا و دستور قرآن است و حکمی که از جانب این دو امام بزرگوار صادر می شود، باید به گونه ای درنظر گرفته شود که گویا یک تکلیف صریح دینی است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مسئله تشکیل بسیج مستضعفین هم فقط یک دستور از جانب یک رهبر سیاسی نبود. اینطور نبود که امام فقط برای تضمین آینده انقلاب، لشکر 20 میلیونی را تشکیل داده باشد بلکه بسیج یک تشکل قرآنی است که امام در مقام احیای آموزه نبوی به عنوان بنیان گذار الگوی تشکیل اجتماعی از مخلص ترین مومنان در هر دوران، امر به تشکیل بسیج در ایران اسلامی دادند.

علم الهدی با اشاره به آیات 172 و 173 سوره مبارکه آل عمران، ادامه داد: بسیج، دلیل مستند قرآنی دارد و بر مبنای یک رهنمود صریح از قرآن کریم است که خداوند عالم می فرماید «الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ» یعنی آن کسانی که علیرغم زخم های بزرگ، دعوت خدا را اجابت کردند و وجودشان وقف دفاع از دین خدا بود، اجر عظیم اخروی نصیبشان خواهد شد؛ یعنی همان کسانی که در برابر نهیب مردم درباره قدرت دشمن و در میان رعب فراگیر و سراسری در جامعه، خود را به خدا سپردند و بر ذات اقدس الهی توکل کردند.

وی با اشاره به ماجرای تشکیل نخستین دسته از مومنان مخلص به دستور پیامبر(ص) به عنوان الگوی تشکیل بسیج در جامعه اسلامی گفت: در جنگ احد، مسلمانان خسارت و تلفات سنگینی دادند، عده زیادی شهید و مجروح شدند و تنها اقلیتی از مسلمین بودند که توانستند با تکیه بر قدرت امیرالمومنین(ع) از مهلکه بگریزند. عده زیادی از شهدا در همان محل دفن شدند و عده ای هم پس از بازگشت به مدینه در اثر شدت جراحات به شهادت رسیدند. پس از این بحران بود که اصحاب تصمیم گرفتند با همان بدن های زخمی و مجروح در اطراف خانه رسول خدا(ص) نگهبانی دهند تا مبادا در تاریکی هوا و به خاطر تحمیل تلفات سنگین بر مسلمانان، کفار قصد جان پیامبر(ص) را داشته باشند.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: در همان شب، عبدالله ابن امر عوفی خود را با زحمات فراوان به خانه پیامبر(ص) رساند و به مسلمانان خبر داد که در همراه الاسد که شش منزل تا مدینه فاصله دارد، کفار درحال اجماع برای حمله مجدد بر مسلمانان هستند تا امیرمومنان(ع) و جماعت محدود مسلمانان زخمی را به کلی از بین ببرند. به این دلیل، مسلمانان دوباره متحد شدند تا کفار قریش را تعقیب کنند. پرچم به دست علی بن ابی طالب(ع) داده شد و همان جماعت محدودی که زخم های کاری در جنگ برداشته بودند، دوباره کنارهم قرار گرفتند تا پیش از آغاز حمله دوم کفار به مدینه، آن ها بر اردوگاه مشرکان بتازند. در تاریخ روایت شده که دو برادر از مجروحان احد، یکی پا و دیگری چشمانش را از دست داده بود اما اخلاص این مومنان به حدی بود که فرد معلول بر دوش برادر نابینای خود سوار شد تا دستور پیامبر(ص) روی زمین نماند.

علم الهدی تصریح کرد: این مظاهر بالغه اخلاص، الگوی بسیج است که نخستین بار توسط پیامبر اکرم(ص) اجرا شد. همان جمعیت مخلصانی که طبق کلام امام، لشکر مخلص خدا هستند؛ یعنی این جمع باتقوا و بااراده، به مثابه یک لشکر در همه حال خود را در مصاف با دشمنان خدا می داند و به موازات این مبارزه مستمر، پایبند به عالی ترین مراتب اخلاص است.

وی با بیان اینکه تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران، از الطاف جلیله پروردگار بود، تاکید کرد: امام(ره)، خود بسیجی بود و به بسیجیان نشان داد که نباید در برابر تحرکات دشمن منفعل باشند. بسیجی نباید تحمل کند تا دشمن به حجاب و ارزش های اسلامی حمله ببرد و در برابر این حمله هم بی تفاوت بماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.