دانشگاه آزاد اسلامی با اهمیت گفت‌وگو و یافتن راهکار مناسب برای این شرایط و خروج از این بحران هر‌هفته جلسات هم‌اندیشی را با حضور استادها و برخی مسئولان این دانشگاه‌ برگزار می‌کند. دومین جلسه نشست هم‌اندیشی با حضور استادهای روانشناسی و جامعه‌شناسی واحدهای استان تهران در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش جماران؛ روزنامه فرهیختگان نوشت: تحولات و وقایع چند هفته گذشته کشور را می‌توان از مناظر گوناگونی مورد بحث و بررسی قرار داد. کاری که بیش از همه از دانشگاه توقع تحقق آن می‌رود. نقش اساتید دانشگاه در گروه‌های مختلف علمی می‌توان در ارائه تحلیل و به تبع آن راهکارهای مناسب برای حرکت به‌سمت برون‌رفت از فضای کنونی و بهبود وضعیت ویژه و تاثیرگذار است.

از همین رو دانشگاه آزاد اسلامی با اهمیت گفت‌وگو و یافتن راهکار مناسب برای این شرایط و خروج از این بحران هر‌هفته جلسات هم‌اندیشی را با حضور استادها و برخی مسئولان این دانشگاه‌ برگزار می‌کند. دومین جلسه نشست هم‌اندیشی با حضور استادهای روانشناسی و جامعه‌شناسی واحدهای استان تهران در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه محمدرضا ابن‌الدین جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، محمدجواد فرهنگ مدیرکل حراست دانشگاه آزاد، فرزانه سریر مشاور معاون امور پارلمانی دانشگاه آزاد به همراه جهان‌بخش محبی‌نیا، نسرین جعفری‌کادیجانی، خدیجه ابوالمعالی و هایده صابری از اعضای هیات‌علمی این دانشگاه نظرات خود را بیان کردند که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید.

رئیس حراست دانشگاه آزاد اسلامی: امروز در کشور جنگ ترکیبی صورت گرفته است

محمدجواد فرهنگ، مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه آزاد پیرامون رویدادهای کشور با اشاره به تحولات هفته‌های اخیر گفت: «براساس فعالیت فضای سایبری تاکنون این میزان حجم از اطلاعات درخصوص اجرای یک پروژه درطول کل زمان فضای سایبری نمونه دیگری نداشته است. بعضا از این عملیات به‌عنوان بزرگ‌ترین عملیات تاثیر نیز یاد می‌شود. در این عملیات رسانه‌ای و تاثیرگذاری دشمن به‌دنبال چه چیزی است؟ به آن جنگ ترکیبی نیز می‌گویند که این واژه از چند واژه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات یا آی‌تی و دانشگاه همگرا یا به‌طور اختصار «NBIC» یاد می‌شود. براساس گزارشی که یک موسسه براساس پیشنهاد پنتاگون پیاده کرده که برای راهبرد ناتو و آمریکا برای جنگ ترکیبی روسیه در لتونی و اوکراین تهیه شده است. از آن زمان تاکنون جنگ ترکیبی بین روسیه و آمریکا اتفاق افتاده است.»

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تاثیر قشر خاکستری در جنگ ترکیبی بیان کرد: «هر کشوری برخی شهروندان موافق حکومت کشور هستند و برخی نیز مخالف و عده‌ای خاکستری هستند. در این جنگ و حوزه جنگ شناختی و ترکیبی دشمن با جنگ رسانه‌ای به‌شدت دنبال این حضور قشر خاکستری در میدان است، برای مثال در خنثی‌سازی جنگ ترکیبی و مقابله با آن سرعت عمل رسانه‌های برای خنثی‌سازی روایت‌سازی خبیثانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در جنگ رسانه‌ای فوت خانم مهسا امینی منفعل عمل شد. بالطبع دشمن در این مدت توانست قشر خاکستری و اذهان عمومی مردم را با خود همراه کند.»

او با اشاره به فعالیت در فضای مجازی برای جنگ رسانه‌ای گفت: «در جنگ فضای مجازی استفاده از وضعیت نامناسب رفتارها و چهره‌های تعیین‌کننده در اغتشاشات و اقدامات ضدامنیتی لیدرها در داخل و خارج کشور یکی از سبک‌های خاص جنگ ترکیبی است که باید در حوزه جنگ رسانه‌ای به آن پرداخته شود.»

