روزنامه خراسان نوشت: علاوه بر عملکرد عبدالملکی در قامت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مواضع قبلی وی نیز که هر از گاهی در رسانه ها بازنشر می شد در لطمه به جایگاه وی و حتی دولت موثر بود.

به گزارش جماران؛ روزنامه خراسان با اشاره به عملکرد عبدالملکی در وزارت کار،تعاون و رفاه نوشت:نخستین وعده بزرگ حجت عبدالملکی پس از نخستین نشست شورای عالی کار در دولت سیزدهم در اوایل آبان 1400، وعده ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل تا پایان سال 1401 بود. با این حال و با وجود اعلام وی مبنی بر ایجاد 400 هزار شغل دارای بیمه در سال 1400، گزارش مرکز آمار نشان می دهد در سال 1400 در مجموع فقط 184 هزار نفر به تعداد شاغلان اضافه شده است.

با این حال مهم ترین و جنجالی ترین تصمیم وزارت کار در دوره عبدالملکی را باید مرتبط با تعیین دستمزد کارگران در سال 1401 دانست.

در زمینه افزایش حقوق کارگران، تعیین افزایش 57 درصدی حقوق برای حداقل بگیران تحت پوشش قانون کار علاوه بر فشار به واحدهای اقتصادی و تبعاتی از جمله تعدیل نیروی کار، استخدام نکردن نیروی جدید و خروج برخی نیروها از شمول حمایت های بیمه ای، موجب افزایش هزینه های تولید و یکی از عوامل افزایش تورم در ابتدای امسال اعلام شده است.این مسئله همچنین به دلیل فشار به هزینه های دولت برای افزایش حقوق کارگران طرف قرارداد با دستگاه های دولتی، موجب ایجاد خطر کسری بودجه و تبعات تورمی ناشی از آن نیز می شود.

مواضع خبرساز عبدالملکی قبل از وزارت

علاوه بر عملکرد عبدالملکی در قامت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مواضع قبلی وی نیز که هر از گاهی در رسانه ها بازنشر می شد در لطمه به جایگاه وی و حتی دولت موثر بود. ادعای سال های گذشته وی درباره ایجاد شغل با یک میلیون تومان و ادعای فروردین ماه سال گذشته وی مبنی برامکان رساندن قیمت دلار به کمتر از 15 هزار تومان و نگه داشتن آن در همان سطح به مدت دو ماه، با ارزپاشی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار در همین راستا قابل ارزیابی است.

آخرین نمونه اظهارنظرهای قبلی وی که بازنشر شد به موضوع تحریم ها بر می گردد که وی در سخنانی مدعی شده بود که تحریم ها زمانی می تواند اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد که آمریکا شریک تجاری اصلی ما باشد در حالی که ایران با آمریکا تجارت بسیار کمی دارد.

واضح است که این شناخت شعاری و ناقص از مسائلی نظیر تحریم، ایجاد اشتغال و بازار ارز نشان می دهد که وی اشراف کافی به جایگاه مهمی که داشته ندارد و حضور وی هزینه های سیاسی و رسانه ای زیادی را برای دولت ایجاد می کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.