خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکاتصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند بن بستی نیست و می‌توان درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد. مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متاسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. پس از توافق دو طرف ایران بصورت مکتوب پاسخ‌هایی را به این نهاد ارائه داد و چند دور مذاکرات حضوری صورت گرفت اما در این گزارش موضوع جدیدی مطرح نشده و مشابه همان گزارشی است که آقای گروسی به پارلمان اروپا ارائه کرده بود.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز ضمن تسلیت حادثه دلخراش آبادان و سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که پیام تحرکات دیپلماتیک در روزهای اخیر چیست، گفت: سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی با تمرکز خاصی دنبال شد است و میوه این تحرکات در سفر سران کشورها دیده و چیده می‌شود. در سفر مهم دکتر رئیسی به عمان حوزه ‌ی از همکاری‌ها رقم خورد که سال‌ها محقق نشده بود. در حوزه حمل و نقل و ترانزیت و انرژی و نفت و مراودات تجاری توافقات بیار خوبی انجام شد. در حوزه مراودات بسیاری از ابتکارات معطل مانده به سند لازم الاجرا تبدیل شد. سلطان عمان میزبانی شایسته‌ای را از رئیس جمهور کشورمان داشتند.

وی ادامه داد: سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران سفر بسیار موفقی بود و ۱۷ سند میان دو کشور به امضا رسید. لذا کانون توجهی که سیاست خارجی دولت بر منطقه قرار داده در همین سفرها به منصه ظهور رسیده است. آقای امیرعبداللهیان در روزهای آینده سلسه سفرهایی خواهند داشت تا مقدمه سایر سفرهای سران ایجاد شود.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گزارش روز گذشته دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های ایران گفت: متاسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. پس از توافق دو طرف ایران بصورت مکتوب پاسخ‌هایی را به این نهاد ارائه داد و چند دور مذاکرات حضوری صورت گرفت اما در این گزارش موضوع جدیدی مطرح نشده و مشابه همان گزارشی است که آقای گروسی به پارلمان اروپا ارائه کرده بود. گزارش منصفانه نیست و بیم این می رود که فشارهای سیاسی رژیم اشغالگر قدس مسیر گزارش آژانس را از فضای فنی به فضای سیاسی منتقل کرده باشد.  

خطیب‌‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات جدید رابرت مالی از شکست در مذاکرات حکایت دارد، گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به مسائل داخل خود مطرح می‌کنند ملاک ما برای اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود نداریم. آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است.

وی افزود: رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکاتصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند بن بستی نیست و می‌توان درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد. مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که نگرانی‌های مشترک ایران و تاجیکستان در خصوص افغانستان چیست و آیا اقدام مشترکی صورت خواهد گرفت، گفت: ما در بسیاری از موضوعات با همسایگان اشتراک نظر داریم و مهمترین آن‌ها این است که آینده افغانستان باید به دست مردم این کشور شکل بگیرد. مقام معظم رهبری هم فرمودند دولت همه‌گیر شامل همه گروه‌های افغانستانی تشکیل شود. قطعا افغانستان نمی‌تواند تهدیدی برای همسایگان باشد و امیدوار هستیم هیات حاکمه افغانستان هم به این مسئولیت واقف باشد.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال پاسخ متقابل ایران نسبت به ضبط نفت ایران توسط یونان چیست، گفت: کلیه پاسخ‌های حقوقی و در چهارچوب IMO مرسوم است. باید ببینیم این نفت متعلق به کدام بخش خصوصی یا فرد بوده و ایران از حقوق اتباع خودش با همه توان حمایت خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه از امکان دیدار با همتای عربستانی سخن گفته‌اند این دیدار در چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت:  زمان دور ششم گفت‌وگوها با سعودی مشخص نشده و باید ببینیم توافقات در چه سمت و سویی حرکت می‌کند. در حوزه حج توافقات عملی شده و امیدواریم حج آرامی را داشته باشند و وزارت خارجه به همراه نهادهای ذیربط تمام تلاش‌های خود را کرده که با همکاری از بخش‌های مختلف عربستان بتوانیم با این‌که ضیق وقت بوده، حج آرامی را برای حجاج خود فراهم کنیم. باید ببینیم در حوزه‌های دیگر توافق چگونه پیش می‌رویم و بعد درباره آن صحبت می‌کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به تصمیم آمریکا برای عدم خروج سپاه از لیست FTO آیا ایران از این مطالبه دست خواهد کشید، گفت: آنچه در رسانه‌های آمریکایی و غربی با طراحی گفته می‌شود از تاکتیک‌های قدیمی است که موضوع جدیدی نیست. آن‌چه بین ایران و آمریکا در حال مذاکراه است موضوعاتی است که مرتبط با چرخه انتفاع اقتصادی ایران و باز کردن همه اجزای فشار حداکثری آمریکا. در موضوع FTO برجسته‌سازی از سوی رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های آمریکایی صورت گرفت و از آن زمان پاسخ ما روشن بوده که فروکاستن آن به این موضوع، موضع ایران نیست.

وی ادامه داد: هدف ما از این توافق انتفاع قطعی مردم ایران است. اگر در انتفاع قطعی مردم ایران برخی موضوعات گنجانده شود فقط در میز مذاکرات و تصویر نهایی که از توافق در ذهن خود داریم و حداکثرها و حداقل‌هایی که تعریف کردیم و خطوط قرمز خود را گفتیم و لذا این رفت و برگشت‌ها انجام می‌شود. موضوعاتی که بین ما و آمریکا مانده در خصوص تضمین‌ها، افراد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران باید تماما انجام شود.

خبر در حال تکمیل می باشد...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.