فرهنگ درمورد فعالیت‌هایی که در حوزه فضای رسانه برای جنگ ترکیبی انجام می‌شود، عنوان کرد: «شفاف‌سازی اولین اقدامی است که در مقابله با فضای رسانه‌ای باید انجام شود، پس از آن بیان حجم غیرواقعی افراد از آشوب‌هاست که دروغ‌پردازی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد، برای مثال در تلویزیون اینترنشنال، بی‌بی‌سی و وی‌اوای حضور دانشجویان در دانشگاه‌های کشور طوری را نشان می‌دهد که انگار فضای دانشگاه‌ها تسخیر شده است. درحالی‌که زیر یک درصد از دانشجویان در اجتماعات دانشگاهی حاضر بودند. به بیان دیگر از تعداد یک‌میلیون و 170 هزار نفر دانشجو درحال تحصیل هستند که تنها زیر 20 هزار نفر از دانشجویان به‌صورت تکراری حضور داشتند. جعلی بودن و تشکیک ایجاد کردن در حجم محتوا نیز از دیگر اقداماتی است که دشمن در این حوزه انجام می‌دهد.»

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی درباره راهبرد معاندان در فضای دانشگاه اظهار کرد: «تداوم‌بخش، تسری‌بخشی و تعمیم‌بخشی ازجمله راهبردهایی است که با رصد اخبار تلویزیون‌‌های بیگانه همه این اتفاقات رخ داده است. در این تلویزیون‌ها اعتراضات و آشوب‌ها ادامه‌دار و به همه بخش‌ها و سازمان‌ها تسری و تعمیم داده شد، پس از این مراحل در میان عمل تعارضات را چندکانونی کرده‌اند. به بیان دیگر اعتراضات را به بخش‌ها و قومیت‌های مختلف مانند کردستان و زاهدان تقسیم کرده‌اند. تعرض‌گرایی بدون خشونت مانند دانشگاه‌ها است که تحصن و نافرمانی مدنی وجود دارد، درحالی‌که کف‌خیابان اعتراضات خشن است؛ هویت‌سازی‌ای که با پایین کشیدن پرچم کشور و آتش زدن آن اتفاق افتاده است؛ تغییرطلبی فراگیر چندجانبه با بیان جمله این نظام دیگر کاربردی ندارد و باید تجزیه شود. بهترین مثال این اتفاق نیز راهپیمایی اعتراضی برلین با حضور همه مخالف‌های نظام جمهوری اسلامی هرکدام با یک پرچم خاص بود.»

فرهنگ درمورد نحوه عملکرد لیدرها در اعتراضات دانشجویی گفت: «لیدرها افرادی هستند که مسئولیت ایجاد تجمعات دانشجویی در فضای دانشگاه را برعهده دارند. در مشاهدات حراست واحدها دیده شده که اولین لیدر وظیفه ایجاد تجمع را دارد و با ایجاد اجتماع از جمع خارج می‌شود. لیدر دوم وظیفه شعار را دارد و لیدر سوم حرکت را تداعی می‌کند و در آخر لیدر چهارم اجتماع را به خیابان می‌برد و راه خیابان را می‌بندد و در آخر نیز همه این لیدرها از صحنه خارج می‌شوند. تنها عده‌ای دانشجو در رده‌های چهارم و پنجم به تور سیستم امنیتی می‌افتند.» فرهنگ درخصوص تعداد گزارش‌هایی که شبکه‌های معاند پیرامون حوادث اخیر دانشگاه آزاد اسلامی تا هفته گذشته کار کردند، اظهار کرد: «تلویزیون دولتی انگلستان بی‌بی‌سی 24 گزارش فقط برای دانشگاه آزاد اسلامی کار کرده است. تلویزیون ایران‌اینترنشنال 26 گزارش، وحیدآنلاین 11 گزارش، هرنان 30 گزارش و مملکته 16 گزارش بالطبع اخبار کارشده بسیار بیشتر از این تعداد بوده است.»

