حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار داشت: عده ای از مغازه داران با استخدام دختران جوان در مغازه های خود به عنوان فروشندگان کالا و پرداخت حقوق ناچیز دست به استثمار این افراد می زنند در حالیکه این اقدام کار حرام است و باعث می شود درآمد مغازه دار حرام شود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، خطیب حرم مطهر حضرت معصومه (س) با برشمردن مصادیقی از فعالیت های غیرمشروع در جامعه گفت: بازار بی ثبات است و دولت باید فکر جدی کند چرا که گرانی و بی ثباتی بازار، مردم را خسته کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره عنکبوت در حرم بانوی کرامت اظهار داشت: وقتی گفته می شود رزق هر انسانی معلوم و مشخص است منظور از آن، رزق حلال است و مال حرام را نمی توان گفت رزق است به همین خاطر منظور واقعی از رزق، رزق حلال و پاک است و از نظر قرآن نیز چند صفات برای رزق وجود دارد.

او افزود: نباید لقمه حرام از طریق احتکار، گرانفروشی، کم فروشی، خدعه، نیرنگ و… وارد زندگی انسان شود چرا که آثار بسیار منفی در زندگی دارد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی از آثار منفی لقمه حرام، بی برکتی مال در زندگی و محروم شدن انسان از لقمه و روزی مقدر حلال است.

رفیعی تاکید کرد: بعضی از انسان ها روزی حلال را با عجله و حرص و طمع بر خود حرام می کنند و دست به اقداماتی می زنند که مال حلالشان تبدیل به مال حرام می شود؛ طبق روایت در روزی حرام برکت وجود ندارد، یعنی اگر چه مال حرام زیاد باشد اما برکتی نخواهد داشت.

او یادآور شد: مال حرام باعث بی توفیقی انسان از عبادت می شود و زمینه ترک عبادات را فراهم می سازد چرا که برکت، عاقبت به خیری، نسل صالح و… تماما در لقمه حلال است.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: عده ای از مغازه داران با استخدام دختران جوان در مغازه های خود به عنوان فروشندگان کالا و پرداخت حقوق ناچیز دست به استثمار این افراد می زنند در حالیکه این اقدام کار حرام است و باعث می شود درآمد مغازه دار حرام شود.

او در ادامه با گلایه از گرانفروشی و بی ثباتی قیمت ها گفت: بازار بی ثبات است و دولت باید فکر جدی کند چرا که گرانی و بی ثباتی بازار، مردم را خسته کرده است.

رفیعی با اشاره به مشکلات مستاجرین تاکید کرد: دولت باید برای جبران اجاره ها وام بدون بهره را در اختیار مستاجرین قرار بدهد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: عده ای ابربدهکار بانکی هستند و عده ای نیز گرانفروشی خود را توجیه می کنند و با گرانفروشی دارو … مال حرام کسب می کنند.

او افزود: شبکه توزیع دارو مشکل دارد و دارویی که با ارز دولتی وارد شده است در بازار ناصر خسرو یافت می شود اما در داروخانه ها کمیاب است.

رفیعی یادآور شد: اولین راهکاری که رسول گرامی اسلام که برای اجابت دعا فرموده اند، پاکیزه نمودن لقمه و کسب لقمه حلال است.

او در ادامه اظهار داشت: طبق روایت مالی که از راه فریب و خدعه، خیانت، سرقت و ربا کسب شود، جزو مال‌های حرام است و آثار بسیار منفی در زندگی دنیوی و اخروی انسان دارد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: مخلوط نمودن کالای ایرانی با خارجی(برنج)، کلاهبرداری از طریق هک حساب های بانکی، شرکت های جعلی، فروش منازل مشکل دار به چندین نفر همزمان، افزایش قیمت کالا روی فاکتورهای خرید توسط مسئولان خرید ادارات و… همگی جزو کسب مال حرام است.

او در پایان گفت: طبق روایات، دائم الوضو بودن ، تقوا، استغفار، صله رحم، خوش اخلاقی، قناعت، ترک حرص و طمع، انفاق و تدبیر در معیشت از اموری است که مایه افزایش رزق حلال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.