طبق اسناد جدیدی که منتشر شده اند، پس از حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران و شهادت 290 مسافر آن، دولت مارگارت تاچر در بریتانیا بلافاصله در حمایت از آمریکا به اطلاع دولت ریگان می رساند که آماده است تا به آمریکایی ها در لاپوشانی این جنایت کمک کند.

به گزارش جماران؛ براساس اسنادی که به تازگی از حالت غیرمحرمانه خارج شده، پس از سرنگونی هواپیمای ایرانی بدست آمریکا، انگلیس از این اقدام واشنگتن حمایت کرده و در سرپوش گذاشتن آن نقش داشته‌است.

ایرنا به نقل از پایگاه افشاگر انگلیسی "دیکلاسیفاید یوکی" (Declassified UK) نوشت: در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا یک هواپیمای مسافربری ایرانی را سرنگون کرد و تمام ۲۹۰ سرنشین غیرنظامی آن کشته شدند. اکنون با گذشت ۳۴ سال از آن زمان و براساس پرونده‌های وزارت امور خارجه انگلیس که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده‌، دولت «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر وقت انگلیس در پی این اقدام آمریکا از آن حمایت و برای سرپوش گذاشتن این جنایت به واشنگتن کمک کرده‌است.

این حمله در جریان جنگ ایران و عراق رخ داد؛ جنگی که در پی آن دولت آمریکا از «صدام حسین» حمایت کرد و کشتی های جنگی خود را برای حمایت از دولت وقت عراق به خلیج فارس فرستاد.

در میانه این جنگ، ناو "یواس‌اس‌وینسنس" در تاریخ ۳ ژوئیه ۱۹۸۸ (۱۲ تیر ۱۳۶۷) در حالیکه در حال حرکت به سوی دوبی بود، دو موشک به پرواز شماره ۶۵۵ خطوط هوایی ایران ایر شلیک کرد و تمامی ۲۹۰ نفر سرنشین آن را به قتل رساند.

پس از این رویداد، واشنگتن مدعی شد که نیروی دریایی آمریکا برای دفاع از خود دست به این اقدام زده، اما این ادعا واقعیت نداشت. برخلاف ادعای پنتاگون، این هواپیما نه از مسیر هوایی تجاری تعیین شده خارج شده بود و نه با سرعت زیاد به سمت "یواس‌اس‌وینسنس" کاهش ارتفاع داشت. اما آمریکا این هواپیما را سرنگون کرد و سعی در پنهان کردن این جنایت داشت. در میان ۲۹۰ مسافر این پرواز نزدیک به ۶۶ کودک هم حضور داشتند.

براساس این اسناد که به تازگی از حالت محرمانه حارج شده، ۱۲ سال پس از این ماجرا، در تاریخ ۲ مارس ۲۰۰۰، «رابین کوک» وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار با «کالین پاول» که میان سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ به عنوان مشاور امنیت ملی «رونالد ریگان» خدمت کرده بود، ملاقات کرد و گفت آمریکا روی هیچ کشوری به اندازه انگلیس نمی تواند حساب باز کند.

در این دیدار پاول از کوک به صراحت خواست تا از اطمینان خاطر دولت واشنگتن به خوبی مراقبت شود. وی به ویژه یادآور شد که پس از سرنگونی پرواز ۶۵۵ توسط آمریکا، «چارلز پاول» مشاور سیاست خارجی تاچر با مقام های آمریکایی تماس گرفته و در مورد اینکه چه واکنشی به سرنگونی هواپیمای ایرانی نشان دهد، سوال پرسیده است.  

دولت بریتانیا هم در نهایت با وجود کشته شدن صدها غیرنظامی که اکثر آنها شهروند ایران بودند، حمایت فوری خود را از واشنگتن اعلام کرد.

پاول بعدها در سال ۲۰۰۳ و در زمان دولت «جورج دابلیو بوش» به سمت وزیر امور خارجه منصوب شد و نقش بسزایی در طرح حمله آمریکا به عراق داشت.

در هفته‌های پس از شلیک به هواپیمای ایرانی، تاچر سرسختانه در کنار ریگان ایستاد. وی در آن زمان در اظهاراتی گفته بود: شما نمی‌توانید از نیروی دریایی بخواهید برای حفاظت از کشتی ها در برابر حملات ایران وارد خلیج فارس شوند، اما به آنها حق دفاع از خود ندهید.

تاچر حتی در مکاتبه های خصوصی خود با رئیس جمهوری وقت آمریکا در مورد پیامدهای مثبت این حمله گمانه‌زنی کرد و نوشت: به نظر می‌رسد این حادثه دستکم به مقام های ایران کمک کرده تا به اجماعی داخی بر سر ضرورت پایان درگیری ها در جنگ خلیج فارس برسند.

هشت سال بعد از این جنایت و در سال ۱۹۹۶، دولت آمریکا ۱۳۱.۸ میلیون دلار به عنوان غرامت این حمله به ایران پرداخت کرد و «بیل کلینتون» رئیس جمهوری وقت آمریکا نسبت به وقوع این جنایت ابراز تاسف عمیق کرد.

با این حال، واشنگتن نه تنها هرگز به طور رسمی بابت این حمله از ایران عذرخواهی نکرده است، بلکه فرمانده ناو "یواس‌اس‌وینسنس" به دلیل آنچه که "رفتار فوق العاده شایسته در انجام خدمات برجسته" توصیف شده، نشان "لژیون افتخار"  دریافت کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.