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد درباره پراکندگی گزارش‌های شبکه‌های دشمن از دانشگاه‌های هدف گفت: «مملکته به ترتیب بیشتر خبرها و گزارش‌های خود را به دانشگاه‌های مشهد، نجف‌آباد و کرج؛ وحیدآ‌نلاین کرج، تهران، نجف‌آباد؛ هرنان کرج، اصفهان، شهرکرد؛ منوتو تهران، کرج و نجف‌آباد؛ ایران‌‌اینترنشنال کرج، تهران و نجف‌آباد و بی‌بی‌سی تهران و نجف‌آباد اختصاص داده‌اند. درنتیجه بیشترین توجه به استان تهران با 31 گزارش تصویری و شهرستان نجف‌آباد با 18 گزارش تصویری شده است. این آمار تا چهارشنبه هفته گذشته است و از آن روز به بعد این تعداد به‌مراتب بالاتر رفته است.»

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور: باید فضای گفت‌وگو با جوانان معترض را فراهم کرد

محمدرضا ابن‌الدین، جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور درخصوص سیر تحول جوامع در دنیا، عنوان کرد: «2 رویکرد اساسی لیبرال‌دموکراسی و مارکسیسم در جامعه قدرت سیاسی گرفتند و هر کدام از این 2 گروه جامعه را به‌نوعی نشان می‌دادند. مارکسیست‌ها جامعه را به دوران‌برداری و فئودالی و دیگر مراحل تقسیم و با این روش کشورها را تحلیل و اندازه‌گیری می‌کردند. در تفکر لیبرال‌دموکراسی جامعه به سنتی، مدرن، پست‌مدرن و جهانی تقسیم می‌شود.»

او با بیان اینکه امروز استکبار جهانی برای کسب قدرت و ثروت از همه ابزارها استفاده می‌کند، گفت: «زمانی که کسب قدرت و ثروت هدف نهایی در نظر گرفته شود استفاده از نظریه‌های علمی نیز در این مسیر توجیه خواهد بود. برای مثال نظریه تکاملی داروین منسوخ شده اما هنوز در جامعه‌شناسی کاربرد دارد. برای مثال در نوع نگاه لیبرال‌دموکراسی علم جامعه‌شناسی جامعه رو به‌ تکامل به سوی جامعه جهانی تعریف می‌شود. شاید فوکو زمانی که صحبت از جامعه پست‌مدرن می‌کند و ویژگی‌های آن ‌را می‌شمارد دستکاری جوامع برای رسیدن به این دیدگاه یک امر طبیعی و توجیه قلمداد شود.»

ابن‌الدین درمورد چگونگی جنگ ایران و جامعه استکبار جهانی، اظهار کرد: «انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 یک زاویه تازه‌ای برای توسعه مدنی و مدرنیته ایجاد کرد و این جریان جنگ جدی بین ایران و استکبار جهانی را پایه‌ریزی کرد. کشور از این جنگ آسیب‌های جدی نیز دیده است. البته نتوانست در عدالت اجتماعی درست عمل کند که این عامل، ناکامی‌های بسیاری را در بین مردم ایجاد کرد. سپس ناکامی‌ها تلمبارشده باعث پرخاشگری اجتماعی در بین مردم شد. در نتیجه آسیب در کشور وجود داشت و دشمن از آن به نفع خودش استفاده کرده است.» او درمورد چرایی برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «همه افرادی که در نشست حضور دارند امید به اصلاح امور دارند و همین امید باعث شده تا با ارائه راهکارهای درست برای تغییر در کشور کنار هم بیاییم.»

ابن‌الدین درخصوص شباهت جنگ مرصاد و اتفاقات اخیر بیان کرد: «جدا نشدن مناطق مختلف از کشور در ایران هدف کشور از جنگ 8 ساله و جنگ مرصاد مشخص شده بود. پس از این جنگ منافقین به حاشیه رفتند. امروز دوباره استکبار جهانی در تلاش است تا کشور را چندپاره کند.»

ابن‌الدین در مورد سن دستگیر‌شدگان در اعتراضات اخیر کشور، اظهار کرد: «80 درصد دستگیر‌شدگان افراد زیر 30 سال و تعدادی نیز افراد مسن هستند. به بیان دیگر ما با یک قشر جوان و نوجوان معترض طرف هستیم که نیاز به دیده شدن این افراد در نظر گرفته نشده است.»

