سخنگوی ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اگر نیاز به مشورت در مورد مسائل فنی وجود داشته باشد، اتحادیه اروپا با سایر شرکت کنندگان در تماس است، تکرار کرد که تمرکز اصلی در وین، گفت‌وگوهای نیابتی میان ایران و آمریکاست.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکراتی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد افزود که دست‌یابی به توافق نهایی به تصمیم مشارکت کنندگان بستگی دارد.

پیتر استانو در نشست خبری روزانه با نمایندگان رسانه‌ها عنوان کرد که هدف اصلی گفت‌وگوها در وین «این است که تا چه حد امکان تفاهم درباره آخرین متن پیشنهادی نماینده عالی اتحادیه اروپا (جوسپ بورل) به عنوان هماهنگ کننده برجام وجود دارد.

استانو اضافه کرد: آنچه در وین جریان دارد، بیشتر مذاکرات نیابتی است و اتحادیه اروپا در حال تسهیل گفت‌وگوها بین ایالات متحده و ایران است.

سخنگوی بورل با بیان اینکه اگر نیاز به مشورت در مورد مسائل فنی وجود داشته باشد، اتحادیه اروپا با سایر شرکت کنندگان در تماس است، تکرار کرد که تمرکز اصلی در وین، گفت‌وگوهای نیابتی میان ایران و آمریکاست.

وی افزود: امیدواریم در نهایت توافق حاصل شود زیرا همانطور که نماینده عالی اروپا (بورل) گفته است، در جریان دو سال مذاکرات فشرده، فضا برای سازش بیشتر در راستای رسیدن به توافق تمام شده است. به همین دلیل او پیشنهاد جدیدی را ارائه کرد و گفت که همچنان خوشبین است که دست یابی به توافق نهایی امکان پذیر است.

استانو افزود: اما این به (تصمیم) طرف‌ها بستگی دارد که در نهایت (درباره پیشنهاد ارائه شده) توافق یا مخالفت کنند.

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، از روز پنجشنبه در پایتخت اتریش آغاز شده است. گفت‌وگوها پس از آن آغاز شد که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که برای نجات توافق هسته‌ای، پیش‌نویس جدیدی را ارائه کرده که به تعبیر او بهترین نوع پیشنهاد است و با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می پردازد.

بعد از آن انریکه مورا معاون بورل در توئیتی اعلام کرد که گفت‌وگوها را با محور متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پیگیری می‌کند.

ناظران معتقدند که متن پیشنهادی بورل، مشابه سندی است که اسفندماه گذشته در آخرین دور مذاکرات وین تنظیم شد با این تفاوت که برخی از بندهای آن در نتیجه رایزنی‌های وی با طرف‌های ایرانی و آمریکایی اصلاح و ارائه شده است. از این منظر هیات ایرانی در وین، نه برای تائید متن یادشده که برای اطمینان از رعایت اصول و الزاماتی مذاکره می‌کند که بر مبنای برجام و بر اساس تجربیات به دست آمده برای بازگشت ایالات متحده به این توافق تعیین شده است.

مذاکره کننده ارشد ایران پیش از آغاز گفت‌وگوها اظهار داشت: ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم. باقری تصریح کرد: ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.