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور درباره نیاز به گفت‌وگو در جامعه امروز گفت: «افرادی که اعمال مجرمانه در این اعتراضات داشته‌اند مجرم هستند و باید دادگاهی شوند. اما افرادی که اکثریت هستند و به‌صورت هیجانی وارد میدان شده‌اند باید برایشان فرصتی ایجاد کنیم تا با ما گفت‌وگو کنند. اگر با این افراد گفت‌وگو شود به‌طور حتم تغییر می‌کنند.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی: اتفاقات کف خیابان با مبنای علمی پدیدار‌شناسی شود 

جهان‌‌بخش محبی‌نیا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در دوره دهم درخصوص لزوم طبقه‌بندی دانشجویان در اعتراضات اخیر دانشگاه‌ها، بیان کرد: «هر کدام از دانشجویان را باید بین دسته‌های مختلف طبقه‌بندی کرد و به‌طور حتم نباید دانشجویی که در یک اعتراض ساده حضور داشته با افرادی که به‌صورت سازمان‌یافته حضور داشته‌اند در یک ردیف قرار گیرند.»

عضو هیات‌علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکزی درباره گسل ایجادشده بین حاکمیت و مردم اظهار کرد: «سیستم حکمرانی مقصر است که تا امروز گوش شنیدن حرف‌های مردم را نداشته است.» محبی‌نیا درمورد نیاز نگاه امنیتی به شرایط جامعه عنوان کرد: « امروز در خیابان افرادی حضور دارند که دیگر اعتراض ندارند. اگر بر پشت دیوار دادگاه این افراد نوشته: «دادگاه رسیدگی به اعتراضات» خودش اشکال دارد. چه کسی فرد معترض را دادگاهی می‌کند؟ امروز ما نگران دین و جامعه هستیم و نیاز است به یک نگاه واحد برسیم. ما به کشتن علاقه نداریم اما نزدیک به 50 نفر از نیروهای امنیت توسط این افراد کشته شده‌اند.» او با پیشنهاد به تشکیل کمیته برای رسیدگی به امور بیان کرد: «اساتید حاضر در این نشست باید چند کمیته ازجمله گفتمان‌سازی و ترمیم گفتمان تشکیل دهند و اتفاقات خیابان را با مبنای علمی پدیدار‌شناسی کنند. امروز در خیابان با پدیده‌های مختلف روبه‌رو هستیم. باید برای ترمیم انقلاب، مبارزه با دشمنان و هزل‌گویی کمیته‌های گفتمانی تشکیل دهید. مساله امروز را نمی‌شود با شیوه‌های بسیار سنتی حل کرد.» محبی‌نیا درخصوص حکمرانی امروز جامعه عنوان کرد: «همه اتفاقات امروز جامعه نتیجه کارکرد غلط کشور بوده است و نشان می‌دهد همه قوا اشتباهاتی داشته‌اند. باید هر شخصی بداند در تعیین قدرت و خود قدرت ذی‌نفع است. مقام‌معظم‌رهبری بارها به آزاداندیشی تاکید کرده‌اند اما درواقع چیزی از آن در جامعه نیست. برای مثال یک بار محسنی‌اژه‌ای را دعوت کنید و با انجام یک کار دقیق نواقص قوه‌قضائیه در زندان، دادگاه و  دیگر مراجع قضایی را بررسی و شناسایی کرده و به او ارائه دهید.»

استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد رودهن: نتوانستیم احساس تعلق در جوان ایجاد کنیم

خدیجه ابوالمعالی، عضو هیات‌علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد رودهن با اشاره به تولیدات رسانه‌ای و کلیپ‌های منتشرشده در شبکه‌های معاند، اظهار کرد: «در این فیلم‌ها از محرک‌های زیرآستانه‌ای استفاده می‌شود. این محرک‌ها باعث می‌شوند فرد توانای پردازش نداشته باشد و آنقدر سرعت ارائه تصاویر سریع است که فرد توانایی پردازش ندارد و در مرحله هیجان باقی می‌ماند. این مساله‌ای است که کشور هم می‌تواند در رسانه‌ها از آن استفاده کند. به عقیده من رسانه ملی، وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده است. اگر رسانه بتواند برنامه‌هایی را تولید کند که هیجانات افراد را تضعیف کند، تولید هیجان منفی می‌کند. احساس شادی و نشاط در جامعه و جوانان وجود ندارد. این احساس غم باعث سرخوردگی می‌شود و آمار خودکشی نشان از این مهم دارد، همچنین شرایطی برای تخلیه هیجانات درست وجود ندارد.» او درباره عملکرد و نقش دانشگاه‌ها در تولید هیجانات مثبت در جوانان بیان کرد: «دانشگاه‌ها تبدیل ‌شده به فضایی که صرفا دانش را انتقال می‌دهد و از ورزش، موسیقی، ادبیات و هر آنچه در تاریخ ملی کشور وجود دارد، هیچ اثری نیست. درحالی‌که یکی از علت‌های ایجاد شرایط ضعف غرور ملی است که دلیل آن را ندیدن تاریخچه ملی خودمان از منظر ادبیات و هنر می‌دانم. چرا اعتماد ملی و غرور ملی ضعیف شده؟ چون غرور ملی وجود ندارد و چرا غرور ملی وجود ندارد؟ چون نتوانستیم احساس تعلق در جوان ایجاد کنیم.» ابوالمعالی درمورد اهمیت الگوسازی برای نسل جوان با اشاره به نقشی که BTS برای جوان ایرانی دارد، توضیح داد: «هیچ الگویی برای جوان ما ساخته نشده تا مورد استناد هنری نسل جوان باشد. الگوسازی وظیفه رسانه‌ها و روانشناسان و جامعه‌شناسان است، متاسفانه در این زمینه همه ضعیف عمل کرده‌ایم.» استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن درخصوص ریشه‌های اتفاقات اخیر در فضای دانشگاه‌ها و کشور گفت: «در دانشگاه‌ها به‌صورت جدی مهارت‌هایی مانند مهارت حل مساله، حل تعارض و حتی مهارت فرزندپروری در دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شود. تنها به نقل این مباحث نباید اکتفا کرد و باید در میدان به جوانان مهارت‌های مختلف را آموزش داد. زمانی که گوشی‌های موبایل در دست جوانان است باید خودمان تولید محتوا کنیم که به‌سمت شبکه‌های خارجی و معاند نروند. باید قبول کنیم که نتوانستیم این جذابیت را ایجاد کنیم.» او با انتقاد از نحوه برخورد با بدحجابی توسط گشت ارشاد اظهار کرد: «چرا مسئولان برای اجرای این طرح نظر روانشناس‌ها را نخواستند؟ مگر با پرخاشگری می‌شود یک رفتار مناسب را اجرا کرد؟ پرخاشگری الگویی است که رفتار پرخاشگرانه را ایجاد می‌کند. در زمان درست با روانشناس‌ها برای تغییر رفتار و اصلاح صحبت نشده و امروز که مانع در مسیر آمده نظرهای ما چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد.» ابوالمعالی در پایان با تاکید بر اهمیت سواد رسانه‌ای خاطرنشان کرد: «سواد رسانه والدین و دانشجویان بسیار ضعیف است و باید این آموزش‌ها فراگیرتر داده شود.»

مشاور معاون امور پارلمانی دانشگاه آزاد: نباید دانشجو در دانشگاه به حال خود رها شود 

فرزانه سریر، مشاور معاون امور پارلمانی دانشگاه آزاد درخصوص انواع مخاطب دانشگاه، گفت: «دانشگاه در جامعه 2 نوع مخاطب وجود دارد که یکی مخاطب عام و دیگری مخاطب خاص که دانشجویان را در بر می‌گیرد. جامعه دانشگاهی باید 2 سوال چرایی ایجاد این اتفاق و چگونگی خروج از این فتنه را برای مخاطبان خود پاسخ دهد.» او درباره علت‌های به وجود آمدن این حوادث، اظهار کرد: «دشمن کشور را وارد یک جنگ ترکیبی کرده و این جنگ یعنی زمانی که از یک منظر به آن نگاه شود به شما آدرس غلط می‌دهد. همه علت این اتفافات را تبعیض و فساد در جامعه تصور می‌کنند در حالی که دشمن از تبدیل کشور به ایران قوی می‌ترسد.» سریر با بیان اینکه کشور در مسیر درستی حرکت کرده که دشمن با آن دشمنی دارد، گفت: «در کدام یکی از شعارهای معترضان در مورد وضعیت معیشت و اقتصاد سخن به میان آمده است؟ پرچم‌هایی که به حمایت از این گروه‌های معترض برافراشته شده از رژیم‌صهیونیستی تا گروه‌های جدایی‌طلب و رسانه‌های آنها را در بر می‌گیرد. درنتیجه وضعیت اقتصادی مشکل معترضان و دشمنان ایران نیست.» مشاور معاون امور پارلمانی دانشگاه آزاد درباره راهکار برای شرایط فعلی اظهار کرد: « همان‌گونه که رهبری به رئیس‌جمهور گفتند دولت باید به کارهای کشور سرعت دهد. برخی اعتقاد دارند نیروهای امنیتی وارد میدان شوند. اگر این نیروها وارد شوند دژخیم شناخته می‌شوند و اگر وارد نشوند از آنها به‌عنوان بی‌غیرت یاد می‌شود. به بیان دیگر کشور نمی‌تواند از سلاح خود حتی استفاده کند. مردم باید خودشان از نظام صیانت کنند و بی‌تفاوت نباشند. نیاز است امروز امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را با کلام و رفتار موثر داشته باشیم.» او درمورد چگونگی اجرای جهاد تبیین در دانشگاه و کشور اظهار کرد: «به عقیده من امروز نباید دانشجو در دانشگاه به حال خود رها شود و حتی نیروی حراست باید مسائل را تبیین کنند. جهاد تبیین سلاح امروز در دانشگاه‌های ماست. من به‌عنوان یک فرد محجبه باید در جامعه تردد کنم و دشمن تصور نکند تا کشور از زنان محجبه تهی شده است.»

استاد روانشناسی دانشگاه رودهن: نباید همه مشکلات را به رسانه تقلیل داد

هایده صابری، عضو هیات‌علمی گروه روانشناسی دانشگاه رودهن درخصوص چرایی ایجاد این اتفاقات در کشور، عنوان کرد: «حکومت پهلوی مروج فرهنگ غربی بود ولی در نتیجه تلاش‌های بسیار مردم انقلاب اسلامی را انتخاب کردند. این درحالی است که نظام ایران با همه تلاش‌ها برای اسلامی کردن فرهنگ اسلامی در چهل‌وچند سال گذشته با جوانانی سروکار دارد که تلاش برای غربی شدن دارند. به عقیده من جنبش‌های اجتماعی دلیل مشخصی دارد. حتی استفاده مکرر از کلمه اغتشاش انسجام اجتماعی را افزایش نمی‌دهد. چرا هر اتفاقی در کشور امنیتی می‌شود و از راه میدان جنگ باید حل‌وفصل شود؟» او درباره نگاه علم روانشناسی پیرامون وقایع اخیر کشور، اظهار کرد: «علم روانشناسی می‌گوید زمانی که حجاب اجباری شود، ناآرامی اجتماعی را به همراه دارد. اگر آزادی یک فرد در انتخاب محدود شود نگاه فرد به سمت مخالف می‌رود و در علم روانشناسی نیز با تئوری نگاه سمت مخالف بیان می‌شود.»

صابری با بیان عملکرد جوانان بر قانون حجاب در جامعه بیان کرد: «آیا در این مدت تلاش توانسته‌ایم هویت فرد جوان را با حجاب پیوند بزنیم؟ پاسخ منفی است. همه این عوامل باعث شده تا خودبه‌خود جوانان به دنبال این باشند که کدام کشورها حجاب ندارند. به بیان دیگر همین امر خود به خود افراد را به سمت مخالف سوق داده است. نیاز به انتخاب در انسان یک نیاز ذاتی در انسان است و خداوند به‌درستی این نیاز را در وجود انسان قرار داده است.»

استاد دانشگاه آزاد واحد رودهن گفت: «نباید همه مشکلات را به رسانه تقلیل داد و همه مسائل را از این زاویه نگاه کرد. تنها زمانی که رسانه تاثیر دارد زمانی است که واقعیت را به‌گونه‌ای دیگر بیان کند یا آن را بیان نکند.» او با اشاره به فیلم‌هایی که در برخورد مردم با گشت ارشاد در فضای مجازی منتشر شده، توضیح داد: «رصد این فیلم‌ها نشان می‌داد که کشور در آستانه یک اعتراض است. چرا مسئولان به این مسائل بی‌تفاوت بودند و تا امروز که با این بحران روبه‌رو شده‌ایم کسی به فکر چاره نبود؟ چرا کسی از مسئولان به چرایی درگیری گشت ارشاد با جوانان توجه نکرده است.»

او درمورد لزوم توجه به مهاجرت نخبگان و جوانان، بیان کرد: «درحالی که بسیاری از جوانان کشور خود را دوست دارند و برای آبادانی آن تلاش می‌‌کنند، درصد بالایی از دانشجویان دانشگاه شریف از کشور مهاجرت می‌کنند. 650 میلیارد تومان دولت برای این دانشگاه بودجه قرار داده و با مهاجرت این دانشجویان به خارج از کشور انگار وزارت علوم ایران به کشورهای مقصد این جوانان یارانه تحصیلی داده است. درحالی‌که اگر این افراد در کشور بمانند می‌توانند بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کنند و شاهد بسیاری از مسائل امروز نباشیم.»

استاد گروه روانشناسی واحد تهران شمال: بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند  از اعتراضات چه می‌خواهند

نسرین جعفری‌کادیجانی، عضو هیات‌علمی گروه روانشناسی واحد تهران شمال در این نشست با اشاره به فضای بی‌اعتمادی موجود در جامعه گفت: «تبیین وقایع در فضای فعال کار سختی است. یکی از علت‌ها نیز کمبود مستندات از منابع برای تبیین است. هیچ‌کدام از ما اساتید پیش‌بینی نمی‌کردیم که یک جوان 20 ساله بتواند با چکمه مخالف خود را مورد ضرب‌وجرح قرار دهد. به عقیده من از دوسال قبل رسانه‌های خارجی سرمایه‌‌گذاری برای این امر را با ساخت انواع فیلم‌ها و سریال‌ها داشته‌اند.» جعفری تصریح کرد: «به عقیده من در قدم اول باید اعتراض پذیرفته شود و پس از آن باید اعتمادسازی انجام شود. پیش‌بینی و پیشگیری خیلی مهم است که بدانیم دشمن از قبل چه هدفی را دنبال می‌کند.» او با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند به‌طور دقیق از اعتراضات چه می‌خواهند، گفت: «برخی دانشجویان خاکستری برای حضور در اجتماعات تهدید شده‌اند و از حضور در کلاس منع می‌شوند. نیاز است برای متقاعد کردن دانشجویان در زمان مناسب اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشیم تا بتوانیم جو قبلی را در دانشگاه حاکم کنیم. قشر خاکستری دانشگاه به‌طور دقیق نمی‌دانند به‌دنبال چه چیزی هستند و فکر می‌کنند درحال اعتراضند، درحالی‌که برای حضور در میدان تحریک می‌شوند. اگر برخورد قهرآمیز و کمیته انضباطی وارد عمل شود، نتیجه عکس خواهد داشت. نیاز امروز آگاه کردن درست دانشجویان است که در این مشکلات گرفتار نشوند.» وی با ارائه پیشنهاد دسته‌بندی و دعوت از معترضان دانشجو، تاکید کرد: «اگر آمار دقیقی از معترضان وجود دارد، خوب است با دسته‌بندی آنان دعوت‌شان کرد و از نظرات‌شان مطلع شد. متاسفانه ما در سال‌های آینده نسلی را داریم که گویی خشونت بخشی از وجود آنهاست. اینها با ارزش‌های اولیه ایرانی بودن و انسانیت بازی می‌کنند و اگر کسی مانند آنها نباشد او را بی‌غیرت می‌خوانند.» استاد دانشگاه آزاد واحد تهران شمال با انتقاد از فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: «امروز واتساپ فیلترشده درحالی‌که دسترسی به شبکه ایران‌اینترنشنال راحت است، چه نفعی از فیلتر واتساپ وجود دارد؟ درحالی‌که اینترنشنال به‌قدری سریع اطلاعات را به فرد منتقل می‌کند که بیننده فرصت تحلیل ندارد و این کار از نظر عاطفی افراد را درگیر می‌کند، درحالی‌که رسانه‌های داخلی خیلی کم و به‌ندرت این کار را انجام می‌دهند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.